דילוג לתוכן

דיונים על תהליך כלכלי עם משה חיים מאיר

כלכלת המשפחה
5 2 262 1
נושא זה פוצל מתוך הנושא משה חיים מאיר: תהליך כלכלי מונטיפיורי
  • בקצרה:
    משה חיים מאיר
    מאמן כלכלי
    ביתר עילית \ זום
    0583282028

    בהרחבה:
    לאחר שנתיים בתחום ליווי משפחות בני תורה, אני רואה שהדבר ש'בוער לי' ביותר הוא שאנשים יתקדמו בחיים, ויגיעו למימוש עצמי, לשגשוג, לצמיחה - וימצאו את המקום שלהם בבריאה של הקב"ה.
    האתגר הכלכלי מהווה סוג של ציר מרכזי בנושא של ההתפתחות האישית - כי זהו נושא שאי אפשר להתעלם או לברוח ממנו: למשפחה ישנם צרכים, חברות האשראי והבנקים לא נותנים בלי לנשוך חזרה, וגם היהודים הטובים שעוזרים ומלווים חינם לא יכולים לשקוט לנצח...
    אז כן - חייבים לזוז! לחפש פתרון!! אישי, למי שאני, עם הכוחות והיכולות והכישורים שלי, עם הערכים המיוחדים שאני לא מוכן לוותר עליהם!!
    ולנצל את במה זו - אני רוצה להכריז בקול רם שאכן יש פתרונות מצויינים ביותר! למי שמחפש אותם...
    ואם אתם פוגשים מישהו שנמצא במצב מאתגר כלכלית - אתם לא חייבים לייעץ לו מיד איך לפתור את האתגר, אבל כן כדאי שתבשרו לו שיש כזה דבר לשנות את המצב! יש תקוה, ויש דרך סלולה בס"ד!

    מלבד הפרסום לעסק האישי שלי (ותודה למנהלי הפורום היקרים על נדיבות לבם!), אני להוט להרבות משפחות שמחות בכלל ישראל - אז גם אם אין לכם כל כוונה לקחת את השירות שלי, אם בגלל המיקום או בגלל המחיר או מחוסר התאמה (וזה קורה גם לי...), אבל אתם כן רוצים לחקור ולברר איך יוצאים לדרך חדשה צעד אחר צעד עם הכוונה נכונה - אתם מוזמנים להתקשר אלי כדי לקבל הסבר מפורט, ואני גם מכיר מלווים מצויינים בכל איזורי הארץ - אז אשמח לעזור בסגירת השידוך.
    בידידות,
    מ"ח מאיר

    @משה-חיים
    נשמח אם תוכל להביא לכאן לפורום, כל מיני מקרים מעניינים שפגשת,
    לקחים מסקנות וטיפים וכו'...
    בהצלחה רבה

  • @משה-חיים
    נשמח אם תוכל להביא לכאן לפורום, כל מיני מקרים מעניינים שפגשת,
    לקחים מסקנות וטיפים וכו'...
    בהצלחה רבה

    @אפ_על_פי_כן
    לרב אעפ"כ היקר - נהנתי איך שהגדרת את הבקשה!
    אנשים בדרך כלל מבקשים: 'תספר לי מה הצלחת'...
    אבל האמת כדבריך, שכל מה שיש לספר אלו דברים שהמשפחות עשו
    וצעדים חכמים שהם לקחו כדי לקנות הרגלים חדשים
    ולשנות את העבר לעתיד יפה ונעים יותר!
    המלווה ככל שישתדל לייעץ ולכוון - אין לו את הדרך
    לבחור במקום הזולת כיצד לנהוג, ואין מה ליחס לו תהילה
    על כך שהמשפחה בחרה להתאמץ ולעשות את השינוי בפועל.

    בל"נ אשתדל להביא כאן בהמשך סיפורים ותובנות,
    ואשתדל מאוד שלא לחשוף פרטים אישיים ולא לרמז אליהם.
    רק בתור הקדמה חשוב לי להדגיש, שכדאי פחות להתמקד
    בנקודה הספציפית שאנשים שיפרו במקרה שלהם,
    ויותר ללמוד את היסוד החשוב - שיש דרך לכאו"א
    להתקדם באופן אישי בסייעתא דשמיא
    מתוך חשיבה נכונה, רצון טוב, ומעשים טובים.

  • @אפ_על_פי_כן
    לרב אעפ"כ היקר - נהנתי איך שהגדרת את הבקשה!
    אנשים בדרך כלל מבקשים: 'תספר לי מה הצלחת'...
    אבל האמת כדבריך, שכל מה שיש לספר אלו דברים שהמשפחות עשו
    וצעדים חכמים שהם לקחו כדי לקנות הרגלים חדשים
    ולשנות את העבר לעתיד יפה ונעים יותר!
    המלווה ככל שישתדל לייעץ ולכוון - אין לו את הדרך
    לבחור במקום הזולת כיצד לנהוג, ואין מה ליחס לו תהילה
    על כך שהמשפחה בחרה להתאמץ ולעשות את השינוי בפועל.

    בל"נ אשתדל להביא כאן בהמשך סיפורים ותובנות,
    ואשתדל מאוד שלא לחשוף פרטים אישיים ולא לרמז אליהם.
    רק בתור הקדמה חשוב לי להדגיש, שכדאי פחות להתמקד
    בנקודה הספציפית שאנשים שיפרו במקרה שלהם,
    ויותר ללמוד את היסוד החשוב - שיש דרך לכאו"א
    להתקדם באופן אישי בסייעתא דשמיא
    מתוך חשיבה נכונה, רצון טוב, ומעשים טובים.

    אז נתחיל עם הסיפור הראשון בס"ד.
    אנחנו עוד בתחילת התהליך יחסית, אבל יש כאן כבר הרבה מה ללמוד:

    משפחת ש. מתגוררים במרכז, נשואים כ-25 שנה, והתחילו כבר לחתן.
    הם היו כבר בתהליך קבוצתי בעבר, היה חסר מוטיבציה - ולמעשה עוד לא רואים שינוי מהותי.
    הם הגיעו כבר עם תמונת מצב די ברורה: משפחה גדולה בלעה"ר,
    ומטבע הדברים ההוצאות גדולות - ואין הקומץ משביע...
    בקיצור, לאחר כל ההכנסות שלו ושלה, והקצבאות של ביטוח לאומי וכו'
    -חסר להם עוד 3 אלף להוצאות המחיה ביום-יום,
    ועוד 5200 ש"ח להחזר חובות (לאחר פריסה מחדש שביצעו לאחרונה).
    טוב, אז אני שואל אותם 'מה הכיוונים שלכם? אתם הרי לא באתם לכאן כדי להפיל עלי את התיק'...
    'יש איזה משהו שמתבשל' אומרת האשה - 'אנחנו באמצע בנייה של כמה יחי"ד, יש כסף ממשכנתא שיושב בינתיים בקרן כספית, והיועצת באמצע להוציא לנו עוד. - בסופו של דבר השאיפה שלנו היא שבעזרת השם תהיה לנו כאן הכנסה של כמה אלפים מהשכרת היחידות מעבר לתשלום של המשכנתא'.
    עשיתי איתם תחשיב קצר, ויצא לנו שבמקרה האופטימי ביותר - בעוד חצי שנה הגרעון שלהם יעמוד בע"ה על 3000 ש"ח לחודש בלבד. כמובן שלא ויתרתי להם, ושאלתי - 'מה תעשו בחצי שנה הקרובה כדי שלא תעמיקו את הגרעון בעוד 50 אלף? וזה גם לא מספיק לכם, גם עוד חתונות בפתח... יש איזה משהו שאתם יכולים להביא מעבודת כפיים?'
    האשה מגיבה מיד עם ביטחון עצמי מלא 'העסק העצמאי שלי מכניס כיום ממוצע של 5 אלף, ואני לגמרי מאמינה שעם הכוונה נכונה נוכל בס"ד להגיע ל-20 עד 25!'
    והבעל משיב לעומתה: 'כל זה טוב ויפה בתור דיבורים באוויר, אבל למעיישה - מאז החתונה לא זכיתי לראות את השפע הזה'...
    'אתה רואה?!' פונה אלי האשה, 'אני מוכנה להשקיע עם כל המרץ, אבל אני צריכה שיתנו בי אמון... מינימום תמיכה כדי לקבל כח ומרץ להתקדם ולהצליח...'
    טוב, עכשיו אני פונה לבעל: 'ומה אתך? אתה עובד עד 3 אחה"צ, מבחינתך אין אפשרות להכניס עוד משהו..?'
    הבעל נד בראשו אנה ואנה - 'לא, אין משהו... חשבתי אולי אם יש לך דרך לעזור לנו להוריד את הגובה של ההחזר החודשי לכל החובות...'
    כאן הסתיימה הפגישה, ולאחר כמה שעות אני מקבל שיחת טלפון מהבעל:
    'תראה משה חיים; היה איזה משהו שלא היה נעים לי להעלות במפגש--- למעשה אני רוצה להסתובב קצת בחתונות וכדו'; כי זה יכול להכניס לי איזה 14 אלף בחודש... אני לא כ"כ נהנה מהעיסוק הזה, אבל בינתיים אני מרגיש שזה מה שצריכים לעשות בשביל המשפחה... אדרבה, אם אשתי תכניס יותר מהעסק שלה אז מצוין..! הבעיה שלי שאשתי לא מתאים לה שאני יוצא בערב לדברים האלו, זה קצת פוגע בה - והיא אומרת לי שזה אולי איזה תחביב שיש לי לעשות שנורר... זה ממש מוריד לי את המוטיבציה, כשאני צריך להתבזות קצת בשביל המשפחה, וזה המשוב שאני מקבל...'
    אוקי. אחרי כמה ימים אני מרים טלפון לגברת, מספר לה את שיחת הטלפון שהיתה לי עם בעלה, והיא משיבה לי בזה"ל: 'כן; אנחנו כבר הלכנו לגישור על הנשא הזה, ומה שיצא שם לאחר שהוא שמע את כל הצדדים - זה שאני צודקת, ושבעלי צריך לוותר על האפשרות הזאת, אא"כ הוא רוצה שנלך יחד לאדמו"ר... אבל שם זה עומד, הוא עוד לא הסכים לגמרי.'
    'טוב' אני אומר לה, 'אני ממש לא מתמחה בתחום הזה, אבל כמאמן כלכלי - אני מריח כאן כסף. ואני אסביר: נשמע לי קצת שחלק מרכזי באתגר שלכם - יושב על הבדלי אופי. אני רואה שהוא ממש לא מבין בתחום העיסוק שלך ואיך אפשר להתקדם שם - כך שאת לא מקבלת ממנו תמיכה, ומצד שני - גם מה שמתאים לו בתור פתרון זמני; לך זה מתנגש בערכים, אז הוא לא מקבל ממך תמיכה - רק הערות... תראי, הוא אומר לי שהפרויקט הזה לא נעים לו בלשון המעטה, ושהוא ניגש לזה מתוך ההכרח; רק עד שהעסק שלך יתקדם עם ההכנסות. אז הייתי ממליץ לשניכם, שאם אתם רוצים לראות כאן שיפור במאזן החודשי - תקבעו ביניכם שעל אף שאין לכם שום מושג או הבנה במה שהזולת עושה, אתם תתנו אחד לשני\ה עידוד ומילים טובות - שה' יצליח מעשי ידיו...'
    העסקה נסגרה בשעה טובה. למפגש השני הבעל הגיע כמה דקות לפניה, ולחש לי שבפעם הראשונה אשתו אומרת לו 'אה; לא ידעתי שאתה לא אוהב לאסוף צדקה..!', והיא מתחילה לפרגן לי על הדאגה למשפחה... 😊
    בפגישה השנייה ערכנו דיון על הכיוונים השונים של שניהם יחד להגדלת ההכנסה, תוך שאנו קובעים יעדים ברורים לשינוי המספרי שהם הולכים להשתדל עליו בסייעתא דשמיא - החל ממחר.
    לאחר כמה ימים שמעתי שהם נוסעים יחד ליועץ עסקי, שיכין איתם מפת דרכים לקידום העסק של האשה בע"ה.
    מה יצא מזה? עוד נראה.. אני ממתין למפגש הבא איתם.
    אבל בהחלט ניתן לסכם בינתיים, שיש את הרגע הזה שנופל האסימון - שיש לנו תקוה, שאנחנו יכולים לצאת לדרך חדשה בע"ה! וכשהסוויץ' הזה קורה, כשהמנוע נדלק - הגלגל מתחיל לזוז בכיוון הנכון!

    הצלחה רבה לכולנו!

