דילוג לתוכן

קרן השתלמות לעובדי הוראה- כשרות

  • @הון_כשר שיטתם עוזרת להרבה מסלולים בצרוף ההיתר עיסקה של החברה והאגחים השונים ומבחנתי אכמ"ל נתחברו מספיק ספרים בנושא.
    העלתי את העניין כדי שלא תשתכח תורה מישראל ושלא יחשבו בטעות שהתורה ניתנה לפני 20 שנה בדיוק מתי שהתחילו המסלולים הכשרים.

    @השומר
    אני לא יודע מה בדיוק היתה כונתך, אבל דבריך אינם נכונים בעליל, וחבל.

    1. שיטת רשימת הרבנים שהבאת, עוזרת למי שמשקיע באופן עצמאי דרך קרנות של בלקרוק, או קרנות אמריקאית. (ואולי של אנבסקו).
      כל השקעה דרך פנסיה וגמל, או קרנות ישראליות, אינו קשור לשיטות המקילות במניות, מכיון שכל הקרנות האלו כוללים הרבה מעבר למניות.
    2. צירוף הת"ע של החברה אינה עוזרת כלל, לא למניות ולא לאג"חים. (רק להלואות עמיתים, במדה שזה מוזכר בהת"ע, והרב דביר אינו מקפיד על זה, כי לשיטת הרב אלישיב זה לא נצרך).
    3. הסיבה שהתחילו המסלולים הכשרים לפני 20 שנה, בגלל שלפני זה הפנסיה עבד בצורה אחרת, והיה נחשב הלואה לחברה, ולכן לא היה דרוש כשרות.
    4. כדי שלא תשתכח תורה מישראל, אני מבקש שתעלה פסק הלכה של רב או פוסק אחר שסובר כשיטת רב אלישיב שמסלולי פנסיה וגמל לא צריכים כשרות.
    5. לגבי ספרים שנתחברו בנושא, לדאבון לב רובם אינם מכירים המציאות, ולכן אני מציע לא ללמוד המציאות דרך חוברות שונות מאוצר החכמה.
  • @הון_כשר שיטתם עוזרת להרבה מסלולים בצרוף ההיתר עיסקה של החברה והאגחים השונים ומבחנתי אכמ"ל נתחברו מספיק ספרים בנושא.
    העלתי את העניין כדי שלא תשתכח תורה מישראל ושלא יחשבו בטעות שהתורה ניתנה לפני 20 שנה בדיוק מתי שהתחילו המסלולים הכשרים.

    @השומר said:

    מבחנתי אכמ"ל נתחברו מספיק ספרים בנושא.

    אולי תפרט קצת בבקשה גם למי שאינו ת''ח כמוך

  • @השומר
    אני לא יודע מה בדיוק היתה כונתך, אבל דבריך אינם נכונים בעליל, וחבל.

    1. שיטת רשימת הרבנים שהבאת, עוזרת למי שמשקיע באופן עצמאי דרך קרנות של בלקרוק, או קרנות אמריקאית. (ואולי של אנבסקו).
      כל השקעה דרך פנסיה וגמל, או קרנות ישראליות, אינו קשור לשיטות המקילות במניות, מכיון שכל הקרנות האלו כוללים הרבה מעבר למניות.
    2. צירוף הת"ע של החברה אינה עוזרת כלל, לא למניות ולא לאג"חים. (רק להלואות עמיתים, במדה שזה מוזכר בהת"ע, והרב דביר אינו מקפיד על זה, כי לשיטת הרב אלישיב זה לא נצרך).
    3. הסיבה שהתחילו המסלולים הכשרים לפני 20 שנה, בגלל שלפני זה הפנסיה עבד בצורה אחרת, והיה נחשב הלואה לחברה, ולכן לא היה דרוש כשרות.
    4. כדי שלא תשתכח תורה מישראל, אני מבקש שתעלה פסק הלכה של רב או פוסק אחר שסובר כשיטת רב אלישיב שמסלולי פנסיה וגמל לא צריכים כשרות.
    5. לגבי ספרים שנתחברו בנושא, לדאבון לב רובם אינם מכירים המציאות, ולכן אני מציע לא ללמוד המציאות דרך חוברות שונות מאוצר החכמה.

