דילוג לתוכן

קרן השתלמות לעובדי הוראה- כשרות

  • יישכ על המאגר, סוף סוף משהו מסודר בנושא.
    תודה לעונים!

  • @הון_כשר מבלי להיכנס לסיבת ההיתר שיש מכמה סיבות האם ידועה לך שיטתו של ר משה פינשטיין ר שלמה זלמן הרב שינברג ר אשר וויס המנחת יצחק הרב עובדיה ועוד בכל הסוגיות הנ"ל.

    @השומר
    כן.
    כנראה שאתה מתכוון לשיטתם לגבי מניות (ואם כן תוכל להוציא ר' שלמה זלמן מהרשימה).
    ומכיון שאין מסלול אחד שהשאלה היחיד שיש בו הוא "מניות", שיטות אלו אינם נוגעים לנידון.

  • @השומר
    כן.
    כנראה שאתה מתכוון לשיטתם לגבי מניות (ואם כן תוכל להוציא ר' שלמה זלמן מהרשימה).
    ומכיון שאין מסלול אחד שהשאלה היחיד שיש בו הוא "מניות", שיטות אלו אינם נוגעים לנידון.

    @הון_כשר שיטתם עוזרת להרבה מסלולים בצרוף ההיתר עיסקה של החברה והאגחים השונים ומבחנתי אכמ"ל נתחברו מספיק ספרים בנושא.
    העלתי את העניין כדי שלא תשתכח תורה מישראל ושלא יחשבו בטעות שהתורה ניתנה לפני 20 שנה בדיוק מתי שהתחילו המסלולים הכשרים.

  • @הון_כשר שיטתם עוזרת להרבה מסלולים בצרוף ההיתר עיסקה של החברה והאגחים השונים ומבחנתי אכמ"ל נתחברו מספיק ספרים בנושא.
    העלתי את העניין כדי שלא תשתכח תורה מישראל ושלא יחשבו בטעות שהתורה ניתנה לפני 20 שנה בדיוק מתי שהתחילו המסלולים הכשרים.

    @השומר
    אני לא יודע מה בדיוק היתה כונתך, אבל דבריך אינם נכונים בעליל, וחבל.

    1. שיטת רשימת הרבנים שהבאת, עוזרת למי שמשקיע באופן עצמאי דרך קרנות של בלקרוק, או קרנות אמריקאית. (ואולי של אנבסקו).
      כל השקעה דרך פנסיה וגמל, או קרנות ישראליות, אינו קשור לשיטות המקילות במניות, מכיון שכל הקרנות האלו כוללים הרבה מעבר למניות.
    2. צירוף הת"ע של החברה אינה עוזרת כלל, לא למניות ולא לאג"חים. (רק להלואות עמיתים, במדה שזה מוזכר בהת"ע, והרב דביר אינו מקפיד על זה, כי לשיטת הרב אלישיב זה לא נצרך).
    3. הסיבה שהתחילו המסלולים הכשרים לפני 20 שנה, בגלל שלפני זה הפנסיה עבד בצורה אחרת, והיה נחשב הלואה לחברה, ולכן לא היה דרוש כשרות.
    4. כדי שלא תשתכח תורה מישראל, אני מבקש שתעלה פסק הלכה של רב או פוסק אחר שסובר כשיטת רב אלישיב שמסלולי פנסיה וגמל לא צריכים כשרות.
    5. לגבי ספרים שנתחברו בנושא, לדאבון לב רובם אינם מכירים המציאות, ולכן אני מציע לא ללמוד המציאות דרך חוברות שונות מאוצר החכמה.
  • @הון_כשר שיטתם עוזרת להרבה מסלולים בצרוף ההיתר עיסקה של החברה והאגחים השונים ומבחנתי אכמ"ל נתחברו מספיק ספרים בנושא.
    העלתי את העניין כדי שלא תשתכח תורה מישראל ושלא יחשבו בטעות שהתורה ניתנה לפני 20 שנה בדיוק מתי שהתחילו המסלולים הכשרים.

    @השומר said:

    מבחנתי אכמ"ל נתחברו מספיק ספרים בנושא.

    אולי תפרט קצת בבקשה גם למי שאינו ת''ח כמוך

  • @השומר
    אני לא יודע מה בדיוק היתה כונתך, אבל דבריך אינם נכונים בעליל, וחבל.

