הבהרה בנוגע להשקעה מכספי מעשרות מאת מורנו הראב"ד הגר"י סילמן שליט"א
-
-
@ארגון-בנקל כבוד שאתם מפרסמים את דעת התורה, גם אם יתכן שהיא לא משרתת את מטרות הארגון
מעיד הרבה על היושרה שלכם!
כל הכבוד! -
@ניסן-עציוני @ארגון-בנקל
אכן זה מרשים גם אותי, במיוחד שמוזכר בתוכו על נושא הגמחי"ם, לכל המצקצקים שהארגון שלכם הוקם נגד הגמחים, אז לא מפחיד אתכם לפרסם מסמך שהוא מפנה את כספי המעשרות לגמחים ולא לארגון בנקל.
הישרות הזו תכפיל את המודעות הציבורית למסרים שאתם חפצים להחדיר! -
המכתב הנ"ל של הרב סילמן היא דעתו של מרן ר' ניסים קרליץ, הוא לא מחדש דבר.
עם זאת, חשוב לזכור שיש פוסקי הלכה רבים שמתירים השקעה לנישואי הילדים מכספי מעשרות, הגר"י בלוי, הגר"י זילברשטיין ועוד.
אאל"ט, גם גדולי הפוסקים מרנן הגרי"ש אלישיב והגר"ש וואזנר התירו, רק הגבילו את זה בשעתו החל מגיל 12 או 16 שהוא גיל שמוכרחים להתחיל להתכונן לנישואי הילדים.
-
המכתב הנ"ל של הרב סילמן היא דעתו של מרן ר' ניסים קרליץ, הוא לא מחדש דבר.
עם זאת, חשוב לזכור שיש פוסקי הלכה רבים שמתירים השקעה לנישואי הילדים מכספי מעשרות, הגר"י בלוי, הגר"י זילברשטיין ועוד.
אאל"ט, גם גדולי הפוסקים מרנן הגרי"ש אלישיב והגר"ש וואזנר התירו, רק הגבילו את זה בשעתו החל מגיל 12 או 16 שהוא גיל שמוכרחים להתחיל להתכונן לנישואי הילדים.
@אין-סוף
ולכאורה אם הם היו רואים איך הגמ"ח המרכזי הכניסו לציבור שכבר שהילד נולד צריך לעשות השתדלות לחתונה שלו אולי היו מורים גם על גיל יותר נמוך.
ומאידך י"ל דאי"ז מספיק בשביל לחסוך היום ממעשר, כיון דכתבו דרק כאשר אדם לא קונה דברים לעצמו בגלל שחוסך כסף לחתונת הילדים, רק אז יכול לחסוך גם מעשר. וזה ודאי גיל יותר מבוגר מאשר תינוק עד גיל 3. -
המכתב הנ"ל של הרב סילמן היא דעתו של מרן ר' ניסים קרליץ, הוא לא מחדש דבר.
עם זאת, חשוב לזכור שיש פוסקי הלכה רבים שמתירים השקעה לנישואי הילדים מכספי מעשרות, הגר"י בלוי, הגר"י זילברשטיין ועוד.
אאל"ט, גם גדולי הפוסקים מרנן הגרי"ש אלישיב והגר"ש וואזנר התירו, רק הגבילו את זה בשעתו החל מגיל 12 או 16 שהוא גיל שמוכרחים להתחיל להתכונן לנישואי הילדים.
@אין-סוף כתב בהבהרה בנוגע להשקעה מכספי מעשרות מאת מורנו הראב"ד הגר"י סילמן שליט"א:
אאל"ט, גם גדולי הפוסקים מרנן הגרי"ש אלישיב והגר"ש וואזנר התירו, רק הגבילו את זה בשעתו החל מגיל 12 או 16 שהוא גיל שמוכרחים להתחיל להתכונן לנישואי הילדים.
דעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל שרק משנתיים לפני גיל שידוכים מותר לחסוך אל כל כספי המעשר לחתונה.
-
@אין-סוף כתב בהבהרה בנוגע להשקעה מכספי מעשרות מאת מורנו הראב"ד הגר"י סילמן שליט"א:
אאל"ט, גם גדולי הפוסקים מרנן הגרי"ש אלישיב והגר"ש וואזנר התירו, רק הגבילו את זה בשעתו החל מגיל 12 או 16 שהוא גיל שמוכרחים להתחיל להתכונן לנישואי הילדים.
דעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל שרק משנתיים לפני גיל שידוכים מותר לחסוך אל כל כספי המעשר לחתונה.
@סייעתא-דשמיא
שמעתי מחתנו הגר"ע אוירבך, שגם השווער היה מסכים שהדברים השתנו. וע"פ מה שהוא שמע ממנו, אז היום היה מתאים מגיל 11 להתחיל לחסוך מכספי מעשרות ולהשקיע בקופ"ג וכדו'.
וכמובן כל אחד ישאל את רבותיו. -
@אין-סוף
ולכאורה אם הם היו רואים איך הגמ"ח המרכזי הכניסו לציבור שכבר שהילד נולד צריך לעשות השתדלות לחתונה שלו אולי היו מורים גם על גיל יותר נמוך.
ומאידך י"ל דאי"ז מספיק בשביל לחסוך היום ממעשר, כיון דכתבו דרק כאשר אדם לא קונה דברים לעצמו בגלל שחוסך כסף לחתונת הילדים, רק אז יכול לחסוך גם מעשר. וזה ודאי גיל יותר מבוגר מאשר תינוק עד גיל 3.@צמיחה כתב בהבהרה בנוגע להשקעה מכספי מעשרות מאת מורנו הראב"ד הגר"י סילמן שליט"א:
ולכאורה אם הם היו רואים איך הגמ"ח המרכזי הכניסו לציבור שכבר שהילד נולד צריך לעשות השתדלות לחתונה שלו אולי היו מורים גם על גיל יותר נמוך.
הגמ"ח המרכזי עשה את זה? המציאות גרמה את זה.
ההורים שלנו רכשו דירות גדולות ומרווחות בלי משכנתא, כיום גם בחור נחשב בישיבה ליטאית, שיקבל מיליון (!) ש"ח מחותנו (מאיפה הכסף?!), עדיין יצטרך לקחת ע"ע משכנתא של מיליון ש"ח אם ירצה לגור בדירת 3 חדרים פשוטה במו"ע או בבי"ש.
-
@צמיחה כתב בהבהרה בנוגע להשקעה מכספי מעשרות מאת מורנו הראב"ד הגר"י סילמן שליט"א:
ולכאורה אם הם היו רואים איך הגמ"ח המרכזי הכניסו לציבור שכבר שהילד נולד צריך לעשות השתדלות לחתונה שלו אולי היו מורים גם על גיל יותר נמוך.
הגמ"ח המרכזי עשה את זה? המציאות גרמה את זה.
ההורים שלנו רכשו דירות גדולות ומרווחות בלי משכנתא, כיום גם בחור נחשב בישיבה ליטאית, שיקבל מיליון (!) ש"ח מחותנו (מאיפה הכסף?!), עדיין יצטרך לקחת ע"ע משכנתא של מיליון ש"ח אם ירצה לגור בדירת 3 חדרים פשוטה במו"ע או בבי"ש.
-
@אין-סוף
התכוונתי שבמודעות של הגמ"ח המרכזי הם כותבים שזו ההשתדלות לחתונות הילדים, וההצטרפות היא עד גיל 3, וכך לאט לאט חודר לתודעה שההשתדלות לחתונות הילדים היא כבר מגיל 3 ומטה.@צמיחה אני לא בטוח שהם הכניסו את זה
אני חושב שלפני
אנשים חסכו כסף וחיתנו מתוך מה שהיה להם
ולכן אין להם זכות ראשונים על תכנון מגיל שלוש
יש להם בילידיות על הרעיון שלקחת הלוואה זה דבר טוב ודרך חיים
יצטרכו עוד עשר בנקל לשנות תפיסה כזו -
האם הרב סילמן מדבר רק על מעשרות וחומש כן אפשר להפריש לנישואי ילדים או שגם חומש אי אפשר?
-
האם הרב סילמן מדבר רק על מעשרות וחומש כן אפשר להפריש לנישואי ילדים או שגם חומש אי אפשר?
@עוד-יותר-טוב כתב בהבהרה בנוגע להשקעה מכספי מעשרות מאת מורנו הראב"ד הגר"י סילמן שליט"א:
האם הרב סילמן מדבר רק על מעשרות וחומש כן אפשר להפריש לנישואי ילדים או שגם חומש אי אפשר?
