דילוג לתוכן
  • דף הבית
  • קטגוריות
  • פוסטים אחרונים
  • תגיות
  • פופולרי
  • משתמשים
עיצובים
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • ברירת מחדל (ללא עיצוב (ברירת מחדל))
  • ללא עיצוב (ברירת מחדל)
כיווץ
לוגו מותג

הפורום הכלכלי החרדי הראשון

  1. דף הבית
  2. כלכלת המשפחה
  3. האם באמת שווה לנייד את חשבון החשמל

האם באמת שווה לנייד את חשבון החשמל

מתוזמן נעוץ נעול הועבר כלכלת המשפחה
חשבון חשמלניודבזקאיגוד בתי הכנסת
9 פוסטים 6 כותבים 137 צפיות 7 עוקבים
  • מהישן לחדש
  • מהחדש לישן
  • הכי הרבה הצבעות
תגובה
  • תגובה כנושא
התחברו כדי לפרסם תגובה
נושא זה נמחק. רק משתמשים עם הרשאות מתאימות יוכלו לצפות בו.
  • ניסן עציונינ מנותק
    ניסן עציונינ מנותק
    ניסן עציוני
    כתב נערך לאחרונה על ידי
    #1

    בתקופה האחרונה קיבלתי שוב ושוב פניות מאנשים שניידו את החשבון חשמל שלהם מחברת החשמל לחברות הלווין שהצטרפו לנושא בכדי לקבל הנחה, לדבריהם המחיר אפילו התייקר, שלא לדבר על עמלות יקרות יותר שגובים מהם החברות השונות, בנוסף נחשפתי למספר כותבים שמסבירים לקוראים שלהם שמדובר בפייק ולמעשה אין רווח או חסכון בניוד תוכנית החשמל הבייתי, יצאתי לבדיקה יחד עם ידידי ורעי מנהל איגוד בתי הכנסת שניידו אלפי משתמשים לבזק, בדיקה שרלוונטית גם לכל החברות ולאו דווקא לבזק.

    ספוילר: שווה לנייד את החשבון חשמל, הכל משחק של חשבון הימים ומחירים שהתייקרו יחד עם המע"מ, הכל מפורט באריכות.

    להלן כמה דברים שחשוב לדעת!

    בחודש 3 היה טעות לבזק ששלחו חשבוניות עם סכום 'מופקע', לרובם הם לא גבו את הסכום ומיד תיקנו את זה ושלחו חשבוניות זיכוי לכולם, גם אם נגבה למישהו יותר בחודש שאחרי זה ניתן לראות זיכוי בחשבונית.
    (הסיבה שזה קרה שהיה להם טעות קטנה במקום - מינוס הם עשו פלוס, הם היו צריכים לעשות שבחודש קודם היה 1000 צריכה משוער וכעת 1500 הנוסחא שצריך לעשות זה 1500-1000 = 500 קוט"ש הם עשות 1500+1000 = 2500 ומיד הם קיבלו ים של פניות והמערכת הטלפונית בשירות לקוחות קרסה מרוב עומס)

    מה השתנה בתשלומים של החשמל בכל החברות לעומת חברת חשמל?

    בחברת חשמל התשלום פעם בחודשיים, היום בכל החברות הגביה פעם בחודש. - לרובם זה יותר טוב בח"ח משלמים פעם בחודשיים זה כמו הלוואה ללא ריבית אבל זה סוג של הלוואה שבסוף צריך לשלם אותה, בשאר החברות במקום לשלם בחודש אחד סכום גבוה וחודש אחד לא לשלם כלום משלמים כל חודש על חודש בלבד, כמו שבקניות במכולת לא משלמים פעם בחודשיים, מבחינה ניהול כלכלי זה מומלץ יותר.
    בבזק החשבוניות מגיעות במייל או SMS בלבד, בח"ח אפשרי גם בדואר, תכלס לרוב מי שקורא את המכתב הזה כנראה שיש מייל כך שזה עדיף יותר ונשמר לאורך שנים, ובפרט עם כל הבעיות שיש בחברות השילוח שחשבון חשמל מגיע עם פס אדום של התראה לפני ניתוק ואנחנו לא יודעים מה מדובר כי החשבונית הראשונה עדיין לא הגיע.

