והרצים יצאו דחופים // ניסן עציוני
-
זה כבר מזמן הפך לנורמה, הזמנה מכובדת ומעוצבת בהגזמה לאולם שמעולם לא שמעתם את שמעו מרוב יוקרה, מודעות בכל פינה בבית כנסת, מבזקים וצינתוקים ואפילו טלפון אישי מרב בית הכנסת, וריח המצ’ינג כבר מהדהד באף, יעדים והתחייבויות, טלפונים לכל פינה, והנציג עם הלשון המתגלגלת שמסביר לכם כמה פשוט לגייס סכומי עתק, פשוט לבקש הוראות קבע קטנות במקום תרומה בודדת גדולה, תתקשר למורה נהיגה שלך, ליועץ משכנתאות, לגננת שלך ולכל מי שאתה יכול, הלחץ החברתי עושה את שלו, תחושת החירום, והבנין שצריך להיבנות.
חייב אדם לומר בשבילי נברא העולם, את הקונספט של מגביות גיוס המונים החלו דווקא ארגוני הירוקים הפרוגרסיביים שגייסו סכומי עתק בשביל לשמור על קיימות, רגע לפני משבר האקלים והחור באוזון שהולך ומתרחב יחד עם הקרחונים באנטרטיקה שהולכים ונמסים להם באיטיות, גייסו ארגונים אלו מליונים ומליארדים רבים באמצעים אלו.
אבל הרעיון בא לעולם כדי להציל ולחזק את עולם התורה המפואר שנבנה כאן, לבנות עוד בית כנסת ששנים מתבוסס בקראוון מיושן, ליישב עוד ישיבה שראשיה כבר לא מוצאים מאין יבוא עזרם ולחזק עוד מוסד שכבר מט לנפול.
ודי לנו בפרסום הגדול שנעשה לעולם התורה וכאותו מעשה בהרב מפוניבז’ רבי יוסף שלמה כהנמן זצ”ל שעלה אל מעונו של מרן החזון אי”ש בבני ברק, בשאלה מדוע הוא כל כך מתאמץ בגיוס הכספים למען הקמת עולם הישיבות מחדש בארץ הקודש ולכתת את רגליו בנכר כדי להשיג ולגייס סכומים להקמתה, בעוד ראשי אוניברסיטת בר אילן שהוקמה באותם ימים זוכים לתרומות עתק וכמעט שלא טורחים כדי להשיג ממון להקמת האוניברסיטה ומדוע דרך רשעים צלחה, ענה לו החזון איש דוקא משום שאין הבורא יתברך חפץ בחולין ובחוכמות החיצוניות נתן להם תומכים בשפע, נדיב אחד תורם מבנה שלם ודיו.
אבל בענין התורה, הכרת חשיבותה וערכה והזכות בתמיכתה, ביקש הקדוש ברוך הוא לזכות כמה שיותר יהודים שהרב מפוניבז׳ יתדפק על דלתם וישוחח עימם וילהיבם. ויתנו אך מעט, כדי שימשיך ויתדפק על דלת היהודי הבא, כך גם בזמנינו אנו כל טלפון ושיחה להתרמה למען מגבית קודש נוספת מגדילה את ההתלהבות היהודית וישראל נתבעים ונותנים.
שוחחתי לאחרונה עם אחד מגבאי קופות הצדקה הגדולים בארץ, גוף שמתמחה כבר עשרות שנים באיסוף תרומות וחלוקתם לנצרכים, הוא כמובן מברך על שיטת גיוס הכספים שחדרה לעולמינו אבל מחדד נקודה חשובה, לדבריו קופות הצדקה והעניים הם הנפגעים העקריים ממכת המצ’ינגים הגדולה שעטפה אותנו בחמש שנים האחרונות, הוראות קבע רבות הופנו לטובת הישיבה של הבן, הכולל של האחיין, ובית הכנסת של השכן, וקופות הצדקה הגדולות אלה שאור הזרקורים לא מופנה אליהם, הם שלא ערכו שולחנות במעדני שף לקול צלילי הזמר של ילד הפלא עם השיר המיוחד שהונפק בעלות אסטרונומית לכבוד האירוע המרשים, נשארו עם כיסים מצומקים.
אחת לשנה אנחנו מצווים לעצור ולתת מתנות לאביונים, עם התקדש עלינו יום הפורים, אנחנו לא יכולים להעזר ב’ניתן לתרום מכספי מעשרות באישור רב’ לא להסתפק בהו”ק שחתמנו רק אתמול למוסד של החסידות או הקהילה, מצוות היום היא לתת ‘מתנות לאביונים’ דייקא ללא תירוצים, מתנה מהודרת לאביון מהודר.
-
נראה לי בשם הגראי"ל אמרו שהכל נכלל ב'כופין על הצדקה'.
מתחבר לתוכן, הייתי מכוון יותר לעני קרוב שמתחבא בבית כנסת או בכולל ואנחנו יודעים שהוא נזקק כפשוטו, גופי הצדקה הגדולים עושים גם עושים וכופין על הצדקה בכל דרך חדשנית שניתן לשער.
יש לכולנו עני קרוב, ת"ח או שלא, מישהו שלא נדון למה הוא במצב קשה ולמה הוא לא מתנהל נכון כלכלית ולמה אנחנו לא צריכים לתת לו כדי שילמד לחיות נכון, נפסיק להכנס לנעליים הקרועות של השני וניתן ביד רחבה ונעשה את המצווה שלנו והקב"ה יעשה את שלו.