איך לחנך את הילדים לניהול כספים נבון מגיל צעיר?
-
אחת המשימות החשובות ביותר שלנו כהורים בתחום כלכלת המשפחה היא להקנות לילדים שלנו הרגלים נכונים וידע בסיסי בניהול כספים. אני מאמין שזהו שיעור לחיים שישרת אותם היטב בעתיד.
השאלה שלי היא: איך עושים את זה נכון? מהן הדרכים היעילות ביותר לחנך את הילדים לניהול כספים נבון, בהתאם לגילם ולשלבי ההתפתחות שלהם?
אני מחפש רעיונות פרקטיים ומוכחים, כמו למשל:
הקצבת דמי כיס: איך קובעים את הסכום, מתי מתחילים, ואיך מלמדים אותם לתקצב ולחסוך מתוך זה?
שיתוף בתקציב המשפחתי: באילו רמות כדאי לשתף את הילדים בהוצאות ובהכנסות הבית, ואיך עושים זאת בלי להלחיץ אותם?
"הצד הצרכני": איך מלמדים אותם להבחין בין "צורך" ל"רצון"?
אשמח לכל עצה, טיפ או סיפור הצלחה מניסיונכם כהורים או כמומחים.תודה רבה!
-
@דוד-גולדברג כתב באיך לחנך את הילדים לניהול כספים נבון מגיל צעיר?:
"הצד הצרכני": איך מלמדים אותם להבחין בין "צורך" ל"רצון"?
זכורני א' היסודות מבית מסילה בנוגע לחינוך הילדים:
לא לשדר שאין לנו כסף, אלא להעביר את המסר שכסף הוא משאב מוגבל,
ועלינו לבחור במה אנו מעדיפים להשתמש בו, כך דרכו של העולם.
את זה אפשר ללמד כבר מגיל ארבע בערך.
אישית אני מעדיף את הגישה הזאת, ולא משתמש כלל במונח רוצה/צריך, כי הצריכה הנורמלית אינה מול צריך/רוצה,
לך תסביר לילד (או לי) שבמבה וביסלי וקליק וארתיק הוא "צורך", אבל גלידת מגנום היא "רוצה" בלבד...
נ.ב. זאת הגישה האישית שלי, כמדומני שמסילה עצמם לא באו לשלול את המונח צורך/רצון.
-
שאלה טובה שאלת דוד!
בדידי הווה עובדא..
כל דמי חנוכה וכדו' שקיבלנו כילדים
היה הולך בסוף הערב לאבי
שהפקיד אותם בבנק עבור נישואינו.גדול שימושה יותר מלימודה..
כמובן שצריך לוודא שלא יהיו טראומות
לנו ב''ה לא היה
וזה נתן לנו חינוך פיננסי ראוי! -
ההורים של אבי (לקחתי דווקא אותם כדוגמא כי מדובר בהרבה ילדים בלי עין הרע) היו נותנים לילדים כל מיני תפקידים בעלי אחריות ,גם בנושאים כספיים כמו להעביר כסף למכר ואפילו סתם להעביר ,רק בשביל המטרה הנ''ל.
כמובן הם לא התחילו מ1,000 שקלים אבל בהחלט סכומים לבעלי אחריות בזהירות והדרגה וזה עבד נפלא.
לדעתי אפשר אפילו להעביר צ'ק דחוי/מבוטל/אחרי התאריך וכדומה. -
צריך לארגן לילד קופה, מקום מסודר שבו יונח הכסף, או לחלופין לרשום אצל האבא, בצורה מסודרת, כמה כסף כבר הועבר אליו לשמירה.
בנוסף, חשוב לתת לילד יעד או שאיפה ברורה, למשל, שהכסף יישמר לתקופה שאחרי החתונה או למתנה גדולה בעתיד, כשהצטבר סכום משמעותי.
בלי מטרה מראש, קשה לו לראות למה כדאי לחכות, אז הוא משתמש בכסף כאן ועכשיו. -
לשמור את הכסף לאחרי החתונה לא רלוונטי לילדים אחרי החתונה 20 שקל שווה הרבה פחות מאשר לילד
לדעתי מומלץ להסביר לילד שחושב לו לשמור את הכסף מחנוכ לפורים וכו' עד שיגיע לסכום שיוכל לקנות בו משהו שמאוד חשוב לילד כמו משחק יקר וכו' -
לשמור את הכסף לאחרי החתונה לא רלוונטי לילדים אחרי החתונה 20 שקל שווה הרבה פחות מאשר לילד
לדעתי מומלץ להסביר לילד שחושב לו לשמור את הכסף מחנוכ לפורים וכו' עד שיגיע לסכום שיוכל לקנות בו משהו שמאוד חשוב לילד כמו משחק יקר וכו'@התותח-זה-אני כתב באיך לחנך את הילדים לניהול כספים נבון מגיל צעיר?:
לשמור את הכסף לאחרי החתונה לא רלוונטי לילדים אחרי החתונה 20 שקל שווה הרבה פחות מאשר לילד
אתה בהחלט צודק,
אבל אני הורגלתי מילדות לחסוך. זה התחיל בשקלים בודדים, פרוטה לפרוטה והפך להרגל שטבוע בי. גם כשהתחלתי לקבל סכומים משמעותיים יותר. בזכות זה, הגעתי לחתונה עם סכום מכובד מאוד. -
@התותח-זה-אני כתב באיך לחנך את הילדים לניהול כספים נבון מגיל צעיר?:
לשמור את הכסף לאחרי החתונה לא רלוונטי לילדים אחרי החתונה 20 שקל שווה הרבה פחות מאשר לילד
אתה בהחלט צודק,
אבל אני הורגלתי מילדות לחסוך. זה התחיל בשקלים בודדים, פרוטה לפרוטה והפך להרגל שטבוע בי. גם כשהתחלתי לקבל סכומים משמעותיים יותר. בזכות זה, הגעתי לחתונה עם סכום מכובד מאוד.@איציק-התותח
כנ"ל,
אצלינו במשפחה כן משתמשים בחתונה בתור דרבון. -
לשמור את הכסף לאחרי החתונה לא רלוונטי לילדים אחרי החתונה 20 שקל שווה הרבה פחות מאשר לילד
לדעתי מומלץ להסביר לילד שחושב לו לשמור את הכסף מחנוכ לפורים וכו' עד שיגיע לסכום שיוכל לקנות בו משהו שמאוד חשוב לילד כמו משחק יקר וכו'@התותח-זה-אני כתב באיך לחנך את הילדים לניהול כספים נבון מגיל צעיר?:
לשמור את הכסף לאחרי החתונה לא רלוונטי לילדים אחרי החתונה 20 שקל שווה הרבה פחות מאשר לילד
לא רק שזה שווה הרבה פחות, לדעתי זה גם לא מחנך לחיסכון,
חינוך הוא הרגל חשיבה ופעולה, חיסכון לטווח מנותק עבור הוצאה המנותקת מאחריות הילד ומנותקת מתחום המטרות שלו, לא מחנך, אולי מאלץ...