    מי מטפל בתקלות בחשמל?
    ח"ח היא זאת שממשיכה לטפל כרגיל בכל תקלות החשמל וההספקה והקווים התשתיות וכו' לכל תקלה יש לפנות לח"ח מוקד 103 לא לבזק
    עד היום ח"ח היתה קונה חשמל מיצרנים ומעבירה את החשמל ללקוח הפרטי, כעת בזק קונים חשמל מחברות פרטיות ויצרנים ומוכרים את החשמל ללקוח בהנחה.
    ח"ח זה גמ"ח הם עובדים בחינם על כל התפעול? ממש לא, ניתן לראות שבכל חשבונית יש את כמות הקוט"ש ויש את הסכום הקבוע לאספקה, סכום זה מגיע לחברת החשמל ולא לחברות הפרטיות ואין הבדל כלל בין כלל החברות כולם משלמים אותו דבר אלא שזה יחסית לפי יום בח"ח מחלקים את הסכום הזה ומכפילים אותו לפי הימים של החשבונית, ניתן לשים לב שבחשבונית של 65 יום הסכום גבוה יותר מחשבונית של 58 יום וכדו', כך גם בחברות הפרטיות זה מתחלק לפי ימים על אף שהחשבונית רק פעם בחודש.

    מהם התשלומים הקבועים מידי חודש? והאם יתכן שבחברות פרטיות שמשלמים פעם בחודש ישלמו יותר? ולמה כל חודש זה משתנה?

    יש 3 סוגי תשלומים קבועים בכל חשבונית, התשלומים נקבעים ע"פ אמת המידה של חברת החשמל,
    כדלהלן ומשתנים מיד תקופה: 1. תשלום קבוע חלוקה, 2. תשלום קבוע אספקה, 3. תשלום בגין הספק KVA כדלהלן:

    זה נוסח מדויק מהחשבונית של בזק נראה לי שחובה לרשום את זה בחשבוניות למטה - פירוט רכיבי "התשלום הקבוע" בגין חלוקה: הסכום מועבר במלואו לספק שירות חיוני כפי שנקבע על ידי רשות חשמל: הון > ותפעול המונים 4.88 ש"ח, קריאת מונה 2.35 ש"ח, שירות לקוחות ומידע לצרכן 2.36 ש"ח. התעריפים המוצגים נכונים ליום הפקת החשבון.
    פירוט רכיבי התשלום הקבוע בגין אספקה: עריכת חשבון ומשלוח 1.99 ש"ח, גביה 5.74 ש"ח, שירות לקוחות ומידע לצרכן 5.64 ש"ח. התעריפים המוצגים נכונים ליום הפקת החשבון.
    KVA גודל החיבור ללקוח מוכפל ב- 4.18 ש"ח לשנה (כולל מע"מ) בחלוקה על פי ימי החודש.

    למה לא ראיתי מעולם בבניין נציג של בזק שעושה קריאת מונה כמו שהיה עד היום נציג של ח"ח?

    בזק לא קוראת את המונה, ח"ח היא זאת שממשיכה כרגיל לעשות את קריאת המונה והם מדווחים לכל החברות הפרטיות את הקוט"ש שנגבה כל חודש.

    על מה ההנחה של ה- 6 %? בחשבונית זה נראה שההנחה היא על סכום בלי מע"מ וזה לא באמת 6%?

    כל חשבונית יש את כמות הקוט"ש ויש את התשלום הקבוע, ההנחה רק על הכמות קוט"ש ולא על התשלום הקבוע, כאמור לעיל
    תשלום ההנחה מחושב לפני מע"מ לדוגמא על 2000 קוט"ש עם הסכום המלא הוא 1000 ש"ח + מע"מ, ההנחה על 6% מתוך 1000 = 60 ש"ח וזה מה שרשום בחשבונית זיכוי 60 ש"ח על פניו נראה שהחיסכון הוא רק 60 ש"ח, אבל מכיוון שבסוף החשבונית מופיע שמשלמים גם מע"מ יוצא שהחיסכון הוא 60+ מע"מ = 70.8 ש"ח

    האם עושים כל חודש קריאת מונה? אם לא איך יודעים כמה לגבות כל חודש?

