דרמה! - ההכרעה הברורה במעונו של רשכבה"ג הגר"ד לנדו שליט"א
-
דרמה בהיכלי התורה!
רשכבה"ג מרן הגר"ד לנדו שליט"א במסר מצולם לראשי 'ארגון בנקל' שיהדהד עוד שנים רבות!
לצפיה בסרטון לחצו כאן
הנושא שהסעיר את עולם האברכים בתקופה האחרונה, הגיע להכרעה במעונו של מנהיג הדור
כמעט שנה חלפה מאז שארגון בנקל וחזונו נכנסו בעוצמה אדירה לעולם התורה, היום כולם מבינים שזו הדרך המומלצת ביותר דרכה ניתן יהיה לחתן את הילדים בכבוד בס"ד.
הדבר עורר שיח נרחב - כיאה לבני תורה - בנושא 'מהי חובת ההשתדלות'? עד כמה כל אחד ואחד מחוייב להתחיל היום לחסוך ולהשקיע דרך 'ארגון בנקל'? והאם ניתן להשתמש באיצטלת ה'ביטחון' ולהשאיר בידי שמים את הימים העתידים לבוא? ובקיצור, האם מוטלת עלינו חובה מדין 'השתדלות' להשקיע דרך 'בנקל'? או שזו פגיעה במידת הביטחון?
בימים האחרונים, בתל תלפיות במרומי הגבעה בבני ברק, בביתו הקט של רשכבה"ג מרן ראש הישיבה הגאון רבי דב לנדו שליט"א, לאחר שעלה על שולחן מלכים האמירות כביכול שעצם השיח על השקעות דרך 'ארגון בנקל' והדרבון של הארגון לעמלי תורה לתכנן מוקדם ככל האפשר, עוד כשהילדים רכים את ההוצאות הנצרכות לחתונתם ומהיום להתחיל לחסוך לכך בצורה מפוקחת, הרי זו פגיעה במידת הביטחון. רבן של ישראל נזעק ובבת אחת כל הספיקות הוסרו ובקול דממה דקה אך ברורה ונחרצת הגיעה ההכרעה: זה דבר חשוב מאד מאד! זה לא דבר חדש! תמיד השקיעו! גדולי ישראל בכל הדורות גם השקיעו ועשו מסחר!
היה זה כאשר עלינו ראשי הארגון בחרדת קודש להתייעצות מקיפה במעונו של רשכבה"ג מרן ראש הישיבה הגר"ד לנדו שליט"א להציע בפניו את השאלות המגיעות לארגון מציבור בני התורה, ולשמוע איך עמלי התורה כ"י צריכים להתנהל בנושא כבד משקל זה – השקעה לחתונות בדרכים מפוקחות עוד מזמן שהילדים קטנים.
נכדו ונאמן ביתו הגאון רבי מנחם שליט"א הציג בפניו את פעילותנו קרוב לשנה ואת החזון הגדול אותו אנו מיישמים - למצוא פתרונות לאלפי ישראל איך ניתן להתכונן טרם עת עבור ההוצאות הגדולות של חתונות הילדים, ובהדגשה יתירה שפתרונות אלו יאפשרו להם להשאר טמונים בד' אמות של הלכה, ומנגד לעשות הו"ק פשוטה ובטוחה ולהתחיל להשקיע ולהגיע לחתונות הילדים ברוגע, כשגם אז הראש ישאר ספון בכותלי בית המדרש ולא בחיפוש אחר ערבים והלוואות, רבן של ישראל שליט"א הנהן בקורת רוח מרובה והתבטא כי זה: חשוב מאוד מאוד.
כשקיבל מרן שליט"א לידיו את ה'דעת תורה' מגדולי הדיינים שליט"א בנושא - שהוכן ופורסם ע"י הארגון - וסמך ידיו ע"כ, ובמיוחד שחתומים על המכתב גדולי הדיינים אשר מצוקות ציבור ההורים הקורסים תחת נטל ההוצאות המרובות, וביום פקודה לא עומדים ב'תנאים' אליהם התחייבו, הם שראויים להביא לבני התורה את החשיבות להתעורר בנושא חשוב זה מבעוד מועד.