    @הון_כשר 1.לסוללת הפוסקים שהבאתי מועיל בודאי גם בשאר אופנים אתה מתיחס כל הזמן למניות בעוד שההיתר הוא ביחס לחברה והשקעה בה ודרכה (אגרות משה יו"ד ב סימן סב וסג בחלק האחרון של התשובה כמדומני)לגבי שאר המקורות כבר כתבתי שלא אכנס לויכוח כאן.
    2.בוודאי שעוזר, ההיתר כולל את כל הפעולות ולא רק הלוואות עמיתים.
    3.אתה מדבר על השינוי מפנסיה תקציבית לצבורה אבל מה עם שאר עניני השקעה וחסכונות ומסחר עצמאי שהיו בארץ ובחו"ל,הסיבה שנוצרו הכשרויות הוא שילוב של כוונה טובה להדר לפי השיטות האוסרות והרצון לעשות פרנסה כמו רוב הדברים בחיינו וכמו כל גימיק מצוותי כזה או אחר( אנחנו מרכבים מגוף ונשמה כידוע לשוכחים).
    4.הרב אלישיב לא צריך רב או פוסק שיפסקו כמוהו גדולתו מספיקה אבל כמובן אתה מתעלם מכל הרשימה שכתבתי משום מה.
    5.הידע שלי לא מחוברות ואין לי אוצר החכמה אני משתדל ללמוד סוגיות הלכתיות ברצינות ולא ממנועי חיפוש חשובים יותר או פחות, אבל חבל שאתה מזלזל במחברי הספרים השונים שנראה לי שהשקיעו עבודה ומחשבה כנראה יותר ממך כי מרגיש לי שחסר לך ידע בנושא.

  • בהמשך לכל הנ"ל לא באתי לקרר את הצורך להדר לפי כל השיטות, וגם אני הקטן משתדל בחלק מהשקעותי להחמיר לפי כל השיטות,
    אבל גם מי שלא יש לו הרבה יותר ממי לסמוך.

  • @הון_כשר 1.לסוללת הפוסקים שהבאתי מועיל בודאי גם בשאר אופנים אתה מתיחס כל הזמן למניות בעוד שההיתר הוא ביחס לחברה והשקעה בה ודרכה (אגרות משה יו"ד ב סימן סב וסג בחלק האחרון של התשובה כמדומני)לגבי שאר המקורות כבר כתבתי שלא אכנס לויכוח כאן.
    2.בוודאי שעוזר, ההיתר כולל את כל הפעולות ולא רק הלוואות עמיתים.
    3.אתה מדבר על השינוי מפנסיה תקציבית לצבורה אבל מה עם שאר עניני השקעה וחסכונות ומסחר עצמאי שהיו בארץ ובחו"ל,הסיבה שנוצרו הכשרויות הוא שילוב של כוונה טובה להדר לפי השיטות האוסרות והרצון לעשות פרנסה כמו רוב הדברים בחיינו וכמו כל גימיק מצוותי כזה או אחר( אנחנו מרכבים מגוף ונשמה כידוע לשוכחים).
    4.הרב אלישיב לא צריך רב או פוסק שיפסקו כמוהו גדולתו מספיקה אבל כמובן אתה מתעלם מכל הרשימה שכתבתי משום מה.
    5.הידע שלי לא מחוברות ואין לי אוצר החכמה אני משתדל ללמוד סוגיות הלכתיות ברצינות ולא ממנועי חיפוש חשובים יותר או פחות, אבל חבל שאתה מזלזל במחברי הספרים השונים שנראה לי שהשקיעו עבודה ומחשבה כנראה יותר ממך כי מרגיש לי שחסר לך ידע בנושא.

    @השומר
    קודם כל - המציאות
    שאתה משקיע בחלק ממסלולי פנסיה/גמל בלי כשרות יש שם הלואות לעמיתים/יחידים אחרים, שאתה מלוה מכספך לאחרים. מדובר בהלואה ליחיד, לא לחברה בע"מ, ואם אין הת"ע זה הוא איסור דאורייתא.
    גם במסלולים שאין חשש להלואות לעמיתים (יש מסלולים שאסור להלוות מהם ע"פ הרגולציה), יש הלואות שונות לחברות, ומחברות (כולל סוגים שונים של נגזרים שדינם כהלואות).
    גם במסלול "מנייתי" ישראלי, החשיפה למניות הוא כמעט תמיד סינטטי (עסקאות החלף, ותיקוני חשיפה ע"י חוזים עתידיים). שאר נכסי המסלול הם אג"ח והלואות שונות.