  • מונטיפיורימ מונטיפיורי התייחס לנושא זה ב
  • אז נתחיל עם הסיפור הראשון בס"ד.
    אנחנו עוד בתחילת התהליך יחסית, אבל יש כאן כבר הרבה מה ללמוד:

    משפחת ש. מתגוררים במרכז, נשואים כ-25 שנה, והתחילו כבר לחתן.
    הם היו כבר בתהליך קבוצתי בעבר, היה חסר מוטיבציה - ולמעשה עוד לא רואים שינוי מהותי.
    הם הגיעו כבר עם תמונת מצב די ברורה: משפחה גדולה בלעה"ר,
    ומטבע הדברים ההוצאות גדולות - ואין הקומץ משביע...
    בקיצור, לאחר כל ההכנסות שלו ושלה, והקצבאות של ביטוח לאומי וכו'
    -חסר להם עוד 3 אלף להוצאות המחיה ביום-יום,
    ועוד 5200 ש"ח להחזר חובות (לאחר פריסה מחדש שביצעו לאחרונה).
    טוב, אז אני שואל אותם 'מה הכיוונים שלכם? אתם הרי לא באתם לכאן כדי להפיל עלי את התיק'...
    'יש איזה משהו שמתבשל' אומרת האשה - 'אנחנו באמצע בנייה של כמה יחי"ד, יש כסף ממשכנתא שיושב בינתיים בקרן כספית, והיועצת באמצע להוציא לנו עוד. - בסופו של דבר השאיפה שלנו היא שבעזרת השם תהיה לנו כאן הכנסה של כמה אלפים מהשכרת היחידות מעבר לתשלום של המשכנתא'.
    עשיתי איתם תחשיב קצר, ויצא לנו שבמקרה האופטימי ביותר - בעוד חצי שנה הגרעון שלהם יעמוד בע"ה על 3000 ש"ח לחודש בלבד. כמובן שלא ויתרתי להם, ושאלתי - 'מה תעשו בחצי שנה הקרובה כדי שלא תעמיקו את הגרעון בעוד 50 אלף? וזה גם לא מספיק לכם, גם עוד חתונות בפתח... יש איזה משהו שאתם יכולים להביא מעבודת כפיים?'
    האשה מגיבה מיד עם ביטחון עצמי מלא 'העסק העצמאי שלי מכניס כיום ממוצע של 5 אלף, ואני לגמרי מאמינה שעם הכוונה נכונה נוכל בס"ד להגיע ל-20 עד 25!'
    והבעל משיב לעומתה: 'כל זה טוב ויפה בתור דיבורים באוויר, אבל למעיישה - מאז החתונה לא זכיתי לראות את השפע הזה'...
    'אתה רואה?!' פונה אלי האשה, 'אני מוכנה להשקיע עם כל המרץ, אבל אני צריכה שיתנו בי אמון... מינימום תמיכה כדי לקבל כח ומרץ להתקדם ולהצליח...'
    טוב, עכשיו אני פונה לבעל: 'ומה אתך? אתה עובד עד 3 אחה"צ, מבחינתך אין אפשרות להכניס עוד משהו..?'
    הבעל נד בראשו אנה ואנה - 'לא, אין משהו... חשבתי אולי אם יש לך דרך לעזור לנו להוריד את הגובה של ההחזר החודשי לכל החובות...'
    כאן הסתיימה הפגישה, ולאחר כמה שעות אני מקבל שיחת טלפון מהבעל:
    'תראה משה חיים; היה איזה משהו שלא היה נעים לי להעלות במפגש--- למעשה אני רוצה להסתובב קצת בחתונות וכדו'; כי זה יכול להכניס לי איזה 14 אלף בחודש... אני לא כ"כ נהנה מהעיסוק הזה, אבל בינתיים אני מרגיש שזה מה שצריכים לעשות בשביל המשפחה... אדרבה, אם אשתי תכניס יותר מהעסק שלה אז מצוין..! הבעיה שלי שאשתי לא מתאים לה שאני יוצא בערב לדברים האלו, זה קצת פוגע בה - והיא אומרת לי שזה אולי איזה תחביב שיש לי לעשות שנורר... זה ממש מוריד לי את המוטיבציה, כשאני צריך להתבזות קצת בשביל המשפחה, וזה המשוב שאני מקבל...'
    אוקי. אחרי כמה ימים אני מרים טלפון לגברת, מספר לה את שיחת הטלפון שהיתה לי עם בעלה, והיא משיבה לי בזה"ל: 'כן; אנחנו כבר הלכנו לגישור על הנשא הזה, ומה שיצא שם לאחר שהוא שמע את כל הצדדים - זה שאני צודקת, ושבעלי צריך לוותר על האפשרות הזאת, אא"כ הוא רוצה שנלך יחד לאדמו"ר... אבל שם זה עומד, הוא עוד לא הסכים לגמרי.'
    'טוב' אני אומר לה, 'אני ממש לא מתמחה בתחום הזה, אבל כמאמן כלכלי - אני מריח כאן כסף. ואני אסביר: נשמע לי קצת שחלק מרכזי באתגר שלכם - יושב על הבדלי אופי. אני רואה שהוא ממש לא מבין בתחום העיסוק שלך ואיך אפשר להתקדם שם - כך שאת לא מקבלת ממנו תמיכה, ומצד שני - גם מה שמתאים לו בתור פתרון זמני; לך זה מתנגש בערכים, אז הוא לא מקבל ממך תמיכה - רק הערות... תראי, הוא אומר לי שהפרויקט הזה לא נעים לו בלשון המעטה, ושהוא ניגש לזה מתוך ההכרח; רק עד שהעסק שלך יתקדם עם ההכנסות. אז הייתי ממליץ לשניכם, שאם אתם רוצים לראות כאן שיפור במאזן החודשי - תקבעו ביניכם שעל אף שאין לכם שום מושג או הבנה במה שהזולת עושה, אתם תתנו אחד לשני\ה עידוד ומילים טובות - שה' יצליח מעשי ידיו...'
    העסקה נסגרה בשעה טובה. למפגש השני הבעל הגיע כמה דקות לפניה, ולחש לי שבפעם הראשונה אשתו אומרת לו 'אה; לא ידעתי שאתה לא אוהב לאסוף צדקה..!', והיא מתחילה לפרגן לי על הדאגה למשפחה... 😊
    בפגישה השנייה ערכנו דיון על הכיוונים השונים של שניהם יחד להגדלת ההכנסה, תוך שאנו קובעים יעדים ברורים לשינוי המספרי שהם הולכים להשתדל עליו בסייעתא דשמיא - החל ממחר.
    לאחר כמה ימים שמעתי שהם נוסעים יחד ליועץ עסקי, שיכין איתם מפת דרכים לקידום העסק של האשה בע"ה.
    מה יצא מזה? עוד נראה.. אני ממתין למפגש הבא איתם.
    אבל בהחלט ניתן לסכם בינתיים, שיש את הרגע הזה שנופל האסימון - שיש לנו תקוה, שאנחנו יכולים לצאת לדרך חדשה בע"ה! וכשהסוויץ' הזה קורה, כשהמנוע נדלק - הגלגל מתחיל לזוז בכיוון הנכון!

    הצלחה רבה לכולנו!