לאחר מכן זכינו לראות איך יושב רבן של כל בני הגולה שליט"א ומתוך דאגה של רועה נאמן אשר שמח לשמוע כי ישנו פתרון ראוי עבור בני התורה הנאנקים תחת העול הכבד של נישואי ילדיהם, עובר בעיון רב על שלל הנושאים בתוכנית כפי שהובאו בפרוספקט זה שאתם מחזיקים, והביע קורת רוח מהצורה הברורה שבהם הדברים הוצגו לציבור.
לשאלת רבים ובהמשך לשיח נרחב בנושא 'מהי חובת ההשתדלות' ועד כמה מוטלת חובה זו על כך אחד ואחד, והאם יכול אברך להשתמש באיצטלת ה'ביטחון' ולהשאיר בידי שמים את הימים העתידים לבוא?!
הצגנו בפני מרן שליט"א את המאמר החשוב שנכתב בפרוספקט שבהמשך השבוע ישלח ב'ניוזלטר' ויופץ בבתי כנסיות - 'בטחון והשתדלות' לאחר שעבר על הדברים, שאל נכדו נאמן ביתו של מרן שליט"א יש כאלה שלא רוצים (להשקיע ולחסוך מהיום) כי זה (פוגע במידת) בטחון למה זה לא סתירה לביטחון? רבינו הניף את ידו בביטול ונתן את הכרעת התורה ואת דרכה מדור דור: תמיד השקיעו.. תמיד השקיעו.. זה לא דבר חדש שהשקיעו.. מסחר גם עשו..
מרן שליט"א עבר על המאמר 'מה זה מדדים' שפורסם בפרוספקט המורחב, ואמר שקרא את המאמר בצורה כללית, והביא את דעת התורה ומעשה רב מגדולי הדורות הקודמים ואמר בזה"ל: זה לא דבר חדש גדולי ישראל היו גם סוחרים.
בטרם צאתנו מהקודש זכינו שרשכבה"ג שליט"א בהארה פנים מיוחדת בירך את ראשי הארגון, את כל העוזרים והמסייעים בסתר כבגלוי, ובעיקר את אלפי המצטרפים בברכה חמה מעומקא דליבא:
תצליחו ושיהיה בהצלחה רבהבימים הקרובים יופץ הפרוספקט המורחב שרבן של ישראל שליט"א עבר עליו בהרחבה וסמך עליו את ידיו
-
דרמה בהיכלי התורה!
רשכבה"ג מרן הגר"ד לנדו שליט"א במסר מצולם לראשי 'ארגון בנקל' שיהדהד עוד שנים רבות!
לצפיה בסרטון לחצו כאן
הנושא שהסעיר את עולם האברכים בתקופה האחרונה, הגיע להכרעה במעונו של מנהיג הדור
כמעט שנה חלפה מאז שארגון בנקל וחזונו נכנסו בעוצמה אדירה לעולם התורה, היום כולם מבינים שזו הדרך המומלצת ביותר דרכה ניתן יהיה לחתן את הילדים בכבוד בס"ד.
הדבר עורר שיח נרחב - כיאה לבני תורה - בנושא 'מהי חובת ההשתדלות'? עד כמה כל אחד ואחד מחוייב להתחיל היום לחסוך ולהשקיע דרך 'ארגון בנקל'? והאם ניתן להשתמש באיצטלת ה'ביטחון' ולהשאיר בידי שמים את הימים העתידים לבוא? ובקיצור, האם מוטלת עלינו חובה מדין 'השתדלות' להשקיע דרך 'בנקל'? או שזו פגיעה במידת הביטחון?