    1. שיטת רשימת הרבנים שהבאת, עוזרת למי שמשקיע באופן עצמאי דרך קרנות של בלקרוק, או קרנות אמריקאית. (ואולי של אנבסקו).
      כל השקעה דרך פנסיה וגמל, או קרנות ישראליות, אינו קשור לשיטות המקילות במניות, מכיון שכל הקרנות האלו כוללים הרבה מעבר למניות.
    2. צירוף הת"ע של החברה אינה עוזרת כלל, לא למניות ולא לאג"חים. (רק להלואות עמיתים, במדה שזה מוזכר בהת"ע, והרב דביר אינו מקפיד על זה, כי לשיטת הרב אלישיב זה לא נצרך).
    3. הסיבה שהתחילו המסלולים הכשרים לפני 20 שנה, בגלל שלפני זה הפנסיה עבד בצורה אחרת, והיה נחשב הלואה לחברה, ולכן לא היה דרוש כשרות.
    4. כדי שלא תשתכח תורה מישראל, אני מבקש שתעלה פסק הלכה של רב או פוסק אחר שסובר כשיטת רב אלישיב שמסלולי פנסיה וגמל לא צריכים כשרות.
    5. לגבי ספרים שנתחברו בנושא, לדאבון לב רובם אינם מכירים המציאות, ולכן אני מציע לא ללמוד המציאות דרך חוברות שונות מאוצר החכמה.

    @הון_כשר 1.לסוללת הפוסקים שהבאתי מועיל בודאי גם בשאר אופנים אתה מתיחס כל הזמן למניות בעוד שההיתר הוא ביחס לחברה והשקעה בה ודרכה (אגרות משה יו"ד ב סימן סב וסג בחלק האחרון של התשובה כמדומני)לגבי שאר המקורות כבר כתבתי שלא אכנס לויכוח כאן.
    2.בוודאי שעוזר, ההיתר כולל את כל הפעולות ולא רק הלוואות עמיתים.
    3.אתה מדבר על השינוי מפנסיה תקציבית לצבורה אבל מה עם שאר עניני השקעה וחסכונות ומסחר עצמאי שהיו בארץ ובחו"ל,הסיבה שנוצרו הכשרויות הוא שילוב של כוונה טובה להדר לפי השיטות האוסרות והרצון לעשות פרנסה כמו רוב הדברים בחיינו וכמו כל גימיק מצוותי כזה או אחר( אנחנו מרכבים מגוף ונשמה כידוע לשוכחים).
    4.הרב אלישיב לא צריך רב או פוסק שיפסקו כמוהו גדולתו מספיקה אבל כמובן אתה מתעלם מכל הרשימה שכתבתי משום מה.
    5.הידע שלי לא מחוברות ואין לי אוצר החכמה אני משתדל ללמוד סוגיות הלכתיות ברצינות ולא ממנועי חיפוש חשובים יותר או פחות, אבל חבל שאתה מזלזל במחברי הספרים השונים שנראה לי שהשקיעו עבודה ומחשבה כנראה יותר ממך כי מרגיש לי שחסר לך ידע בנושא.

  • בהמשך לכל הנ"ל לא באתי לקרר את הצורך להדר לפי כל השיטות, וגם אני הקטן משתדל בחלק מהשקעותי להחמיר לפי כל השיטות,
    אבל גם מי שלא יש לו הרבה יותר ממי לסמוך.

  • @הון_כשר 1.לסוללת הפוסקים שהבאתי מועיל בודאי גם בשאר אופנים אתה מתיחס כל הזמן למניות בעוד שההיתר הוא ביחס לחברה והשקעה בה ודרכה (אגרות משה יו"ד ב סימן סב וסג בחלק האחרון של התשובה כמדומני)לגבי שאר המקורות כבר כתבתי שלא אכנס לויכוח כאן.
    2.בוודאי שעוזר, ההיתר כולל את כל הפעולות ולא רק הלוואות עמיתים.
    3.אתה מדבר על השינוי מפנסיה תקציבית לצבורה אבל מה עם שאר עניני השקעה וחסכונות ומסחר עצמאי שהיו בארץ ובחו"ל,הסיבה שנוצרו הכשרויות הוא שילוב של כוונה טובה להדר לפי השיטות האוסרות והרצון לעשות פרנסה כמו רוב הדברים בחיינו וכמו כל גימיק מצוותי כזה או אחר( אנחנו מרכבים מגוף ונשמה כידוע לשוכחים).
    4.הרב אלישיב לא צריך רב או פוסק שיפסקו כמוהו גדולתו מספיקה אבל כמובן אתה מתעלם מכל הרשימה שכתבתי משום מה.
    5.הידע שלי לא מחוברות ואין לי אוצר החכמה אני משתדל ללמוד סוגיות הלכתיות ברצינות ולא ממנועי חיפוש חשובים יותר או פחות, אבל חבל שאתה מזלזל במחברי הספרים השונים שנראה לי שהשקיעו עבודה ומחשבה כנראה יותר ממך כי מרגיש לי שחסר לך ידע בנושא.

