דילוג לתוכן

קרן השתלמות לעובדי הוראה- כשרות

  • @הון_כשר כידוע הרב אלישיב לא הפוסק הגדול היחיד האוחז בשיטה זו.

    @השומר
    אשמח אם תשתף איזה עוד פוסק גדול סובר שנכסי הקרנות אינם בבעלות המשקיעים.
    בינתיים אני לא מצאתי.

  • @השומר
    אשמח אם תשתף איזה עוד פוסק גדול סובר שנכסי הקרנות אינם בבעלות המשקיעים.
    בינתיים אני לא מצאתי.

    @הון_כשר מבלי להיכנס לסיבת ההיתר שיש מכמה סיבות האם ידועה לך שיטתו של ר משה פינשטיין ר שלמה זלמן הרב שינברג ר אשר וויס המנחת יצחק הרב עובדיה ועוד בכל הסוגיות הנ"ל.

  • התכוונתי לציין שהוא ההכשר היחיד שהוא לא הכשר כ"כ אלא מתיר וזהו...
    אל אף ששמעתי שבתשואה כהלכה כלפי מניות לא אג"ח מצרפים את הדעות שלא בעלות

  • יישכ על המאגר, סוף סוף משהו מסודר בנושא.
    תודה לעונים!

  • @הון_כשר מבלי להיכנס לסיבת ההיתר שיש מכמה סיבות האם ידועה לך שיטתו של ר משה פינשטיין ר שלמה זלמן הרב שינברג ר אשר וויס המנחת יצחק הרב עובדיה ועוד בכל הסוגיות הנ"ל.

    @השומר
    כן.
    כנראה שאתה מתכוון לשיטתם לגבי מניות (ואם כן תוכל להוציא ר' שלמה זלמן מהרשימה).
    ומכיון שאין מסלול אחד שהשאלה היחיד שיש בו הוא "מניות", שיטות אלו אינם נוגעים לנידון.

  • @השומר
    כן.
    כנראה שאתה מתכוון לשיטתם לגבי מניות (ואם כן תוכל להוציא ר' שלמה זלמן מהרשימה).
    ומכיון שאין מסלול אחד שהשאלה היחיד שיש בו הוא "מניות", שיטות אלו אינם נוגעים לנידון.

    @הון_כשר שיטתם עוזרת להרבה מסלולים בצרוף ההיתר עיסקה של החברה והאגחים השונים ומבחנתי אכמ"ל נתחברו מספיק ספרים בנושא.
    העלתי את העניין כדי שלא תשתכח תורה מישראל ושלא יחשבו בטעות שהתורה ניתנה לפני 20 שנה בדיוק מתי שהתחילו המסלולים הכשרים.

  • @הון_כשר שיטתם עוזרת להרבה מסלולים בצרוף ההיתר עיסקה של החברה והאגחים השונים ומבחנתי אכמ"ל נתחברו מספיק ספרים בנושא.
    העלתי את העניין כדי שלא תשתכח תורה מישראל ושלא יחשבו בטעות שהתורה ניתנה לפני 20 שנה בדיוק מתי שהתחילו המסלולים הכשרים.

    @השומר
    אני לא יודע מה בדיוק היתה כונתך, אבל דבריך אינם נכונים בעליל, וחבל.

    1. שיטת רשימת הרבנים שהבאת, עוזרת למי שמשקיע באופן עצמאי דרך קרנות של בלקרוק, או קרנות אמריקאית. (ואולי של אנבסקו).
      כל השקעה דרך פנסיה וגמל, או קרנות ישראליות, אינו קשור לשיטות המקילות במניות, מכיון שכל הקרנות האלו כוללים הרבה מעבר למניות.
    2. צירוף הת"ע של החברה אינה עוזרת כלל, לא למניות ולא לאג"חים. (רק להלואות עמיתים, במדה שזה מוזכר בהת"ע, והרב דביר אינו מקפיד על זה, כי לשיטת הרב אלישיב זה לא נצרך).
    3. הסיבה שהתחילו המסלולים הכשרים לפני 20 שנה, בגלל שלפני זה הפנסיה עבד בצורה אחרת, והיה נחשב הלואה לחברה, ולכן לא היה דרוש כשרות.
    4. כדי שלא תשתכח תורה מישראל, אני מבקש שתעלה פסק הלכה של רב או פוסק אחר שסובר כשיטת רב אלישיב שמסלולי פנסיה וגמל לא צריכים כשרות.
    5. לגבי ספרים שנתחברו בנושא, לדאבון לב רובם אינם מכירים המציאות, ולכן אני מציע לא ללמוד המציאות דרך חוברות שונות מאוצר החכמה.
  • @הון_כשר שיטתם עוזרת להרבה מסלולים בצרוף ההיתר עיסקה של החברה והאגחים השונים ומבחנתי אכמ"ל נתחברו מספיק ספרים בנושא.
    העלתי את העניין כדי שלא תשתכח תורה מישראל ושלא יחשבו בטעות שהתורה ניתנה לפני 20 שנה בדיוק מתי שהתחילו המסלולים הכשרים.