    ישבתי על ידו באוטובוס - נקרא לו ר' פנחס; חסיד סלונים נחמד אשר זה עתה נולדה להם בת, מס' 3 ברשימה.
    'תגיד לי' הוא שואל 'כאחד שעוסק בתחום - זה נורמלי שאני ואשתי עובדים, מכניסים יחד 14000 בחודש,
    ולא נשאר בסוף כלום..? יש דברים כאלה?'

    אמרתי לו שאני לא כ"כ מבין את השאלה, כי הנה הוא בעצמו הראייה שזה קורה...
    'כן, אבל שתבין--- יש לאשתי חברה טובה, הם גרים על ידינו - בעלה אברך ולא עובד, וזה נראה אפילו שהם חיים ברמה קצת יותר מאיתנו; קונים בגדים יפים יותר לילדים בתחילת עונה... ואני לא מבין איך זה יכול להיות...'
    הצעתי לו שאם מה שמפריע לו זה ההבדל בינו לבין אותו אברך - אנחנו יכולים עכשיו לעבור מלמעלה על כמה הוצאות קבועות, ולראות אם נמצא פתרון לחידה.
    לאחר כ-2 דקות התעלומה נפתרה:
    -המעשרות שלו 500 ש"ח יותר מפלוני
    -הוא מעשן 450 ש"ח בחודש
    -הוצאות הדיור שלו 2300 יותר מהחבר
    -הם מפרישים מדי חודש 1500 לקופת גמל (מקווה שהוא הקשיב לי והעביר לקרן השתלמות...)
    בקיצור, יש פשט, הכל מובן. (- האברך הנ"ל בסה"כ מוציא אלף ש"ח בשנה יותר ממנו על ביגוד...)
    'טוב' אני שואל אותו תוך כדי שאני מנסה להגיע לנקודה האמיתית 'למה באמת איכפת לך כל כך ההבדל בינך לבין השכן? תחשוב על מה אתה רוצה שיהיה אחרת אצלך בבית - ואז תוכל לקדם מיזם חדש כרצונך.'
    'לומר לך ת'אמת' מסביר לי פנחס 'אני באמת רוצה לעשות רישיון ולקנות רכב. זה מרגיש לי במקום למשפחה שלנו. אז חשבתי שאם זה לא הגיוני שעולה לנו כ"כ הרבה לחיות - אולי אני יכול להכניס עוד הוצאה של 1500 ש"ח רק ע"י התייעלות עם איזו הדרכה קצרה... אבל אם אני לא מוצא מה להוריד, אז זאת אומרת שאני צריך להביא עוד הכנסה. הבעיה שגם בעבודה שלי וגם אצל אשתי אין מה לבקש העלאת שכר, אז מה עושים?'

    למעשה עד שקילפנו את כל השכבות של השאלה, והבננו שלא מפריע לו בגדי האופנה של ילדי השכנים, אלא רכב--- כבר נותרו לנו רק 2 דקות עד שירדתי מהאוטובוס... אז נתתי לו תרגיל פשוט:
    'תקחו אתה ואשתך דף ועט, ותרשמו לכם את כל האפשרויות שיש לכם לשינוי של אלפיים ש"ח - תעלו על הכתב גם מה שלא כ"כ רלוונטי, ואז תפסלו את רוב האפשרויות ותבחרו 2-3 רעיונות שמתאים לכם להתקדם איתם. עכשיו המטרה היא להתמקד במה שבחרת לקדם, לברר מה צריך לקרות כדי שהתוכנית תצא לאור בע"ה, ואילו משימות יש לכם לביצוע - צעד אחר צעד, וה' יצליח דרככם!!'

  • ישבתי על ידו באוטובוס - נקרא לו ר' פנחס; חסיד סלונים נחמד אשר זה עתה נולדה להם בת, מס' 3 ברשימה.
    'תגיד לי' הוא שואל 'כאחד שעוסק בתחום - זה נורמלי שאני ואשתי עובדים, מכניסים יחד 14000 בחודש,
    ולא נשאר בסוף כלום..? יש דברים כאלה?'

    אמרתי לו שאני לא כ"כ מבין את השאלה, כי הנה הוא בעצמו הראייה שזה קורה...
    'כן, אבל שתבין--- יש לאשתי חברה טובה, הם גרים על ידינו - בעלה אברך ולא עובד, וזה נראה אפילו שהם חיים ברמה קצת יותר מאיתנו; קונים בגדים יפים יותר לילדים בתחילת עונה... ואני לא מבין איך זה יכול להיות...'
    הצעתי לו שאם מה שמפריע לו זה ההבדל בינו לבין אותו אברך - אנחנו יכולים עכשיו לעבור מלמעלה על כמה הוצאות קבועות, ולראות אם נמצא פתרון לחידה.
    לאחר כ-2 דקות התעלומה נפתרה:
    -המעשרות שלו 500 ש"ח יותר מפלוני
    -הוא מעשן 450 ש"ח בחודש
    -הוצאות הדיור שלו 2300 יותר מהחבר
    -הם מפרישים מדי חודש 1500 לקופת גמל (מקווה שהוא הקשיב לי והעביר לקרן השתלמות...)
    בקיצור, יש פשט, הכל מובן. (- האברך הנ"ל בסה"כ מוציא אלף ש"ח בשנה יותר ממנו על ביגוד...)
    'טוב' אני שואל אותו תוך כדי שאני מנסה להגיע לנקודה האמיתית 'למה באמת איכפת לך כל כך ההבדל בינך לבין השכן? תחשוב על מה אתה רוצה שיהיה אחרת אצלך בבית - ואז תוכל לקדם מיזם חדש כרצונך.'
    'לומר לך ת'אמת' מסביר לי פנחס 'אני באמת רוצה לעשות רישיון ולקנות רכב. זה מרגיש לי במקום למשפחה שלנו. אז חשבתי שאם זה לא הגיוני שעולה לנו כ"כ הרבה לחיות - אולי אני יכול להכניס עוד הוצאה של 1500 ש"ח רק ע"י התייעלות עם איזו הדרכה קצרה... אבל אם אני לא מוצא מה להוריד, אז זאת אומרת שאני צריך להביא עוד הכנסה. הבעיה שגם בעבודה שלי וגם אצל אשתי אין מה לבקש העלאת שכר, אז מה עושים?'