בימים האחרונים, בתל תלפיות במרומי הגבעה בבני ברק, בביתו הקט של רשכבה"ג מרן ראש הישיבה הגאון רבי דב לנדו שליט"א, לאחר שעלה על שולחן מלכים האמירות כביכול שעצם השיח על השקעות דרך 'ארגון בנקל' והדרבון של הארגון לעמלי תורה לתכנן מוקדם ככל האפשר, עוד כשהילדים רכים את ההוצאות הנצרכות לחתונתם ומהיום להתחיל לחסוך לכך בצורה מפוקחת, הרי זו פגיעה במידת הביטחון. רבן של ישראל נזעק ובבת אחת כל הספיקות הוסרו ובקול דממה דקה אך ברורה ונחרצת הגיעה ההכרעה: זה דבר חשוב מאד מאד! זה לא דבר חדש! תמיד השקיעו! גדולי ישראל בכל הדורות גם השקיעו ועשו מסחר!
היה זה כאשר עלינו ראשי הארגון בחרדת קודש להתייעצות מקיפה במעונו של רשכבה"ג מרן ראש הישיבה הגר"ד לנדו שליט"א להציע בפניו את השאלות המגיעות לארגון מציבור בני התורה, ולשמוע איך עמלי התורה כ"י צריכים להתנהל בנושא כבד משקל זה – השקעה לחתונות בדרכים מפוקחות עוד מזמן שהילדים קטנים.
נכדו ונאמן ביתו הגאון רבי מנחם שליט"א הציג בפניו את פעילותנו קרוב לשנה ואת החזון הגדול אותו אנו מיישמים - למצוא פתרונות לאלפי ישראל איך ניתן להתכונן טרם עת עבור ההוצאות הגדולות של חתונות הילדים, ובהדגשה יתירה שפתרונות אלו יאפשרו להם להשאר טמונים בד' אמות של הלכה, ומנגד לעשות הו"ק פשוטה ובטוחה ולהתחיל להשקיע ולהגיע לחתונות הילדים ברוגע, כשגם אז הראש ישאר ספון בכותלי בית המדרש ולא בחיפוש אחר ערבים והלוואות, רבן של ישראל שליט"א הנהן בקורת רוח מרובה והתבטא כי זה: חשוב מאוד מאוד.
כשקיבל מרן שליט"א לידיו את ה'דעת תורה' מגדולי הדיינים שליט"א בנושא - שהוכן ופורסם ע"י הארגון - וסמך ידיו ע"כ, ובמיוחד שחתומים על המכתב גדולי הדיינים אשר מצוקות ציבור ההורים הקורסים תחת נטל ההוצאות המרובות, וביום פקודה לא עומדים ב'תנאים' אליהם התחייבו, הם שראויים להביא לבני התורה את החשיבות להתעורר בנושא חשוב זה מבעוד מועד.
לאחר מכן זכינו לראות איך יושב רבן של כל בני הגולה שליט"א ומתוך דאגה של רועה נאמן אשר שמח לשמוע כי ישנו פתרון ראוי עבור בני התורה הנאנקים תחת העול הכבד של נישואי ילדיהם, עובר בעיון רב על שלל הנושאים בתוכנית כפי שהובאו בפרוספקט זה שאתם מחזיקים, והביע קורת רוח מהצורה הברורה שבהם הדברים הוצגו לציבור.
לשאלת רבים ובהמשך לשיח נרחב בנושא 'מהי חובת ההשתדלות' ועד כמה מוטלת חובה זו על כך אחד ואחד, והאם יכול אברך להשתמש באיצטלת ה'ביטחון' ולהשאיר בידי שמים את הימים העתידים לבוא?!
הצגנו בפני מרן שליט"א את המאמר החשוב שנכתב בפרוספקט שבהמשך השבוע ישלח ב'ניוזלטר' ויופץ בבתי כנסיות - 'בטחון והשתדלות' לאחר שעבר על הדברים, שאל נכדו נאמן ביתו של מרן שליט"א יש כאלה שלא רוצים (להשקיע ולחסוך מהיום) כי זה (פוגע במידת) בטחון למה זה לא סתירה לביטחון? רבינו הניף את ידו בביטול ונתן את הכרעת התורה ואת דרכה מדור דור: תמיד השקיעו.. תמיד השקיעו.. זה לא דבר חדש שהשקיעו.. מסחר גם עשו..