    @השומר said:

    מבחנתי אכמ"ל נתחברו מספיק ספרים בנושא.

    אולי תפרט קצת בבקשה גם למי שאינו ת''ח כמוך

  • @השומר
    אני לא יודע מה בדיוק היתה כונתך, אבל דבריך אינם נכונים בעליל, וחבל.

    1. שיטת רשימת הרבנים שהבאת, עוזרת למי שמשקיע באופן עצמאי דרך קרנות של בלקרוק, או קרנות אמריקאית. (ואולי של אנבסקו).
      כל השקעה דרך פנסיה וגמל, או קרנות ישראליות, אינו קשור לשיטות המקילות במניות, מכיון שכל הקרנות האלו כוללים הרבה מעבר למניות.
    2. צירוף הת"ע של החברה אינה עוזרת כלל, לא למניות ולא לאג"חים. (רק להלואות עמיתים, במדה שזה מוזכר בהת"ע, והרב דביר אינו מקפיד על זה, כי לשיטת הרב אלישיב זה לא נצרך).
    3. הסיבה שהתחילו המסלולים הכשרים לפני 20 שנה, בגלל שלפני זה הפנסיה עבד בצורה אחרת, והיה נחשב הלואה לחברה, ולכן לא היה דרוש כשרות.
    4. כדי שלא תשתכח תורה מישראל, אני מבקש שתעלה פסק הלכה של רב או פוסק אחר שסובר כשיטת רב אלישיב שמסלולי פנסיה וגמל לא צריכים כשרות.
    5. לגבי ספרים שנתחברו בנושא, לדאבון לב רובם אינם מכירים המציאות, ולכן אני מציע לא ללמוד המציאות דרך חוברות שונות מאוצר החכמה.

    @הון_כשר 1.לסוללת הפוסקים שהבאתי מועיל בודאי גם בשאר אופנים אתה מתיחס כל הזמן למניות בעוד שההיתר הוא ביחס לחברה והשקעה בה ודרכה (אגרות משה יו"ד ב סימן סב וסג בחלק האחרון של התשובה כמדומני)לגבי שאר המקורות כבר כתבתי שלא אכנס לויכוח כאן.
    2.בוודאי שעוזר, ההיתר כולל את כל הפעולות ולא רק הלוואות עמיתים.
    3.אתה מדבר על השינוי מפנסיה תקציבית לצבורה אבל מה עם שאר עניני השקעה וחסכונות ומסחר עצמאי שהיו בארץ ובחו"ל,הסיבה שנוצרו הכשרויות הוא שילוב של כוונה טובה להדר לפי השיטות האוסרות והרצון לעשות פרנסה כמו רוב הדברים בחיינו וכמו כל גימיק מצוותי כזה או אחר( אנחנו מרכבים מגוף ונשמה כידוע לשוכחים).
    4.הרב אלישיב לא צריך רב או פוסק שיפסקו כמוהו גדולתו מספיקה אבל כמובן אתה מתעלם מכל הרשימה שכתבתי משום מה.
    5.הידע שלי לא מחוברות ואין לי אוצר החכמה אני משתדל ללמוד סוגיות הלכתיות ברצינות ולא ממנועי חיפוש חשובים יותר או פחות, אבל חבל שאתה מזלזל במחברי הספרים השונים שנראה לי שהשקיעו עבודה ומחשבה כנראה יותר ממך כי מרגיש לי שחסר לך ידע בנושא.

  • בהמשך לכל הנ"ל לא באתי לקרר את הצורך להדר לפי כל השיטות, וגם אני הקטן משתדל בחלק מהשקעותי להחמיר לפי כל השיטות,
    אבל גם מי שלא יש לו הרבה יותר ממי לסמוך.