    @השומר
    קודם כל - המציאות
    שאתה משקיע בחלק ממסלולי פנסיה/גמל בלי כשרות יש שם הלואות לעמיתים/יחידים אחרים, שאתה מלוה מכספך לאחרים. מדובר בהלואה ליחיד, לא לחברה בע"מ, ואם אין הת"ע זה הוא איסור דאורייתא.
    גם במסלולים שאין חשש להלואות לעמיתים (יש מסלולים שאסור להלוות מהם ע"פ הרגולציה), יש הלואות שונות לחברות, ומחברות (כולל סוגים שונים של נגזרים שדינם כהלואות).
    גם במסלול "מנייתי" ישראלי, החשיפה למניות הוא כמעט תמיד סינטטי (עסקאות החלף, ותיקוני חשיפה ע"י חוזים עתידיים). שאר נכסי המסלול הם אג"ח והלואות שונות.

    ולכן

      • "סוללת הפוסקים" שמתירים קניה במניות, אינם נוגעים לנידון.
        האג"מ שהתיר הלואות לחברות, לא התיר הלואות מחברות, ולא הלואות ליחידים.
    1. היתר עסקה של חברה עוזר רק לעסקאות הכפופים לנהלי החברה. הת"ע של חברת פנסיה שקונה בשבילך אג"ח, אינו יכול להפוך האג"ח מהלואה לעסקה, וזה פשוט.
      ה"ה, אם חברת הראל יקנה בשבילך מניה של הבורסה (למשל), לא יעזור לך שקנית המניה דרך הראל בזמן שלבורסה עצמה אין הת"ע. וזה גם פשוט.

    2. שאר עניני השקעות וחסכונות, לפני שאנשים עברו למוצרים השונים, כללו אג"ח ומניות. במניות יש שיטות המתירים, ובאג"ח אפשר להקפיד על חברה של גוים, או הת"ע. הסיבה שנוצרו הכשרויות היה בגלל אנשים גדולים כמו הג"ר יעקב בלוי, שהנשמה שלו הצליח לפעול בלי נגיעות של הגוף (לשוכחים).

    3. הרב אלישיב היה גדול הדור, ואני עפר לפני רגליו. אבל אם אין רב אחר שמסכים עמו, הוא נשאר דעת יחיד.

    4. אני מאמין שהסוגיות אתה לומד ברצינות, הכוונה שלי למציאות, שרוב מחברי הספרים וחוברות בנושא אינם מספיק מודעים למציאות.

    5. אם מרגיש לך שחסר לי ידע בנושא, תוכל לשאול על כל מה שאמרתי, ואני אראה לך איפה תוכל לראות בעיניים שלך כל פרט.

  • אל תכתוב על מציאות ומה אני בעוד שאתה לא מכיר אותי ולא יודע איפה הפנסיה שלי נמצאת
    אין לי סבלנות להתנצחות אין סופית ואני מכבד אותך לומר את המילה האחרונה אבל לא התאפק מהערה קטנה ההלואות לעמיתים שאתה רואה אותם כאיסור גמור (שבוודאות יש פוסקים שמתירים זאת) הרי לפי ר משה חלק מהטענה על חברה זה כי אין שעיבוד הגוף ורק נכסים ולרבינו תם זה לא מספיק אותו דבר גם בהלוואות אלו רק הנכסים משועבדים דבר נוסף למה כזה פשוט לך שזה לא נקרא שהחברה מלווה וגם למה לא מועיל לזה עיסקא.

