סופר סת"ם על אתגרי התמחור וההישרדות הכלכלית.
-
רבים מבני התורה משקיעים ממון רב ושעות ארוכות בלימוד מלאכת הסת"ם.
הם רוכשים ידע, מפתחים כתב מהודר ומדויק, ומגיעים לרמת כתיבה מרשימה. אך כאשר מגיע הרגע לקצור את הפירות ולהביא פרנסה הביתה הם נתקלים בקשיים.
לא פעם, חוסר הבנה בתחום התמחור גורם לכך שסופרים מוכשרים נאלצים לעזוב את המקצוע ולחפש אפיק אחר. וזה חבל כי הבעיה אינה באיכות הכתיבה, אלא בתמחור הסחורה.עקרון ההיצע והביקוש לא רק לכלכלנים
העיקרון הכלכלי של "היצע וביקוש" מוכר בכל תחום הוא זה שמכתיב את המחיר. גם סופר סת"ם צריך להבין את הדינמיקה הזו. השוק מתחלק לשני קהלים עיקריים:לקוחות פרטיים הרוכשים ישירות מהסופר, ומוכנים לשלם יותר עבור כתב איכותי ומוקפד
סוחרים קונים בכמויות, אך דורשים מחירים נמוכים כדי שיוכלו למכור ברווחהבעיה היא שבתחילת הדרך, לסופר אין גישה ללקוחות פרטיים. גם בשלבים מתקדמים, היקף המכירות ללקוחות פרטיים לא תמיד מספיק, ולכן הוא נאלץ לפנות לסוחרים.
הדילמה: למכור בזול או להיתקע עם סחורה?
כל סוחר רוצה לקנות במחיר מינימלי. כל סופר רוצה למכור במחיר מקסימלי. הפער הזה יוצר מתח. סופרים רבים מעדיפים להיתקע עם סחורה ולא למכור במחיר שנראה להם "זול מדי" עד שהם נחנקים כלכלית ונאלצים לעזוב את התחום.אבל זו טעות אסטרטגית. סופר חייב להבין את הרווח הגדול הוא יעשה בשוק הפרטי, אך כדי לשרוד עליו גם למכור לסוחרים. לא מתוך חולשה, אלא מתוך הבנה עסקית.
איך מתמחרים נכון?
כמו כל צרכן, גם סוחר משווה מחירים. סופר צריך להציע את סחורתו למספר סוחרים, ולבחור את ההצעה המשתלמת ביותר. אבל חשוב לא להשוות את המחיר לשוק הפרטי. אם הסופר ינסה למכור לסוחר במחיר של לקוח פרטי הוא פשוט לא ימכור.במקביל, עליו להמשיך לשווק את עצמו ללקוחות פרטיים שם הרווח גבוה יותר. עם הזמן, הוא יוכל לשפר את תנאי העסקאות גם מול סוחרים וגם מול לקוחות פרטיים.
כלל ה־80/20 – גם בעולם הסת"ם
בעולם העסקים מוכר כלל ה־80/20: 80% מהעבודה מביאה רק 20% מהרווח 20% מהעבודה מביאה 80% מהרווחכדי להגיע לרווחים הגבוהים, הסופר חייב לעבור דרך העבודה הקשה גם אם היא משתלמת פחות. רק כך הוא יוכל לבסס את עצמו, לצבור מוניטין, ולהגיע לעסקאות איכותיות.
-
בפן הכללי הדברים נכונים, רק זה מתחלק לג' סוגי אנשים.
א. אני מכיר הרבה סופרים (כמובן שהכתב שלהם באמת שווה) שגם מול סוחרים דורשים את המחיר שהם רוצים, פעמים מורידים מעט אבל לא נשברים, כמובן הסופר צריך להכיר את עצמו ואת מחירי השוק לפרטיים ולסוחרים, ולדעת שהוא דורש מחיר ראוי והגון בהתאם למצב ולהשקעה שלו (מבחינת חומרים, חומרות וכתב), כל מחיר שידרוש אם הוא טוב הסוחר כבר ידאג להוסיף הרבה ללקוחות כי יש לו אוצר ביד.
ב. יש גם כאלו שלא כותבים יפה אבל הסוחר כבר יודע להדר את זה בעיני הקונה ולהוריד בעיני הסופר ('מתווך' לשמה) כמובן תוכחת מגולה לסוחרים שלדעתי כמה שלפעמים נצרכים, ההיזק מכל מיני בחינות (לא רק מסחריות) גדול על התועלת (מבחינת מסחרית נטו).
ג. יש את הסוג השלישי שמתחילה לא עשו מזה מקצוע, שאז דבריך נכונים, אלא מלאכת שמים שהיא קודש ואז גם לסוחרים וגם לפרטיים המחיר אותו דבר והכל קופצים להשיג מהם, כמובן עם תפילה וסיעתא דשמייא.
אבל אכן בתחילה שעדיין לא הגיע לרמה הנרצת ודאי צריך להתגמש ולהתפרסם.
ראשיתך מצער ואחריתך ישגה מאוד.