מרן שליט"א עבר על המאמר 'מה זה מדדים' שפורסם בפרוספקט המורחב, ואמר שקרא את המאמר בצורה כללית, והביא את דעת התורה ומעשה רב מגדולי הדורות הקודמים ואמר בזה"ל: זה לא דבר חדש גדולי ישראל היו גם סוחרים.
בטרם צאתנו מהקודש זכינו שרשכבה"ג שליט"א בהארה פנים מיוחדת בירך את ראשי הארגון, את כל העוזרים והמסייעים בסתר כבגלוי, ובעיקר את אלפי המצטרפים בברכה חמה מעומקא דליבא:
תצליחו ושיהיה בהצלחה רבהבימים הקרובים יופץ הפרוספקט המורחב שרבן של ישראל שליט"א עבר עליו בהרחבה וסמך עליו את ידיו
אינני חושב שכוונת מרן שליט"א שאברך יהיה סוחר ממש, כי ברור שמה שהיה פעם זה לא היום,
לכאורה כוונתו רק על ההשקעה הקבועה בהו"ק שיהיה בבחינת שגר ושכח -
אינני חושב שכוונת מרן שליט"א שאברך יהיה סוחר ממש, כי ברור שמה שהיה פעם זה לא היום,
לכאורה כוונתו רק על ההשקעה הקבועה בהו"ק שיהיה בבחינת שגר ושכח@פשוט-יהודי כתב בדרמה! - ההכרעה הברורה במעונו של רשכבה"ג הגר"ד לנדו שליט"א:
אינני חושב שכוונת מרן שליט"א שאברך יהיה סוחר ממש, כי ברור שמה שהיה פעם זה לא היום,
לכאורה כוונתו רק על ההשקעה הקבועה בהו"ק שיהיה בבחינת שגר ושכחבדורות האחרונים נתקבל בעולם התורה מנהג הכוללים, בהנהגת גדולי ישראל. סיבותיו וטעמיו של מנהג זה נידונו רבות ואין כאן המקום להרחיב, אך עיקרו – לאפשר לאברך לשקוד על תלמודו, בעוד שהפרנסה תגיע ממקורות אחרים, בין אם מהאשה ובין אם ממקורות אחרים.
מנהג זה גרם לרבים לחשוב כי אין צורך עוד בהשתדלות כללית לפרנסה, וכביכול הוסרה מאיתנו קללת "בזיעת אפיך תאכל לחם".
ועל זה אמר מרן הגרד"ל שזה טעות- גדו"י לאורך כל הדורות השקיעו ועבדו ומזה אנו למדים שא"א לסמוך על הנס.
וכל מה שאנו סומכים על הנס הוא רק במה שמפריע למעלת הבן תורה. -
@פשוט-יהודי כתב בדרמה! - ההכרעה הברורה במעונו של רשכבה"ג הגר"ד לנדו שליט"א:
אינני חושב שכוונת מרן שליט"א שאברך יהיה סוחר ממש, כי ברור שמה שהיה פעם זה לא היום,
לכאורה כוונתו רק על ההשקעה הקבועה בהו"ק שיהיה בבחינת שגר ושכחבדורות האחרונים נתקבל בעולם התורה מנהג הכוללים, בהנהגת גדולי ישראל. סיבותיו וטעמיו של מנהג זה נידונו רבות ואין כאן המקום להרחיב, אך עיקרו – לאפשר לאברך לשקוד על תלמודו, בעוד שהפרנסה תגיע ממקורות אחרים, בין אם מהאשה ובין אם ממקורות אחרים.
מנהג זה גרם לרבים לחשוב כי אין צורך עוד בהשתדלות כללית לפרנסה, וכביכול הוסרה מאיתנו קללת "בזיעת אפיך תאכל לחם".
ועל זה אמר מרן הגרד"ל שזה טעות- גדו"י לאורך כל הדורות השקיעו ועבדו ומזה אנו למדים שא"א לסמוך על הנס.
וכל מה שאנו סומכים על הנס הוא רק במה שמפריע למעלת הבן תורה.@הקול-השפוי
מצד שני יש את "אוכלי המן"... שזה כן בגדר של ניסים...
