הגישה ההלכתית להשקעת מעשרות
-
אשמח להיות הנחשון שפותח את הדיון הזה, כי הוא מאד מסקרן אותי.
מצאתי מספר מקורות להיתר ההלכתי, לצבור כסף בשביל חתונות הילדים, זה גם הקו שמובילים הגמחי"ם השונים עם היתרים מרבנים להפקיד את כספי המעשרות כדי לקבל הלוואות גדולות בבוא עת דודים.
באשכול זה אשמח שיעלו החברים, עם מקור, פסקי הלכה והכרעות הדנים בנושא זה של השקעת כספי צדקה ומעשרות בשוק ההון, מקום בו לכאורה יש סיכון על הכסף שילך לאבדון, גם אם הוא רחוק מאד בטווח של השקעה ארוכה במקומות בטוחים, עדיין צריך היתר לסכן אותו.
אני באופן אישי, למרות שאני משקיע כבר תקופה בשוק ההון במגוון דרכים, כשחלק מההשקעה נועד לחתונות ילדים, לא מוצא לנכון לעשות זאת מכספי מעשרות בדיוק בגלל החשש הזה, אשמח שתתנו לי כאן את הכלים וההוכחות שהדבר מותר לכתחילה מבחינה הלכתית.
-
@ניסן-עציוני יש פה גם את הענין שבגמ"חים הכסף מועיל עכשיו לאנשים מה שאין כן בהשקעות שזה יועיל רק לך לאחר זמן
-
לגבי הנידון אם מותר להשהות כספי מעשר (בלי להכנס לנושא הסיכון)
ב"אהבת חסד" חלק שני פרק י"ח כתוב שמותר להלוות כסף מעשר אפילו לאדם אמיד [הכוונה מהשני שליש שהולכים לעניים כמו שמבואר שם] ובתנאי שכשיזדמן לו עני שהוא רגיל ליתן לו צריך ליתן לו מיד [ולעומת זאת בהמשך הפרק כתוב שיכול להשתמש בזה אפילו לצרכיו אבל כשיזדמן לו העני מחוייב לתת לו מיד. מוזמנים לעיין בעצמכם.] ולפי זה אחרי שהתרנו לחתן ילדים מכספי מעשר ונגיד שהעני שאני רוצה לתת לו זה הבן/ בת שלי ואני כעת משקיע את זה בשבילו בעצם זה כמו הלוואה לאדם אמיד כי הוא כרגע אינו נזקק ולמעשה בזמן שהוא יהיה נזקק יש לו את כל הקרן מעשר והריבית רווח שלו
(בעניין הסיכון אפשר להציג זאת כך. מכיוון שגם במקרה ותפסיד אפילו את כל הקרן בהשקעה, עדיין אתה תחתן אותו עם כסף שתביא מעצמך. אז תחשוב שאתה מחזיר את כספי הצדקה שהפסדת)
נכתב לעיון הציבור בלבד. ולהלכה למעשה צריך לשאול רב -
-
@רייך-ניסן יש כאן אשכול נוסף שגלש לדיון הזההשקעה בכספי מעשרות
-
@רייך-ניסן אנחנו הולכים לפי הכותרת באשכול
-
אני שאלתי את הגרש"צ רוזנבלט על לחסוך בגמ"ח והורה לי שאפשר עד חצי ללא חילוק בין חומש למעשרות.
יש לעניין מניין לו החצי ולא שליש כדברי האהבת חסד, היה מי שטען שאולי היום גדל הצורך בהלוואות ולכן ררה לנכון להתיר יותר.
(יש לציין ששאלתיו בהיותי אברך צעיר בגיל שלא נראה כעומד לחתן בקרוב...)