  • @הון_כשר 1.לסוללת הפוסקים שהבאתי מועיל בודאי גם בשאר אופנים אתה מתיחס כל הזמן למניות בעוד שההיתר הוא ביחס לחברה והשקעה בה ודרכה (אגרות משה יו"ד ב סימן סב וסג בחלק האחרון של התשובה כמדומני)לגבי שאר המקורות כבר כתבתי שלא אכנס לויכוח כאן.
    2.בוודאי שעוזר, ההיתר כולל את כל הפעולות ולא רק הלוואות עמיתים.
    3.אתה מדבר על השינוי מפנסיה תקציבית לצבורה אבל מה עם שאר עניני השקעה וחסכונות ומסחר עצמאי שהיו בארץ ובחו"ל,הסיבה שנוצרו הכשרויות הוא שילוב של כוונה טובה להדר לפי השיטות האוסרות והרצון לעשות פרנסה כמו רוב הדברים בחיינו וכמו כל גימיק מצוותי כזה או אחר( אנחנו מרכבים מגוף ונשמה כידוע לשוכחים).
    4.הרב אלישיב לא צריך רב או פוסק שיפסקו כמוהו גדולתו מספיקה אבל כמובן אתה מתעלם מכל הרשימה שכתבתי משום מה.
    5.הידע שלי לא מחוברות ואין לי אוצר החכמה אני משתדל ללמוד סוגיות הלכתיות ברצינות ולא ממנועי חיפוש חשובים יותר או פחות, אבל חבל שאתה מזלזל במחברי הספרים השונים שנראה לי שהשקיעו עבודה ומחשבה כנראה יותר ממך כי מרגיש לי שחסר לך ידע בנושא.

    @השומר
    קודם כל - המציאות
    שאתה משקיע בחלק ממסלולי פנסיה/גמל בלי כשרות יש שם הלואות לעמיתים/יחידים אחרים, שאתה מלוה מכספך לאחרים. מדובר בהלואה ליחיד, לא לחברה בע"מ, ואם אין הת"ע זה הוא איסור דאורייתא.
    גם במסלולים שאין חשש להלואות לעמיתים (יש מסלולים שאסור להלוות מהם ע"פ הרגולציה), יש הלואות שונות לחברות, ומחברות (כולל סוגים שונים של נגזרים שדינם כהלואות).
    גם במסלול "מנייתי" ישראלי, החשיפה למניות הוא כמעט תמיד סינטטי (עסקאות החלף, ותיקוני חשיפה ע"י חוזים עתידיים). שאר נכסי המסלול הם אג"ח והלואות שונות.

    ולכן

      • "סוללת הפוסקים" שמתירים קניה במניות, אינם נוגעים לנידון.
        האג"מ שהתיר הלואות לחברות, לא התיר הלואות מחברות, ולא הלואות ליחידים.
    1. היתר עסקה של חברה עוזר רק לעסקאות הכפופים לנהלי החברה. הת"ע של חברת פנסיה שקונה בשבילך אג"ח, אינו יכול להפוך האג"ח מהלואה לעסקה, וזה פשוט.
      ה"ה, אם חברת הראל יקנה בשבילך מניה של הבורסה (למשל), לא יעזור לך שקנית המניה דרך הראל בזמן שלבורסה עצמה אין הת"ע. וזה גם פשוט.

    2. שאר עניני השקעות וחסכונות, לפני שאנשים עברו למוצרים השונים, כללו אג"ח ומניות. במניות יש שיטות המתירים, ובאג"ח אפשר להקפיד על חברה של גוים, או הת"ע. הסיבה שנוצרו הכשרויות היה בגלל אנשים גדולים כמו הג"ר יעקב בלוי, שהנשמה שלו הצליח לפעול בלי נגיעות של הגוף (לשוכחים).

    3. הרב אלישיב היה גדול הדור, ואני עפר לפני רגליו. אבל אם אין רב אחר שמסכים עמו, הוא נשאר דעת יחיד.

    4. אני מאמין שהסוגיות אתה לומד ברצינות, הכוונה שלי למציאות, שרוב מחברי הספרים וחוברות בנושא אינם מספיק מודעים למציאות.

    5. אם מרגיש לך שחסר לי ידע בנושא, תוכל לשאול על כל מה שאמרתי, ואני אראה לך איפה תוכל לראות בעיניים שלך כל פרט.

  • אל תכתוב על מציאות ומה אני בעוד שאתה לא מכיר אותי ולא יודע איפה הפנסיה שלי נמצאת
    אין לי סבלנות להתנצחות אין סופית ואני מכבד אותך לומר את המילה האחרונה אבל לא התאפק מהערה קטנה ההלואות לעמיתים שאתה רואה אותם כאיסור גמור (שבוודאות יש פוסקים שמתירים זאת) הרי לפי ר משה חלק מהטענה על חברה זה כי אין שעיבוד הגוף ורק נכסים ולרבינו תם זה לא מספיק אותו דבר גם בהלוואות אלו רק הנכסים משועבדים דבר נוסף למה כזה פשוט לך שזה לא נקרא שהחברה מלווה וגם למה לא מועיל לזה עיסקא.

נושאים מוצעים