ולפי ההסרטה הוא בסה"כ אמר שכל הדורות השקיעו וסחרו - שזה לא סתירה לביטחון וזה גם השתדלות ראויה [כל אחד לפי מקומו..]
זה מעניין מאוד שיש דעה כזאת של רבנים מוכרים בציבור שלא צריך לעשות כלום.. שכמו ש"עשית" משהו לזה שהם נולדו ככה תחתן אותם הכל יעשה מאליו..
זה ממש מעניין.. הרי כל גדו"י וספרי המוסר [לענ"ד השפלה כמובן..]
תמיד דיברו על חובת ההשתדלות לחשב הוצאות והכנסות ועד כדי שאפ' לוקחים מזה דוגמא לעבודת ה' שצריך לשקול את מעשיו כמו סוחר..
ופתאום נהייתה דעה של בדיוק הפוך.. ועוד לכלל הציבור..
הגראי"ל שטיינמן זצ"ל אמר על זה שלא לחיות בדרך של חשבון , הרווח מזה הוא רק להיות בעל חובות גדול...
והגמ' שמדברת על אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין.. הכוונה לא שלא לספור ואז יהיה ברכה.. שכן אין מזה הרווח..
אלא שאתה הולך לספור תעשה את זה בהצנע וסמוי מן העין.. -
@הקול-השפוי
מצד שני יש את "אוכלי המן"... שזה כן בגדר של ניסים...
ולפי ההסרטה הוא בסה"כ אמר שכל הדורות השקיעו וסחרו - שזה לא סתירה לביטחון וזה גם השתדלות ראויה [כל אחד לפי מקומו..]
זה מעניין מאוד שיש דעה כזאת של רבנים מוכרים בציבור שלא צריך לעשות כלום.. שכמו ש"עשית" משהו לזה שהם נולדו ככה תחתן אותם הכל יעשה מאליו..
זה ממש מעניין.. הרי כל גדו"י וספרי המוסר [לענ"ד השפלה כמובן..]
תמיד דיברו על חובת ההשתדלות לחשב הוצאות והכנסות ועד כדי שאפ' לוקחים מזה דוגמא לעבודת ה' שצריך לשקול את מעשיו כמו סוחר..
ופתאום נהייתה דעה של בדיוק הפוך.. ועוד לכלל הציבור..
הגראי"ל שטיינמן זצ"ל אמר על זה שלא לחיות בדרך של חשבון , הרווח מזה הוא רק להיות בעל חובות גדול...
והגמ' שמדברת על אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין.. הכוונה לא שלא לספור ואז יהיה ברכה.. שכן אין מזה הרווח..
אלא שאתה הולך לספור תעשה את זה בהצנע וסמוי מן העין..@ia90990 כתב בדרמה! - ההכרעה הברורה במעונו של רשכבה"ג הגר"ד לנדו שליט"א:
ולפי ההסרטה הוא בסה"כ אמר שכל הדורות השקיעו וסחרו - שזה לא סתירה לביטחון וזה גם השתדלות ראויה [כל אחד לפי מקומו..]
זה מעניין מאוד שיש דעה כזאת של רבנים מוכרים בציבור שלא צריך לעשות כלום.. שכמו ש"עשית" משהו לזה שהם נולדו ככה תחתן אותם הכל יעשה מאליו..בעיקרון יש מקום להשקפה הזו גם על פי רבותינו אבל צריך להעמיד דברים על דיוקם, שהאב אינו מחוייב כ"כ מדינא בנישואי בניו ואם ההשתדלות תפגע בעומק עיונו בתורה הרי ייתכן שעדיף לוותר על חיוביו במצבים מסויימים, וכדאיתא בעירובין כב. על הפסוק "שחורות כעורב" "רבא אמר במי שמשים עצמו אכזרי על בניו ועל בני ביתו כעורב"
-
ראיתי כמוכם את ההסרטה.
נו, לא התלהבתי.
אני מקווה שגם אתם לא.
לא צריך להכניס מידי הרבה רוח במה שאין.