  • אל תכתוב על מציאות ומה אני בעוד שאתה לא מכיר אותי ולא יודע איפה הפנסיה שלי נמצאת
    אין לי סבלנות להתנצחות אין סופית ואני מכבד אותך לומר את המילה האחרונה אבל לא התאפק מהערה קטנה ההלואות לעמיתים שאתה רואה אותם כאיסור גמור (שבוודאות יש פוסקים שמתירים זאת) הרי לפי ר משה חלק מהטענה על חברה זה כי אין שעיבוד הגוף ורק נכסים ולרבינו תם זה לא מספיק אותו דבר גם בהלוואות אלו רק הנכסים משועבדים דבר נוסף למה כזה פשוט לך שזה לא נקרא שהחברה מלווה וגם למה לא מועיל לזה עיסקא.

    @השומר
    סליחה אם פגעתי, המילה "אתה" לא התכוון דוקא אליך.
    הכסף של הלואות עמיתים מגיע מעמיתים אחרים, וניתן לעמית שלוקח ההלואה, ויש עליו שעבוד הגוף להחזיר ההלואה. ולכן אין סיבה לדמות את זה לציור של ר' משה.
    לכן כל הכשרויות מוסיפים בהיתר עסקה סעיף מפורש שגם הלואות ב"שליחות ונאמנות", שהחברה מתווכת עבור העמיתים, גם כלולות בהיתר עסקה. (בתשואה כהלכה הנוסח יותר ארוך, וכתוב שם יותר מפורש).

    נכון שלפי הרב אלישיב כל הכסף נחשב של החברה, ולכן אין צורך בסעיף הזה, ולכן בהסתדרות המורים אין את הסעיף הזה. (בחברת מור יש, כי פעם היה שם פיקוח של העד"ח).
    (אגב - ר' משה והמהרש"ג זה שני סברות שונות, לא יודע למה הבאת ר"ת).

נושאים מוצעים


  • 1 הצבעות
    1 פוסטים
    34 צפיות
    רחל עומסיר
    שלום וברכה, לאחר משלוח הדיוור בנושא הפקדות לקרן השתלמות מעל התקרה, חשוב לי לדייק נקודה אחת. בדיוור נכתב כי: "כל משיכה מאפסת את הוותק על ההפקדות שנותרו." הניסוח המדויק הוא: משיכת כספים אינה מאפסת את הוותק שנצבר על הכספים הקיימים בקרן. עם זאת, הפקדות חדשות שיבוצעו לאחר המשיכה יתחילו לצבור ותק חדש משלהן לצורך הפטור ממס. תודה לקוראים הערניים שהסבו את תשומת ליבי לנקודה זו. שאלת קורא "מה קורה כאשר מושכים כספים מקרן השתלמות שהופקדו מעל התקרה וכבר שולם עליהם מס? האם יש מס נוסף מלבד מס רווחי הון?" זו שאלה מצוינת. כאשר מדובר בהפקדות מעל התקרה שעליהן כבר שולם מס באמצעות זקיפת שכר, לא משלמים שוב מס על סכום ההפקדה עצמו בעת המשיכה. עם זאת, הרווחים שנצברו על אותם כספים אינם נהנים מהפטור ממס רווחי הון הקיים בקרן השתלמות, ולכן יחול עליהם מס רווחי הון בהתאם להוראות החוק. חשוב לדעת שבאותה קרן יכולים להימצא במקביל כספים פטורים וכספים חייבים במס, ולכן אופן החישוב בעת המשיכה מורכב יותר ממה שנראה במבט ראשון. כיצד ניתן לדעת כמה מהכספים בקרן חייבים במס? קרן ההשתלמות מנהלת רישום של הכספים הפטורים והחייבים במס, ולכן ברוב המקרים הגוף המנהל יודע לבצע את חישוב המס באופן אוטומטי בעת המשיכה. האם יש צורך באישורים מיוחדים בעת המשיכה? בדרך כלל לא. כאשר מדובר במשיכה רגילה לאחר שהקרן הפכה לנזילה, הגוף המנהל מבצע את חישוב המס בהתאם לנתונים הקיימים אצלו. עם זאת, במקרים חריגים או כאשר קיים ספק לגבי סיווג הכספים, ייתכן שיהיה צורך בהצגת מסמכים או בפנייה לבירור מול הגוף המנהל. כיצד מחושב מס רווחי ההון בפועל? המס חל רק על הרווח שנצבר על הכספים החייבים במס, לאחר נטרול רכיב האינפלציה (ירידת הערך של הכסף) בהתאם לכללי מס רווחי הון. האם קיימים מקרים שבהם נגבה מס ביתר? כן. לעיתים קיימות טעויות ברישום הנתונים או במעקב אחר רכיבי הקרן לאורך השנים. במקרים כאלה עלול להיגבות מס גבוה מהנדרש, ולכן כאשר מדובר בסכומים משמעותיים כדאי לבדוק את פירוט המשיכה ואת אופן חישוב המס. לסיכום הפקדות מעל התקרה אינן נהנות מכל יתרונות המס של קרן השתלמות רגילה, אך אין משמעות הדבר שמשלמים מס פעמיים. ההפקדה עצמה כבר מוסתה בעת קבלתה, ובמועד המשיכה המס חל בדרך כלל רק על הרווחים שנצברו על החלק החייב. הכותבת הינה יועצת פנסיונית מורשית ומתכננת פרישה
  • 0 הצבעות
    2 פוסטים
    172 צפיות
    צ
    @חיסכון-לחתונה אכן זה ההבדל בין הדמי ניהול. האם זה הצעה טובה, אני לא יודע להגיד כי אני לא מכיר את הנתונים שלך. אבל תחפש כאן בפורום יש הרבה חומר על הנושא, ברוב המקרים זה מה שצריך לעשות. התשואה של המסלול חשובה הרבה הרבה יותר מאשר הדמי ניהול. חישוב פשוט, ברור שלא אכפת לך לשלם דמי ניהול פי 3, אם התשואה תהיה פי 2.
  • קרן השתלמות