שאלתי בעבר את הגרש"צ רוזנבלט והוא אמר לי שאין חילוק,
אבל אני יודע שיש שמחלקים בזה. -
@עוד-יותר-טוב כתב בהבהרה בנוגע להשקעה מכספי מעשרות מאת מורנו הראב"ד הגר"י סילמן שליט"א:
האם הרב סילמן מדבר רק על מעשרות וחומש כן אפשר להפריש לנישואי ילדים או שגם חומש אי אפשר?
שאלתי בעבר את הגרש"צ רוזנבלט והוא אמר לי שאין חילוק,
אבל אני יודע שיש שמחלקים בזה.@הקול-השפוי
גם אם נחמיר בחומש הסתפקתי האם מותר לדחות את תשלומי המעשרות על הכסף שאני משקיע לחתונות ילדים
ואפרט, נניח שאני מרויח 10 אלף ומפריש חומש אך במקביל מפקיד 1000 שקל להשקעה האם אני צריך להפריש מעשרות על כל עשר קרי 2000 שקל או שמא צריך להפריש רק על ה9 ולא על האלפיים שאני לא משתמש בהם כרגע אלא בעתיד [סה"כ 1800 שאת ה200 הנותרים אוכל להשקיע], ובעתיד כשאמשוך את ההשקעה אשלם את המעשרות.
למיטב ידיעתי אף אחד לא מפריש מעשרות על פנסיה וקה"ש גם כשאפשר כבר למשוך את הכסף [לאחר 6 שנים], כך שזה שהכסף הגיע לחשבון הבנק ולאחר מכן עבר ישירות להשקעה אני מעלה צד יתכן וניתן לשלם את המעשרות רק בהגעת זמן המשיכה.
אם ננקוט שצריך בכל אופן להפריש מעשרות מיד ולא במשיכת ההשקעה יצא לכאו' שאם נקנה קרן שלא משקיעה ישירות את הדיבדנדים אלא מחלקת אותם נצטרך להפריש מעשרות כל פעם לפני שמשקיעים את הדיבדנדים מחדש, ושוב אשאל האם מישהו אכן נוהג כך.
אשמח אם יש למישהו מידע בענין הזה -
@הקול-השפוי
גם אם נחמיר בחומש הסתפקתי האם מותר לדחות את תשלומי המעשרות על הכסף שאני משקיע לחתונות ילדים
ואפרט, נניח שאני מרויח 10 אלף ומפריש חומש אך במקביל מפקיד 1000 שקל להשקעה האם אני צריך להפריש מעשרות על כל עשר קרי 2000 שקל או שמא צריך להפריש רק על ה9 ולא על האלפיים שאני לא משתמש בהם כרגע אלא בעתיד [סה"כ 1800 שאת ה200 הנותרים אוכל להשקיע], ובעתיד כשאמשוך את ההשקעה אשלם את המעשרות.
למיטב ידיעתי אף אחד לא מפריש מעשרות על פנסיה וקה"ש גם כשאפשר כבר למשוך את הכסף [לאחר 6 שנים], כך שזה שהכסף הגיע לחשבון הבנק ולאחר מכן עבר ישירות להשקעה אני מעלה צד יתכן וניתן לשלם את המעשרות רק בהגעת זמן המשיכה.
אם ננקוט שצריך בכל אופן להפריש מעשרות מיד ולא במשיכת ההשקעה יצא לכאו' שאם נקנה קרן שלא משקיעה ישירות את הדיבדנדים אלא מחלקת אותם נצטרך להפריש מעשרות כל פעם לפני שמשקיעים את הדיבדנדים מחדש, ושוב אשאל האם מישהו אכן נוהג כך.
אשמח אם יש למישהו מידע בענין הזה@שמיל-שמיל כתב בהבהרה בנוגע להשקעה מכספי מעשרות מאת מורנו הראב"ד הגר"י סילמן שליט"א:
האם אני צריך להפריש מעשרות על כל עשר קרי 2000 שקל או שמא צריך להפריש רק על ה9 ולא על האלפיים שאני לא משתמש בהם כרגע אלא בעתיד [סה"כ 1800 שאת ה200 הנותרים אוכל להשקיע], ובעתיד כשאמשוך את ההשקעה אשלם את המעשרות.