ר' דב רואה את ענין ההשקעות כמסחר.
רק מה לעשות שהוא לא רואה בעיה שאברך יהיה קצת סוחר?....
כנראה שיש לו ראש קצת יותר בריא מכמה "אברייכים" בחדר קפה.....
מי שזה לא מתאים לו שלא ינסה לשכנע את מי שזה כן סתירה אצלו.
עכ"פ, לא נראה לי שזה מה שארגון בנקל רצו להכניס לתוך פיו...... -
ראיתי כמוכם את ההסרטה.
נו, לא התלהבתי.
אני מקווה שגם אתם לא.
לא צריך להכניס מידי הרבה רוח במה שאין.
ר' דב רואה את ענין ההשקעות כמסחר.
רק מה לעשות שהוא לא רואה בעיה שאברך יהיה קצת סוחר?....
כנראה שיש לו ראש קצת יותר בריא מכמה "אברייכים" בחדר קפה.....
מי שזה לא מתאים לו שלא ינסה לשכנע את מי שזה כן סתירה אצלו.
עכ"פ, לא נראה לי שזה מה שארגון בנקל רצו להכניס לתוך פיו......@רק-לא-סנופי כתב בדרמה! - ההכרעה הברורה במעונו של רשכבה"ג הגר"ד לנדו שליט"א:
ראיתי כמוכם את ההסרטה.
נו, לא התלהבתי.
אני מקווה שגם אתם לא.
לא צריך להכניס מידי הרבה רוח במה שאין.
ר' דב רואה את ענין ההשקעות כמסחר.
רק מה לעשות שהוא לא רואה בעיה שאברך יהיה קצת סוחר?....
כנראה שיש לו ראש קצת יותר בריא מכמה "אברייכים" בחדר קפה.....ברור שיש לחלק ועיין תגובתי לעיל.
מי שזה לא מתאים לו שלא ינסה לשכנע את מי שזה כן סתירה אצלו.
עכ"פ, לא נראה לי שזה מה שארגון בנקל רצו להכניס לתוך פיו......לא ברור מה אתה מתכוון לומר.
-
ראיתי כמוכם את ההסרטה.
נו, לא התלהבתי.
אני מקווה שגם אתם לא.
לא צריך להכניס מידי הרבה רוח במה שאין.
ר' דב רואה את ענין ההשקעות כמסחר.
רק מה לעשות שהוא לא רואה בעיה שאברך יהיה קצת סוחר?....
כנראה שיש לו ראש קצת יותר בריא מכמה "אברייכים" בחדר קפה.....
מי שזה לא מתאים לו שלא ינסה לשכנע את מי שזה כן סתירה אצלו.
עכ"פ, לא נראה לי שזה מה שארגון בנקל רצו להכניס לתוך פיו......@רק-לא-סנופי
אני מסכים עם ההרגשה שלך שזה לא באמת דרמה כ"כ גדולה
אבל לכל אותם אברייכים שראו במחשבה על העתיד כחסרון באמונה
ור' דויב מגיע ואומר שאדרבה זה חשוב מאוד מאוד אולי זה כן דרמה בשבילם -
@רק-לא-סנופי
לא נתקלת בשנה האחרונה באנשים שטוענים שזה לא מחובת ההשתדלות
לחסוך לחתונות הילדים? -
@רק-לא-סנופי כתב בדרמה! - ההכרעה הברורה במעונו של רשכבה"ג הגר"ד לנדו שליט"א:
ראיתי כמוכם את ההסרטה.
נו, לא התלהבתי.
אני מקווה שגם אתם לא.
לא צריך להכניס מידי הרבה רוח במה שאין.
ר' דב רואה את ענין ההשקעות כמסחר.
רק מה לעשות שהוא לא רואה בעיה שאברך יהיה קצת סוחר?....
כנראה שיש לו ראש קצת יותר בריא מכמה "אברייכים" בחדר קפה.....ברור שיש לחלק ועיין תגובתי לעיל.
מי שזה לא מתאים לו שלא ינסה לשכנע את מי שזה כן סתירה אצלו.