    למעשה עד שקילפנו את כל השכבות של השאלה, והבננו שלא מפריע לו בגדי האופנה של ילדי השכנים, אלא רכב--- כבר נותרו לנו רק 2 דקות עד שירדתי מהאוטובוס... אז נתתי לו תרגיל פשוט:
    'תקחו אתה ואשתך דף ועט, ותרשמו לכם את כל האפשרויות שיש לכם לשינוי של אלפיים ש"ח - תעלו על הכתב גם מה שלא כ"כ רלוונטי, ואז תפסלו את רוב האפשרויות ותבחרו 2-3 רעיונות שמתאים לכם להתקדם איתם. עכשיו המטרה היא להתמקד במה שבחרת לקדם, לברר מה צריך לקרות כדי שהתוכנית תצא לאור בע"ה, ואילו משימות יש לכם לביצוע - צעד אחר צעד, וה' יצליח דרככם!!'

    ראש הישיבה שלי מספר, שכאשר הוא נוסע לחו"ל כדי לזכות את גבירי עמך בית ישראל להחזיק את לומדי התורה בארה"ק - הוא נתקל לא אחת בטענות מהסוג של 'אתם מגדלים דור של עניים!'
    כהשתדלות להגן על כבודם של עמליה, הוא נוהג להשיב (וכך דעתו באמת): 'אני לא אומר לכל אברך שמתחתן שיקבל על עצמו עכשיו להיות בכולל לכל החיים, אני רק מציע להשתדל לגבש תוכנית ל-5 שנים ראשונות, ואח"כ הוא יראה אם מצא ברכה בתלמודו, ואם מתאפשר לו להמשיך בכולל מבחינת כוחות הנפש, מצב הפרנסה וכו'...'

    פעם העיז אחד את פניו והתריס: 'נו; ובחמש השנים הראשונות - שהם יחיו עם דקדוקי עניות?!'
    שאלה כזו מראה על חוסר מוחלט בהערכה לעסק התוה"ק. וראש הישיבה מספר:
    'אני זוכר בהיותי ילד צעיר לימים, אבי מורי שיחי' היה אז בלימודי רפואה למשך כמה וכמה שנים, כשבדעתו להפוך למנתח-מוח בכיר. השנים הללו שאבא היה עסוק בלימודים - חיינו בצמצום ובפשטות, אבל קיבלנו את זה בשמחה - מתוך ידיעה שכאשר הוא ייכנס בסוף לתחום הנ"ל, הצ'ק בסוף החודש מבית החולים יהיה מכובד בהחלט...
    כאשר זוג מתחיל בבניית הבית המיוחד שלהם, ההחלטה להקדיש כמה שנים ראשונות ללימוד יום שלם ויהי-מה; זו בעצם ההשקעה הטובה ביותר בבית שלהם, והדבר ישפיע להם על כל המשך החיים, על האיכות של חינוך הבנים.. ולדורי דורות!!
    אז כן - גם אם זה אומר לחיות קצת בצמצום לחמש שנים, העסקה משתלמת..!'

    במשל הזה השתמשתי בפגישה עם משפ' א., שההורים שלהם אנשים אמידים; והדבר גרם להם להתחיל את החיים בתוך כמין חלום כזה שהכל מותר והכל אפשרי--- אלא שבשנה החולפת הם התחילו לצבור חובות, והתברר שעל אף שהם מכניסים די יפה - ההוצאה החודשית שלהם היא בממוצע 4500 ש"ח מעבר להכנסה.

    כשהתקדמנו לחפש פתרון מעשי, הם העדיפו כמובן את הכיוון של - איך להרחיב את העסק ולהגדיל את ההכנסה באופן שיתאפשר להם להמשיך עם רמת החיים שהם מכירים, וגם להחזיר חובות + לחסוך בצד לנישואי הילדים.
    כיון שמדובר בשינוי של כ-6500 ש"ח בחודש, שאלתי אותם אם הם חושבים שבאופן מיידי הם יצליחו לקדם את העסק בצעד גדול כל כך, או שמא הם רוצים לשלב את המהלך של 'תקציב מהודק זמני'; דהיינו, לקחת חודשיים שלוש שבהם אנחנו קונים קצת פחות ברווחות - כדי להתאים את ההוצאה להכנסה עד שההכנסה תעלה בס"ד.
    [חשוב לציין, שהם מוציאים 290 ש"ח על מזון לכל נפש מדי שבוע!]

    האשה מאוד נהנתה מהרעיון, וכבר הכריזה במקום על קיצוצים זמניים!
    כאמור, הם גם נוקטים צעדים מעשיים להגדלת ההכנסות בכמה אופנים בע"ה, אך הם בחרו לשלב את הדרך הזו גם כן.