אאל"ט כמה פוסקים נוקטים (ושמעתי שכך עדיף) שבכל מקרה, חומש הוא עשירית מהנשאר אחר הפרשת המעשרות, כך שזה לא משנה.
-
@הקול-השפוי
גם אם נחמיר בחומש הסתפקתי האם מותר לדחות את תשלומי המעשרות על הכסף שאני משקיע לחתונות ילדים
ואפרט, נניח שאני מרויח 10 אלף ומפריש חומש אך במקביל מפקיד 1000 שקל להשקעה האם אני צריך להפריש מעשרות על כל עשר קרי 2000 שקל או שמא צריך להפריש רק על ה9 ולא על האלפיים שאני לא משתמש בהם כרגע אלא בעתיד [סה"כ 1800 שאת ה200 הנותרים אוכל להשקיע], ובעתיד כשאמשוך את ההשקעה אשלם את המעשרות.
למיטב ידיעתי אף אחד לא מפריש מעשרות על פנסיה וקה"ש גם כשאפשר כבר למשוך את הכסף [לאחר 6 שנים], כך שזה שהכסף הגיע לחשבון הבנק ולאחר מכן עבר ישירות להשקעה אני מעלה צד יתכן וניתן לשלם את המעשרות רק בהגעת זמן המשיכה.
אם ננקוט שצריך בכל אופן להפריש מעשרות מיד ולא במשיכת ההשקעה יצא לכאו' שאם נקנה קרן שלא משקיעה ישירות את הדיבדנדים אלא מחלקת אותם נצטרך להפריש מעשרות כל פעם לפני שמשקיעים את הדיבדנדים מחדש, ושוב אשאל האם מישהו אכן נוהג כך.
אשמח אם יש למישהו מידע בענין הזה@שמיל-שמיל כתב בהבהרה בנוגע להשקעה מכספי מעשרות מאת מורנו הראב"ד הגר"י סילמן שליט"א:
אם ננקוט שצריך בכל אופן להפריש מעשרות מיד ולא במשיכת ההשקעה יצא לכאו' שאם נקנה קרן שלא משקיעה ישירות את הדיבדנדים אלא מחלקת אותם נצטרך להפריש מעשרות כל פעם לפני שמשקיעים את הדיבדנדים מחדש, ושוב אשאל האם מישהו אכן נוהג כך.
לא נהוג ככה.
מאחר ומסתכלים על דיבידנדים כחלק מעסק והשקעה.
וכמו שבדירה להשקעה שכל השכירות הולך ישירות למשכנתא, אין צורך להפריש מעשר על השכירות, אלא בסיום העסקה.
או לדוגמה בעסק שלא מפרישים על ההכנסות, במידה והם מושקעים חזרה בעסק (לרכוש ציוד חדש וכדומה). -
@הקול-השפוי
גם אם נחמיר בחומש הסתפקתי האם מותר לדחות את תשלומי המעשרות על הכסף שאני משקיע לחתונות ילדים
ואפרט, נניח שאני מרויח 10 אלף ומפריש חומש אך במקביל מפקיד 1000 שקל להשקעה האם אני צריך להפריש מעשרות על כל עשר קרי 2000 שקל או שמא צריך להפריש רק על ה9 ולא על האלפיים שאני לא משתמש בהם כרגע אלא בעתיד [סה"כ 1800 שאת ה200 הנותרים אוכל להשקיע], ובעתיד כשאמשוך את ההשקעה אשלם את המעשרות.
למיטב ידיעתי אף אחד לא מפריש מעשרות על פנסיה וקה"ש גם כשאפשר כבר למשוך את הכסף [לאחר 6 שנים], כך שזה שהכסף הגיע לחשבון הבנק ולאחר מכן עבר ישירות להשקעה אני מעלה צד יתכן וניתן לשלם את המעשרות רק בהגעת זמן המשיכה.
אם ננקוט שצריך בכל אופן להפריש מעשרות מיד ולא במשיכת ההשקעה יצא לכאו' שאם נקנה קרן שלא משקיעה ישירות את הדיבדנדים אלא מחלקת אותם נצטרך להפריש מעשרות כל פעם לפני שמשקיעים את הדיבדנדים מחדש, ושוב אשאל האם מישהו אכן נוהג כך.