עכ"פ, לא נראה לי שזה מה שארגון בנקל רצו להכניס לתוך פיו......לא ברור מה אתה מתכוון לומר.
@הקול-השפוי כתב בדרמה! - ההכרעה הברורה במעונו של רשכבה"ג הגר"ד לנדו שליט"א:
לא ברור מה אתה מתכוון לומר.
ברור מאוד.
בנקל רוצים לומר- השקעה פסיבית זה לא בגדר "מסחר"! ולכן זה לא סתירה ללימוד! [לשכנע את אותם שרואים במסחר סתירה ללימוד או לאמונה]
ר' דב אומר- זה כן מסחר! ואעפ"כ זה לא סתירה ללימוד..... -
@הקול-השפוי כתב בדרמה! - ההכרעה הברורה במעונו של רשכבה"ג הגר"ד לנדו שליט"א:
לא ברור מה אתה מתכוון לומר.
ברור מאוד.
בנקל רוצים לומר- השקעה פסיבית זה לא בגדר "מסחר"! ולכן זה לא סתירה ללימוד! [לשכנע את אותם שרואים במסחר סתירה ללימוד או לאמונה]
ר' דב אומר- זה כן מסחר! ואעפ"כ זה לא סתירה ללימוד.....@רק-לא-סנופי
אני לא יודע מה עומק כוונותיו של מרן ר' דב שליט"א,
אני רק יודע שאפשר להיות עם פנסיה ולא לצאת מהלימוד,
ומי שמבין שפנסיה זה בדיוק שוק ההון לכל דבר ועניין,
הוא מבין שהוא יכול להשקיע בשביל חתונות הילדים מבלי לצאת מהלימוד,
הוא רק צריך לקרוא לזה פנסיית ילדים. -
@הקול-השפוי כתב בדרמה! - ההכרעה הברורה במעונו של רשכבה"ג הגר"ד לנדו שליט"א:
לא ברור מה אתה מתכוון לומר.
ברור מאוד.
בנקל רוצים לומר- השקעה פסיבית זה לא בגדר "מסחר"! ולכן זה לא סתירה ללימוד! [לשכנע את אותם שרואים במסחר סתירה ללימוד או לאמונה]
ר' דב אומר- זה כן מסחר! ואעפ"כ זה לא סתירה ללימוד.....@רק-לא-סנופי כתב בדרמה! - ההכרעה הברורה במעונו של רשכבה"ג הגר"ד לנדו שליט"א:
@הקול-השפוי כתב בדרמה! - ההכרעה הברורה במעונו של רשכבה"ג הגר"ד לנדו שליט"א:
לא ברור מה אתה מתכוון לומר.
ברור מאוד.
בנקל רוצים לומר- השקעה פסיבית זה לא בגדר "מסחר"! ולכן זה לא סתירה ללימוד! [לשכנע את אותם שרואים במסחר סתירה ללימוד או לאמונה]
ר' דב אומר- זה כן מסחר! ואעפ"כ זה לא סתירה ללימוד.....כתב בדרמה! - ההכרעה הברורה במעונו של רשכבה"ג הגר"ד לנדו שליט"א:
בדורות האחרונים נתקבל בעולם התורה מנהג הכוללים, בהנהגת גדולי ישראל. סיבותיו וטעמיו של מנהג זה נידונו רבות ואין כאן המקום להרחיב, אך עיקרו – לאפשר לאברך לשקוד על תלמודו, בעוד שהפרנסה תגיע ממקורות אחרים, בין אם מהאשה ובין אם ממקורות אחרים.
מנהג זה גרם לרבים לחשוב כי אין צורך עוד בהשתדלות כללית לפרנסה, וכביכול הוסרה מאיתנו קללת "בזיעת אפיך תאכל לחם".
ועל זה אמר מרן הגרד"ל שזה טעות- גדו"י לאורך כל הדורות השקיעו ועבדו ומזה אנו למדים שא"א לסמוך על הנס.
וכל מה שאנו סומכים על הנס הוא רק במה שמפריע למעלת הבן תורה.