    ולכן

      • "סוללת הפוסקים" שמתירים קניה במניות, אינם נוגעים לנידון.
        האג"מ שהתיר הלואות לחברות, לא התיר הלואות מחברות, ולא הלואות ליחידים.
    1. היתר עסקה של חברה עוזר רק לעסקאות הכפופים לנהלי החברה. הת"ע של חברת פנסיה שקונה בשבילך אג"ח, אינו יכול להפוך האג"ח מהלואה לעסקה, וזה פשוט.
      ה"ה, אם חברת הראל יקנה בשבילך מניה של הבורסה (למשל), לא יעזור לך שקנית המניה דרך הראל בזמן שלבורסה עצמה אין הת"ע. וזה גם פשוט.

    2. שאר עניני השקעות וחסכונות, לפני שאנשים עברו למוצרים השונים, כללו אג"ח ומניות. במניות יש שיטות המתירים, ובאג"ח אפשר להקפיד על חברה של גוים, או הת"ע. הסיבה שנוצרו הכשרויות היה בגלל אנשים גדולים כמו הג"ר יעקב בלוי, שהנשמה שלו הצליח לפעול בלי נגיעות של הגוף (לשוכחים).

    3. הרב אלישיב היה גדול הדור, ואני עפר לפני רגליו. אבל אם אין רב אחר שמסכים עמו, הוא נשאר דעת יחיד.

    4. אני מאמין שהסוגיות אתה לומד ברצינות, הכוונה שלי למציאות, שרוב מחברי הספרים וחוברות בנושא אינם מספיק מודעים למציאות.

    5. אם מרגיש לך שחסר לי ידע בנושא, תוכל לשאול על כל מה שאמרתי, ואני אראה לך איפה תוכל לראות בעיניים שלך כל פרט.

  • אל תכתוב על מציאות ומה אני בעוד שאתה לא מכיר אותי ולא יודע איפה הפנסיה שלי נמצאת
    אין לי סבלנות להתנצחות אין סופית ואני מכבד אותך לומר את המילה האחרונה אבל לא התאפק מהערה קטנה ההלואות לעמיתים שאתה רואה אותם כאיסור גמור (שבוודאות יש פוסקים שמתירים זאת) הרי לפי ר משה חלק מהטענה על חברה זה כי אין שעיבוד הגוף ורק נכסים ולרבינו תם זה לא מספיק אותו דבר גם בהלוואות אלו רק הנכסים משועבדים דבר נוסף למה כזה פשוט לך שזה לא נקרא שהחברה מלווה וגם למה לא מועיל לזה עיסקא.

  • אל תכתוב על מציאות ומה אני בעוד שאתה לא מכיר אותי ולא יודע איפה הפנסיה שלי נמצאת
    אין לי סבלנות להתנצחות אין סופית ואני מכבד אותך לומר את המילה האחרונה אבל לא התאפק מהערה קטנה ההלואות לעמיתים שאתה רואה אותם כאיסור גמור (שבוודאות יש פוסקים שמתירים זאת) הרי לפי ר משה חלק מהטענה על חברה זה כי אין שעיבוד הגוף ורק נכסים ולרבינו תם זה לא מספיק אותו דבר גם בהלוואות אלו רק הנכסים משועבדים דבר נוסף למה כזה פשוט לך שזה לא נקרא שהחברה מלווה וגם למה לא מועיל לזה עיסקא.

    @השומר
    סליחה אם פגעתי, המילה "אתה" לא התכוון דוקא אליך.
    הכסף של הלואות עמיתים מגיע מעמיתים אחרים, וניתן לעמית שלוקח ההלואה, ויש עליו שעבוד הגוף להחזיר ההלואה. ולכן אין סיבה לדמות את זה לציור של ר' משה.
    לכן כל הכשרויות מוסיפים בהיתר עסקה סעיף מפורש שגם הלואות ב"שליחות ונאמנות", שהחברה מתווכת עבור העמיתים, גם כלולות בהיתר עסקה. (בתשואה כהלכה הנוסח יותר ארוך, וכתוב שם יותר מפורש).