נושאים מוצעים


  • 3 הצבעות
    1 פוסטים
    46 צפיות
    ה
    המפקח דניאל חחיאשוילי חתם היום על חוזר שמשנה את פני עמלות העו"ש: שירות "ניהול חשבון תשלום" אחד ומפוקח יחליף את מבוך המסלולים הקיים, דמי כרטיס הדביט יוגבלו ל-7 שקלים, וכ-24% מהחשבונות במערכת שמשלמים כיום ביתר - יוצאים נשכרים. הבנקים קיבלו שנה להיערך עמלות הבנק הן האויב השקט של משק הבית הישראלי. לא מדובר דווקא בעמלה אחת גדולה ומזעזעת, אלא בטפטוף מתמיד - פעולה בסניף, העברה בערוץ ישיר, שאילתת מידע, הדפסת תדפיס - שבסוף החודש מצטרפות לסכום שמעט מהלקוחות יכולים לאמוד מראש. זהו בדיוק הכשל שהחוזר של הפיקוח על הבנקים, שנחתם היום על ידי המפקח דניאל חחיאשוילי, בא לתקן. הרפורמה שפורסמה היום - לאחר תהליך התייעצות שנמשך למעלה משנה וכלל שלוש טיוטות ועשרות התייחסויות ציבוריות - מבטלת את שיטת המסלולים שהוכנסה ב-2014, ומחליפה אותה במנגנון חדש ופשוט: תשלום חודשי קבוע אחד, במחיר מפוקח, עבור כל השירותים הבסיסיים של ניהול חשבון תשלום. "ניהול חשבון תשלום והחזקת אמצעי לתשלום מהחשבון הינם שירותים בסיסיים שיש לאפשרם לכל אדם ובעלות סבירה", אמר חחיאשוילי בהודעה הרשמית שפרסם היום. בעיית הבלבול: 41% מהמתלוננים אמרו "עמלות גבוהות" כדי להבין את הרפורמה צריך להבין תחילה את הפרדוקס שהביא אליה. בפועל, העלות החודשית הממוצעת לניהול חשבון עו"ש והחזקת כרטיס חיוב עמדה על כ-11 עד 13 שקלים בממוצע לחודש לחשבון בשנים האחרונות - סכום שאינו מופלג. ובכל זאת, 41% מהלקוחות שהביעו אי-שביעות רצון מהתנהלות הבנק כלפיהם בשנת 2025 ציינו עמלות גבוהות כסיבה. "שיעור זה דומה לממצאים משנים קודמות", מציין החוזר. הסבר הפיקוח לפרדוקס ישיר: הבעיה אינה בגובה העמלה אלא בשיטת הגביה. כאשר כל פעולה ופעולה מחויבת בנפרד, נוצרת תחושה של "מטר מונה" שרץ כל הזמן. "מגוון אפשרויות הבחירה וסוגי השירותים הרבים הקיימים בתחום זה כיום גורמים לבלבול ומקשים על יכולת ההשוואה ביניהם", אמר חחיאשוילי. החוזר מוסיף: "ממצאי הפיקוח מצביעים על כך שלתחושת הציבור ישנם סוגים רבים ושונים של עמלות, וזאת למרות שכ-20 שירותים אוחדו לשני שירותים נפוצים בהתאם לערוץ הפעולה. הממצאים מעידים שהסיבה לכך היא, ככל הנראה, שיטת הגביה עבור כל פעולה בעת קבלת השירות." בשנת 2014 ניסתה רפורמת המסלולים לתת מענה לבעיה זו. הרעיון היה פשוט: הלקוח מצטרף לאחד משני מסלולים - בסיסי (10 פעולות עד 10 שקלים) או מורחב (50 פעולות בערוץ ישיר ו-10 פעולות פקיד) - ומשלם סכום קבוע מראש. אלא שנוצר חסם מהותי: ההצטרפות דרשה פעולה אקטיבית מצד הלקוח - ביצוע הרשמה מול הבנק. "הנחה היא שהגורם לכך הוא הצורך להבין את שיטת התשלום הנוכחית ואת היתרונות של ההצטרפות לשירות המסלולים ולבצע פעולת הצטרפות אקטיבית מול הבנק. מכאן, שבפועל, החובה להצטרף באופן אקטיבי לשירות מהווה חסם", קובע הדוח. התוצאה: עם השקת שירות המסלולים בשנת 2014, שיעור החשבונות שהשירות היה כדאי עבורם עמד על כ-35%. נכון לשנת 2025 - לאחר למעלה מעשור של קמפיינים, מחשבוני עמלות ועידוד ממשלתי - שיעור זה ירד ל-24% בלבד, כלומר כשני מיליון חשבונות שבעליהם יכלו לחסוך כסף ולא עשו זאת. הפתרון: שירות אחד, 100 פעולות, עד 10 שקלים - ובברירת מחדל ליבת הרפורמה היא שירות "ניהול חשבון תשלום" - חבילה חודשית אחת המאגדת את כל השירותים הבסיסיים. "השירות החדש מאגד את כל השירותים הבסיסיים היומיומיים לניהול חשבון תשלום שוטף", נכתב בחוזר. "בהתאם לשיטה החדשה, תאגיד בנקאי רשאי לגבות מלקוח, בעל חשבון תשלום פעיל, עמלת 'ניהול חשבון תשלום' קבועה עבור 100 פעולות בחודש." כמות הפעולות הכלולות הורחבה דרמטית - מ-10 פעולות ישיר ופעולת פקיד אחת במסלול הבסיסי הקיים ל-100 פעולות, ללא הבחנה בין ערוצי השירות. מבנה התעריף המפוקח: עד 2 פעולות בחודש - עד 5 שקלים. עד 100 פעולות - עד 10 שקלים. כל פעולה מעבר ל-100 - עד 1 שקל נוסף. חשבונות ללא תנועה - פטורים לחלוטין. רשימת השירותים הנכללים רחבה ומקיפה. בתחום המזומנים והתשלומים: הפקדה, משיכה ופריטת מזומן (לרבות בכספומט), העברות לחשבון אחר - כולל העברות בזמן אמת של עד מיליון שקל, תשלום שובר, זיכוי חשבון באמצעות מסלקה, חיוב חשבון בשל תשלומים בכרטיס אשראי, חיוב מכוח הרשאה לחיוב חשבון והוראת קבע, וביטול חיוב. בתחום השיקים: משיכת שיק, הפקדת שיק לפירעון, פדיון שיק ושיק ממוחשב לפירעון עתידי. בתחום המידע: הדפסת מסמכים מהמאגר הממוחשב, הדפסת דוחות שגרתיים ואיתור מסמכים לבקשת לקוח - שירותים שעד כה חויבו בנפרד. שינוי מהותי לא פחות: "השיטה החדשה מחליפה את שירות המסלולים הקיים שנקבע בשנת 2014 ואת שיטת הגביה פר פעולה שהייתה ברירת המחדל", על פי ההודעה הרשמית. כל הלקוחות יצורפו לשירות החדש אוטומטית - "שונתה ברירת המחדל, כך שכל הלקוחות יצורפו אוטומטית לשירות ולא יידרשו לפעולה אקטיבית מצדם" - היפוך מוחלט ממה שהיה נהוג עד כה. מי ירוויח ומי עלול לשלם יותר הפיקוח מזהה שלוש קבוצות שיצאו נשכרות בבירור. ראשית, עסקים קטנים ומשקי בית שלא הצטרפו