    פנסיה, גמל וקרנות השתלמות קרן השתלמות
    3
    1 הצבעות
    3 פוסטים
    268 צפיות
    בנימין 26ב
    @הודיה כתב בקרן השתלמות: רציתי לשאול האם קיימת אפשרות להגדיל את אחוזי ההפרשה שלי (לא של המעסיק) לקרן השתלמות או להפקיד כספים אישיים נוספים לקרן מדי חודש? יש אפשרות להגדיל אך ההגדלה תהיה חייבת במס רווחי הון, כבר אפשר להפקיד בגמל להשקעה.
  • 3 הצבעות
    52 פוסטים
    3k צפיות
    ס
    @למען-הציבור כתב בקרן השתלמות לעובדי הוראה. האם היא באמת יותר משתלמת מקרן השתלמות רגילה?: אני מנסה להבין משהו בסיסי שלא מצאתי לו תשובה. מה קורה לכל הכסף שצבור בקרן השתלמות כאשר העובד יוצא לשבתון. לפי מה שידוע לי: אם יוצאים לשבתון אחרי 6 שנים מקבלים 66% ממשכורת אחרונה. אחרי 7 שנים שנים מקבלים 77% ממשכורת אחרונה. אחרי 8 שנים שנים מקבלים 88% ממשכורת אחרונה. מה שאומר שאין קשר בין הכסף שנצבר בקופה לבין הסכום שמקבלים כאשר יוצאים לשבתון. אם אכן כך, מה רלוונטי לי התשואה? נכון, אם העובד יוצא לשבתון לא משנה לו כלל כמה התשואה בקרן, הדבר היחיד שמשנה לו זה כמה המשכורת האחרונה לפני השבתון, והוא מקבל אחוזים ממשכורת זו כתלות במספר שנות הוותק כמו שציינת, פלוס הפקדה לפנסיה. רק אם אין יציאה לשבתון רלוונטי אחוז התשואה. @למען-הציבור כתב בקרן השתלמות לעובדי הוראה. האם היא באמת יותר משתלמת מקרן השתלמות רגילה?: נקודה נוספת: מי מרוויח/מפסיד במקרה של עובד הוראה שמשכורת עלתה/ירדה ויוצא כעת לשבתון: הקרן/העמיתים/המורה. הקרן שזה בעצם העמיתים. הקרן היא חברה ללא מטרת רווח, וממילא ההפסד או הרווח מתחלק בין כלל העמיתים.
  • 3 הצבעות
    13 פוסטים
    981 צפיות
    בוטח בה'ב
    @המסייע מענק עבודה ניתן למי שמרוויח מעל סכום מסויים אם העסק לא מידי פעיל (וד"ל) זה מסובך לקבל ע"כ אבל בשביל קרן השתלמות ודאי שזה שווה