אשמח אם יש למישהו מידע בענין הזה -
@שמיל-שמיל כתב בהבהרה בנוגע להשקעה מכספי מעשרות מאת מורנו הראב"ד הגר"י סילמן שליט"א:
האם אני צריך להפריש מעשרות על כל עשר קרי 2000 שקל או שמא צריך להפריש רק על ה9 ולא על האלפיים שאני לא משתמש בהם כרגע אלא בעתיד [סה"כ 1800 שאת ה200 הנותרים אוכל להשקיע], ובעתיד כשאמשוך את ההשקעה אשלם את המעשרות.
אאל"ט כמה פוסקים נוקטים (ושמעתי שכך עדיף) שבכל מקרה, חומש הוא עשירית מהנשאר אחר הפרשת המעשרות, כך שזה לא משנה.
-
@שמיל-שמיל כתב בהבהרה בנוגע להשקעה מכספי מעשרות מאת מורנו הראב"ד הגר"י סילמן שליט"א:
האם אני צריך להפריש מעשרות על כל עשר קרי 2000 שקל או שמא צריך להפריש רק על ה9 ולא על האלפיים שאני לא משתמש בהם כרגע אלא בעתיד [סה"כ 1800 שאת ה200 הנותרים אוכל להשקיע], ובעתיד כשאמשוך את ההשקעה אשלם את המעשרות.
אאל"ט כמה פוסקים נוקטים (ושמעתי שכך עדיף) שבכל מקרה, חומש הוא עשירית מהנשאר אחר הפרשת המעשרות, כך שזה לא משנה.
@טריידר כתב בהבהרה בנוגע להשקעה מכספי מעשרות מאת מורנו הראב"ד הגר"י סילמן שליט"א:
@שמיל-שמיל כתב בהבהרה בנוגע להשקעה מכספי מעשרות מאת מורנו הראב"ד הגר"י סילמן שליט"א:
האם אני צריך להפריש מעשרות על כל עשר קרי 2000 שקל או שמא צריך להפריש רק על ה9 ולא על האלפיים שאני לא משתמש בהם כרגע אלא בעתיד [סה"כ 1800 שאת ה200 הנותרים אוכל להשקיע], ובעתיד כשאמשוך את ההשקעה אשלם את המעשרות.
להוי ידוע שכמה פוסקים נוקטים (ושמעתי שכך עדיף) שבכל מקרה, חומש הוא עשירית מהנשאר אחר הפרשת המעשרות, כך שזה לא משנה.
מקור??
בפרט שהמקור לדין של חומש הוא מ"המבזבז על יבזבז יותר מחומש"
שעניינו הגבלה כמה מותר לתרום שלא ירד מנכסיו. -
@שמיל-שמיל כתב בהבהרה בנוגע להשקעה מכספי מעשרות מאת מורנו הראב"ד הגר"י סילמן שליט"א:
האם אני צריך להפריש מעשרות על כל עשר קרי 2000 שקל או שמא צריך להפריש רק על ה9 ולא על האלפיים שאני לא משתמש בהם כרגע אלא בעתיד [סה"כ 1800 שאת ה200 הנותרים אוכל להשקיע], ובעתיד כשאמשוך את ההשקעה אשלם את המעשרות.
אאל"ט כמה פוסקים נוקטים (ושמעתי שכך עדיף) שבכל מקרה, חומש הוא עשירית מהנשאר אחר הפרשת המעשרות, כך שזה לא משנה.
@טריידר כתב בהבהרה בנוגע להשקעה מכספי מעשרות מאת מורנו הראב"ד הגר"י סילמן שליט"א:
@שמיל-שמיל כתב בהבהרה בנוגע להשקעה מכספי מעשרות מאת מורנו הראב"ד הגר"י סילמן שליט"א:
האם אני צריך להפריש מעשרות על כל עשר קרי 2000 שקל או שמא צריך להפריש רק על ה9 ולא על האלפיים שאני לא משתמש בהם כרגע אלא בעתיד [סה"כ 1800 שאת ה200 הנותרים אוכל להשקיע], ובעתיד כשאמשוך את ההשקעה אשלם את המעשרות.
להוי ידוע שכמה פוסקים נוקטים (ושמעתי שכך עדיף) שבכל מקרה, חומש הוא עשירית מהנשאר אחר הפרשת המעשרות, כך שזה לא משנה.
מתמטית זה כבר לא "חומש", זה 19%.
מה שאתה מתאר נשמע יותר כמו מעשר שני.