כלל לשירות המסלולים ומשלמים כיום על כל פעולה בנפרד - ובמצב שבו עמלת פעולה בפקיד יכולה להגיע ל-6-7 שקלים לפעולה, מדובר בחיסכון ממשי. שנית, לקוחות מבוגרים ולא מקוונים שמעדיפים שירות פנים אל פנים בסניף - ויהנו מביטול ההבחנה בין עמלת פקיד (יקרה יותר) לעמלת ערוץ ישיר (זולה יותר). "הנהנים העיקריים מהרפורמה הם עסקים קטנים ומשקי בית שלא הצטרפו לשירות המסלולים ומשלמים על כל פעולה בנפרד וכן לקוחות לא מקוונים, ובפרט מבוגרים, שמעדיפים לקבל שירות אנושי, ויהנו מביטול ההבחנה בין עמלת פקיד לעמלת ערוץ ישיר", מפרט הדוח. שלישית, לקוחות שמבצעים מעט פעולות בחודש - ישלמו 5 שקלים במקום 10. אולם בהליך ההתייעצות עלתה ביקורת לא מבוטלת, בעיקר מצד ארגוני צרכנים, ובהם לובי 99, עמותת רווח נקי והמרכז לקידום הגינות בישראל. החשש המרכזי: הבנקים ינצלו את הרפורמה כדי לבטל הנחות והטבות שהעניקו ללקוחות - ויישרו קו כלפי המחיר המרבי המפוקח. תגובת הפיקוח לביקורת זו: "המערכת הבנקאית נוהגת להעניק הטבות ללקוחות כמנגנון לשימורם וכאמצעי עסקי-תחרותי. הרפורמה המקודמת לא מונעת התנהלות זו ולא צפוי כי היא תפגע בה." חשש נוסף שעלה, הפעם מצד התאגידים הבנקאיים: ביטול ההבחנה בין ערוצי הפעולה יגרור לקוחות בחזרה לסניפים ויסיג לאחור את המגמה הדיגיטלית. גם כאן דחה הפיקוח את הטענה: "מהנתונים שמתקבלים בפיקוח עולה שעיקר הפעילות של הלקוחות מתבצעת בשנים האחרונות בערוצים ישירים וקיימת מכך שביעות רצון. אנו סבורים שתהליך העברת האוכלוסייה לפעילות בדיגיטל ברובו הושלם." שאלת ההשפעה על לקוחות שנהנים כיום מפטור מלא מעמלות קיבלה מענה נפרד: לחשבונות המוגדרים כ"ללא תנועה" לפי פקודת הבנקאות לא תיגבה עמלה גם לאחר הרפורמה. בנוסף, החוזר מפרט שלושה שירותים שנאסר מעתה לגבות בגינם עמלה כלל: "חיוב מושך בהחזרת שיק מסיבה טכנית", "איתור חשבונות" ו"טיפול בירושות ועיזבונות" - ביטול שמיטיב עם לקוחות שנגבו מהם עמלות על שירותים אלו בנפרד. כרטיס הדביט: הורדה ל-7 שקלים, עם דגש על אוכלוסיות מוחלשות לצד שינוי שיטת ניהול החשבון, מכיל החוזר רכיב שני בעל חשיבות חברתית - פיקוח מחיר על כרטיס חיוב מיידי, ה"דביט". הפיקוח מסביר את ההיגיון: "כרטיס חיוב מיידי הוא אמצעי תשלום בסיסי וחיוני, המונפק על ידי התאגיד בנקאי בו הלקוח מנהל את חשבונו. הכרטיס משמש, בין היתר, לקוחות המשתייכים לאוכלוסיות מוחלשות, ולקוחות מסורבי כרטיס אשראי, עבורם כרטיס חיוב מיידי הינו הדרך היחידה לבצע עסקאות באמצעים דיגיטליים. אוכלוסיות אלו בדרך כלל גם אינן נהנות מפטור מתשלום עמלה בעד הכרטיס או מהנחות אחרות בתחום זה." דמי הכרטיס הממוצעים בשוק עומדים כיום על כ-9 שקלים. הרפורמה מגבילה אותם לתקרה של 7 שקלים. "התעריף המירבי שנקבע מאזן בין הרצון להוזיל את התעריף הממוצע הקיים כיום בשוק ובין שמירה על מודל עסקי בר קיימא, מבלי לפגוע באיכות השירות הניתן ללקוחות", מנמק הפיקוח. בשלב ההתייעצות דרשו ארגוני הצרכנים הפחתה לאפס, בעוד שהתאגידים הבנקאיים טענו שאפילו תעריף של 5 שקלים (שהוצע בטיוטה הראשונה) אינו מאפשר מודל עסקי בר קיימא. הפיקוח בחר ב-7 שקלים כאיזון. ההסדר החדש "נותן הגנה לאוכלוסייה רחבה יותר ולתקופה ארוכה יותר", על פי ההודעה הרשמית, ומחליף את הסדר הפטור הישן שחייב החזקת כרטיס אשראי במקביל לקבלתו. ממצא בינלאומי מחדד את הפרדוקס הישראלי: ב-8 מתוך 9 המדינות שנסקרו - גרמניה, הולנד, בלגיה, בריטניה, נורבגיה, ארה"ב, קנדה ואוסטרליה - כרטיס החיוב המיידי הוא הכרטיס הנפוץ ביותר, ולרוב עלותו כלולה ממילא בחבילות השירות. בישראל ההיפך הוא הנכון. בקנדה, למשל, 99% מלקוחות הבנקים מחזיקים בכרטיס חיוב מיידי; בבלגיה כרטיסי חיוב מיידי נפוצים פי 23 מכרטיסי אשראי. חבילות שירות: פתח להמצאות עסקיות חדשות רכיב שלישי ברפורמה - פחות בולט אך משמעותי לטווח ארוך - הוא הנחת תשתית רגולטורית ל"חבילות שירותים". מדובר בחלק חדש בתעריפון המלא שיאפשר לבנקים להציע חבילות ייחודיות מעבר לשירות הבסיסי, בשילוב שירותים מחלקים שונים. "במטרה לעודד מודלים עסקיים חדשים, מתאפשר לתאגידים הבנקאיים לקבוע חבילות שירותים ייחודיות וגמישות התואמות את צרכי לקוחותיהם ובעלות ערך עבורם. בכלל זה ניתן ליצור חבילות המאגדות שירותים מחלקים שונים בתעריפון המלא, לרבות שירות 'ניהול חשבון תשלום', לחבילת שירותים אחת", נכתב בהודעה הרשמית. אישור המפקח יידרש להוספת כל חבילה חדשה - כדי לוודא שהיא אכן בעלת ערך ללקוח ולא רק לבנק. חחיאשוילי הוסיף כי הרפורמה היא רק חלק מתמונה רגולטורית רחבה יותר: "תחום העמלות נמצא במוקד העשייה של הפיקוח על הבנקים, ובנוסף לרפורמה זו, בימים אלה נבחנות בין היתר עמלות בעולמות המט"ח וניירות הערך. לגבי האחרון, צוות מודלי תגמול בניירות ערך אשר בו היו חברים רשות ניירות ערך, אגף תקציבים והפיקוח על הבנקים סיים את עבודתו ומסקנותיו יפורסמו בקרוב לציבור." הסקירה הבינלאומית שבוצעה עבור הפיקוח על ידי חברת MEIDATA מצאה כי ב-7 מתוך 9 המדינות שנבחנו מנגנון הגביה הנפוץ מבוסס על חבילות שירות - כאשר הלקוח