-
@התותח-זה-אני כתב באיך לחנך את הילדים לניהול כספים נבון מגיל צעיר?:
לשמור את הכסף לאחרי החתונה לא רלוונטי לילדים אחרי החתונה 20 שקל שווה הרבה פחות מאשר לילד
אתה בהחלט צודק,
אבל אני הורגלתי מילדות לחסוך. זה התחיל בשקלים בודדים, פרוטה לפרוטה והפך להרגל שטבוע בי. גם כשהתחלתי לקבל סכומים משמעותיים יותר. בזכות זה, הגעתי לחתונה עם סכום מכובד מאוד.@איציק-התותח
כמה זה סכום משמעותי?
5K זה המון בשביל ילד ואני לא יודע אם ילד אמור להרוויח סכום כזה עד החתונה וזה סכום זעום שלא מכסה יותר מחודשיים לזו"ץ וכל הכסף שחסכת ממך כולל הנאות כמו משחקים יקרים נגנים וכו' לא היו לך וזה מתבזבז בחודשיים כל העמל הזה -
@איציק-התותח
כמה זה סכום משמעותי?
5K זה המון בשביל ילד ואני לא יודע אם ילד אמור להרוויח סכום כזה עד החתונה וזה סכום זעום שלא מכסה יותר מחודשיים לזו"ץ וכל הכסף שחסכת ממך כולל הנאות כמו משחקים יקרים נגנים וכו' לא היו לך וזה מתבזבז בחודשיים כל העמל הזה@התותח-זה-אני כתב באיך לחנך את הילדים לניהול כספים נבון מגיל צעיר?:
כמה זה סכום משמעותי?
5K זה המון בשביל ילד ואני לא יודע אם ילד אמור להרוויח סכום כזה עד החתונה וזה סכום זעום שלא מכסה יותר מחודשיים לזו"ץ וכל הכסף שחסכת ממך כולל הנאות כמו משחקים יקרים נגנים וכו' לא היו לך וזה מתבזבז בחודשיים כל העמל הזהתכפיל את הסכום שציינת ב-23.
עד הבר מצווה זה היה פרוטות (כ-1,000 ש"ח).
ואחרי הבר מצווה כשהגיעו הסכומים היותר גדולים, חסכתי בזכות ההרגל מגיל קטן. -
אחת המשימות החשובות ביותר שלנו כהורים בתחום כלכלת המשפחה היא להקנות לילדים שלנו הרגלים נכונים וידע בסיסי בניהול כספים. אני מאמין שזהו שיעור לחיים שישרת אותם היטב בעתיד.
השאלה שלי היא: איך עושים את זה נכון? מהן הדרכים היעילות ביותר לחנך את הילדים לניהול כספים נבון, בהתאם לגילם ולשלבי ההתפתחות שלהם?
אני מחפש רעיונות פרקטיים ומוכחים, כמו למשל:
הקצבת דמי כיס: איך קובעים את הסכום, מתי מתחילים, ואיך מלמדים אותם לתקצב ולחסוך מתוך זה?
שיתוף בתקציב המשפחתי: באילו רמות כדאי לשתף את הילדים בהוצאות ובהכנסות הבית, ואיך עושים זאת בלי להלחיץ אותם?
"הצד הצרכני": איך מלמדים אותם להבחין בין "צורך" ל"רצון"?
אשמח לכל עצה, טיפ או סיפור הצלחה מניסיונכם כהורים או כמומחים.תודה רבה!
@דוד-גולדברג
פן אם לא העיקרי אך חשוב מאד הוא הדוגמא האישית,
ילד שגודל בבית שההתנהלות הכלכלית בריאה ונבונה, יקבל את הכלים שגדל עליהם,
כמובן אם אין אוירה של לחץ או דוחק ודקדוקי עניות שיכולים לפעול לקיצון הפוך, אלא בנינוחות ושמחה.
במיוחד אם יסבירו באופן מושכל ולפי הענין את סיבות ושרשי ההתנהלות,
וכ"ש אם יש תוצאות בשטח על הרווחה בהתנהלות הזו (כגון שרואים איך מצליחים באופן סביר או יותר לעבור תקופות מורכבות מבחינה כלכלית כחגים, חתונות וכיוצ"ב),
ייש"כ על הנושא, ואולי גם זה כלול במצווה של חינוך...