    נכון שלפי הרב אלישיב כל הכסף נחשב של החברה, ולכן אין צורך בסעיף הזה, ולכן בהסתדרות המורים אין את הסעיף הזה. (בחברת מור יש, כי פעם היה שם פיקוח של העד"ח).
    (אגב - ר' משה והמהרש"ג זה שני סברות שונות, לא יודע למה הבאת ר"ת).

  • ואגב בכל הנושאים האלה יש לעקוב אחרי שיניים רגולטורים ולהחליט שלא משנה את הדין
    לדוג' זכויות בעלי מניות המיעוט וכדו'

  • @השומר
    ב-https://revach.pages.dev/ יש תיבה לפניות שבו תוכלו לשאול את @הון_כשר בכל עניני ההלכה והמציאות והוא יענה לכם

  • @השומר
    ב-https://revach.pages.dev/ יש תיבה לפניות שבו תוכלו לשאול את @הון_כשר בכל עניני ההלכה והמציאות והוא יענה לכם

    @998877 said:

    @השומר
    ב-https://revach.pages.dev/ יש תיבה לפניות שבו תוכלו לשאול את @הון_כשר בכל עניני ההלכה והמציאות והוא יענה לכם

    פרגון כזה לאחר ויכוח גלוי
    ראוי לכל הערכה

נושאים מוצעים


  • 5 הצבעות
    8 פוסטים
    158 צפיות
    ב
    @רחל-עומסי תודה רבה על המאמרים המחכימים והעוזרים מאוד לציבור
  • 0 הצבעות
    7 פוסטים
    214 צפיות
    ד
    האם לאברך לא מחויב גיוס, תהיה השפעה על מעמדו עקב פתיחת עוסק עצמאי? האם לשכיר תהיה תהיה השפעה על ביטו"ל עקב פתיחת עוסק עצמאי? האם יוכל לקבל מענק עבודה בלי קשר למשכורת האישה? אם תוכלו להרחיב מניסיון איזה סוג עוסק כדאי לפתוח, ומה הדרישות מעוסק עצמאי קטן. (המטרה היא קרן השתלמות) תודה רבה
  • 0 הצבעות
    2 פוסטים
    114 צפיות
    צ
    @רוצה-לדעת-0 said: שאלה לי אל המבינים בתחום, עבדתי בעבודה מספר חודשים והמעסיק הפריש לי לקרן השתלמות, כעת אינני עובד יותר, האם אני יכול להמשיך להפריש לקופה זו ולקבל את ההטבה של פטור ממס? לא. לקרן השתלמות של שכיר - רק המעסיק יכול להפריש. (והאם מעסיק יכול להפריש לי לקרן השתלמות יותר מה12 אחוז של המשכורת?) כנראה התכוונת 10%. אא"כ אתה עובד הוראה. הוא יכול להפריש יותר, אבל כל מה שמעבר לתקרה, יהיה חייב במס רווחי הון בעת המשיכה, והפטור של מס רווחי הון יחול רק על הכספים שהופקדו עד התקרה. ייתכן מאוד שהחברה תחזיר את הכספים שהופקדו מעל התקרה. כמו כן הסכום שמעבר לתקרה יהיה חייב גם במס הכנסה.
  • 0 הצבעות
    12 פוסטים
    405 צפיות
    רחל עומסיר
    מעל 50 עובדים אין צורך בטופס הצטרפות ואם העובד לא הצטרף המעסיק יכול לצרף אותו אוטומטית בהתאם לספרת הביקורת. פחות מ-50 עובדים לאחת מ-4 הקרנות ללא צורך בטפסי הצטרפות. קרנות פנסיה ברירת מחדל אינם מחייבות שאלון בריאות וחיתום רפואי בהצטרפות חדשה גם כשכיר.
  • 2 הצבעות
    24 פוסטים
    2k צפיות
    ש
    @בנימין שים לב שבעקבות גזרת הגיוס ושלילת ההנחה במעונות שלכן הרבה אברכים פותחים עסקים אז יש יותר קשיים בפתיחת החשבון, אני מנסה כבר כמה שבועות לפתוח עסק [ע"י מייצג] ועדיין אין אישור מהמע"מ והם בקשו הוכחות לפעילות העסק [כמו חתימת חוזה עם לקוח]