משלם סכום חודשי קבוע תמורת סט שירותים מוגדר, ועמלות משתנות לפי חבילה עבור שירותים שמחוצה לה. ישראל, שכללי העמלות שלה מנעו עד כה מודל כזה, תתיישר עתה עם הנורמה הבינלאומית. לוח הזמנים הפיקוח קבע כניסה לתוקף מדורגת. פיקוח על דמי כרטיס חיוב מיידי (7 שקלים) ייכנס לתוקף ב-1 באוקטובר 2026. במקביל יבוטלו שלושה שירותים נוספים: "חיוב מושך בהחזרת שיק מסיבה טכנית", "איתור חשבונות" ו"טיפול בירושות ועיזבונות" - ולא ניתן יהיה לגבות עמלה בגינם. עדכוני כללי העמלות המלאים - לרבות שירות "ניהול חשבון תשלום" - ייכנסו לתוקף ב-1 ביולי 2027. בנקים שיחפצו בכך יוכלו ליישם את הכללים המעודכנים מוקדם יותר. תאגידים בנקאיים חדשים שהוקמו לאחרונה לא יהיו כפופים לכללי העמלות ב-5 השנים הראשונות לפעילותם - הוראה שנועדה לאפשר מודלים עסקיים חדשניים. הרפורמה תיבחן בדיעבד לאחר חמש שנים ממועד כניסתה לתוקף.
  • 3 הצבעות
    3 פוסטים
    282 צפיות
    משה עוזיאלמ
    אכן, אך לעובדי הוראה גם מצוי שמקבלים חלקים מהמשכורת חלקים על גמול מקצוע ופיצול כתה ויוח"א באיחור ולעתים אף תקופה ארוכה לאחר כך (לדוג' על שנה פ"ה יכולים לקבל בבת אחת באמצע שנת פ"ו) כך שיש לשים לב לאו דווקא בבחודשים אלו
  • 3 הצבעות
    1 פוסטים
    143 צפיות
    יצחק שקל דעתי
    הכול התחיל בפקק אחד, רגיל לגמרי. כולם עומדים, מתקדמים מטר וחוזרים לעמוד. ואז פתאום אחד זז הצידה, נכנס לסמטה צדדית , ופתאום נעלם. תוך דקה הוא עקף את כולם. דרושים מובילים – מי שמוכן לא להסתפק בזרם, למצוא דרכים חדשות, ולקבוע את הקצב שלו. חשבתי על זה הרבה אחרי. יש אנשים כאלה – מובילים. לא מחכים שיזיזו אותם, לא מסתפקים בזרם. פשוט מחפשים דרך אחרת. בעולם הכלכלי זה נראה אחרת, אבל העיקרון זהה. יש את מי שמחכה למשכורת, ויש את מי שמתכנן מה יעשה איתה. יש את מי שמתלונן על יוקר המחיה, ויש את מי ששואל איך אפשר להגדיל הכנסה. המוביל לא בהכרח חכם יותר, הוא פשוט לא נגרר. הוא זה שקם בבוקר ואומר: הפעם אני קובע את הקצב. ואז קורה קסם קטן גם אם הדרך עוד לא ברורה, הוא פתאום רואה הזדמנויות שאחרים מפספסים. קורס השקעות, מיזם קטן, אפילו רעיון לחיסכון פשוט בבית. אבל הנגרר? הוא אומר ”אף אחד לא מצליח,“ אין מה לעשות,“ וממשיך בדיוק באותו מסלול פקוק. וזה לא רק בכסף.זה בתפיסה. מוביל קובע את הטון גם אם העולם סביבו מאחר להבין. מי שמוביל — מגדיר את הכיוון . מי שנגרר — פשוט מתרגל לעמוד במקום . תשאל את עצמך: האם אני נוסע, או רק נוסע אחרי? דרוש מוביל – מה אנחנו מחפשים: יוזמה: לא להסתפק במה שיש, למצוא דרכים חדשות. חשיבה עצמאית: לקבוע את הקצב ולא להישאר בזרם. ראיית הזדמנויות: להבחין במה שאחרים מפספסים. פעולה: להוציא רעיונות, חיסכון או מיזם לפועל. אמונה בעצמך: לדעת שאתה יכול ולהתחיל להתקדם עכשיו. אם אתה רוצה להיות חלק מהמובילים – חייג אליך או אליי ותתחיל להתקדם. כי אתה יכול.
  • 0 הצבעות
    16 פוסטים
    552 צפיות
    אבי ר.א
    @שמיל-שמיל אני חושב שעדין ההבדל ברור.
  • 1 הצבעות
    16 פוסטים
    854 צפיות
    מ
    @התותח-זה-אני אין פסוק בתורה שאומר להוציא כסף על סיוע מקצועי וכמה לשלם עליו. -ה' נתן חכמה לבני אדם כדי שיוכלו לברר מה יביא להם את מה שצריכים. אז מי שכבר מתנהל נכון - שאפו! מי שצריך לתקן משהו, שישאל את עצמו איך הוא עושה את זה: למצוא מידע חינם און-ליין? לקרוא ספר? להצטרף לסדנא קבוצתית של גברים? ליווי זוגי חינמי אצל ארגון מסוים? ליווי בתשלום של 2000 ש"ח? ליווי בתשלום של 15 אלף..? בודאי צריכים סיבה לשלם יקר כשאפשר לשלם זול או כלום, תבררו, תשאלו, תתייעצו... אבל אל תתנו לעצמכם להישאר בלי כלום כי שמעתם שליווי חינם לא עוזר, וגם אין לכם כסף לשלם... מעניין לעניין באותו עניין: לאחרונה תליתי בחדר הקפה של הקהילה תובנות בעניין שינויי הרגלים בכיף, תכנון והשגת יעדים וכו' -מה שנוגע לשיפור בכלכלת המשפחה ובכל נושאי החיים. היום הגיע אלי אברך ואומר לי - 'תשמע משה חיים - הערך שאתה כותב פה הוא ממש מטורף! אבל תגיד לי; למה שמישהו יבוא דווקא אליך כשיש אחרים שזולים יותר..?' 'הנה לך' אמרתי לו, 'כבר שנים שאתה מכיר את המושג מאמן כלכלי--- ורק בשבועות האחרונים נודע לך כמה עומק יש בזה, ואיך שאדם שעובר 6 הכשרות באימון ופיננסים יש לו הרבה מה למכור... אז האם אתה לא חושב שמי שרואה את המהלך שלי ומתחבר לסגנון - יעדיף לשלם לי יקר יותר מאשר למאמן אחר שלא יודע להסביר למה הוא לוקח כסף על מכירת אוויר?' 'טוב נו - עכשיו שאנשים רואים את כל מה שאתה כותב, אז הם מתחילים להתחמם... והם ילכו למישהו שלוקח זול, ואע"פ שאין לו כישרון הסבר כמו שלך; מה זה משנה? העיקר הוא עושה את אותה העבודה...' שתקתי. רק הסתפקתי אם להיעלב או לרחם... ומעניין לעניין בעניין אחר: אם אתה מכיר מאמן כלכלי שתקוע בלי לקוחות או שלא מצליח להוביל אנשים לשינוי בפועל... -אני מקיים וובינר חד-פעמי בשבוע הקרוב כדי לחלוק תובנות חשובות שיעזרו למאמנים עם האתגרים שלהם. אז תוכל לתת לו את המייל שלי להצטרפות ללא תשלום. שבת שלום לכולם!