    לפי החוק אין חיוב לעשות קריאת מונה כל חודש אלא מספיק פעם בחודשיים, ובאמת ח"ח לא עושה קריאה מונה כל חודש במונה רגיל / בסיסי - לשון החוק 'על מנת לצמצם מקרים בהם מוגש חשבון על בסיס הערכת צריכה ומניעת אי הדיוקים בחשבונות בעקבות כך, מורה הרשות לחשמל לחברה לקרוא את מוני החשמל אחת לחודשיים'
    במונה חכם יש קריאה אוטומטית כל חודש וזה יוצא במדויק!
    יש מחשבון שמחשב 'הערכה' בכמה חשמל כל לקוח משתמש לפי נתונים מסוימים כגון מה היו בחודשים קודמים או בשנה קודמת וכדו', גם בתקופות הקורונה ח"ח השתמשה עם המחשבון הזה, ח"ח עושה הערכה ושולחת לחברות הפרטיות את הקוט"ש שכנראה השתמשו, יש בזה טעויות כל משפחה לפי ענינה, בכל אופן הם מתקנים את הטעות בחודש שאחרי, לדוגמא אם הם גבו יותר חודש הבא יעשו זיכוי על הסכום הזה, אם הם גבו פחות חודש הבא יגבו יותר, לפעמים יש אפי' תיקוני צריכה עבור כמה חודשים אחורה, ניתן לראות את זה בחשבונית חשמל כתוב שורה נוספת הערכה חודש 12/24 וכדו', דוגמא משפחה שצורכת 1000 קוט"ש לחודש בח"ח ישלמו פעם בחודשיים לפי קריאה 2000 קוט"ש, כעת יתכן שלפי חשבון הערכה חודש ראשון ישלמו 500 קוט"ש וחודש שני ישלמו על 1500 קוט"ש, אבל בסה"כ בסוף הם ישלמו בדיוק את הסכום שהם צריכים לשלם לא שקל פחות ולא יותר (כמובן שתמיד יתכן שאצל משפחה ספציפית יקרא טעות ניתן להתקשר לחברת בזק 1800800555 ולברר מול השירות לקוחות, אבל מתוך אלפי פניות לא מצאתי דבר כזה)
    המעונים יכולים לדווח כל חודש בתאריך 28 לחודש באתר חברת החשמל וכך יגבו מהם לפי המספר האמיתי ולא לפי הערכה > דיווח קריאת המונה

    מה התהליך מתי בדיוק מסיימים עם חברת חשמל ומתי מתחילים עם בזק?

    תמיד התהליך מול בזק מתחיל רק בראשון לחודש אחרי שהעלו צילום מונה או מונה חכם שאין צריך לדווח,
    חברת חשמל שולחת על הסכום של החודש הקודם עד התאריך של המעבר לחברת בזק

    מתי זמני הניוד ואיך זה עובד?

    חברת בזק מעבירה לחברה חיצונית חברת 'נוגה' את כל הפרטים שהלקוח ממלא החברה בודקת אם זה תקין מצוין, ואם לא אז חברת 'נוגה' מחזירה לבזק לבדוק מה היה השגיאה ולטפל בזה, זה הסיבה שבעת מילוי הטופס צריך לדייק בפרטים כי אחרת זה חוזה בגלל שגיאות
    כל מה שעובר לחברת נוגה עד כ- 18 יום מסוף החודש הלועזי אם זה מונה רגיל יצטרך לצלם מונה בסוף החודש ביומיים שיפורסמו, אם זה מונה חכם הניוד יבוצע מתאריך 1 לחודש שאחרי, לדוגמא כל מי שיבצע את הניוד החודש עד תאריך 13 לחודש בסוף החודש יצטרך לדווח קריאת מונה
    מי שיבצע אחרי התאריך הזה הניוד ידחה בחודש וחצי ויצטרך לצלם מונה בסוף חודש 8 והניוד יתחיל רק בחודש 1.9.25
    לקוח שיעלה החודש צילום חברת חשמל ישלחו חשבונית על עודף סוף החודש וחברת בזק ישלמו מאז ואילך

    איך משלמים לבזק?
    א"א לשלם בדיירקט אלא רק באשראי
    לקוחות קיימים בבזק ניתן לשלם גם בהו"ק אם קיים להם
    ניתן גם להקים הו"ק חדשה אבל זה קצת מורכב באיגוד מטפלים בזה רק למי שיצור קשר במייל באופן פרטני וזה לא פורסם לציבור
    חדש! עד היום התאריך לתשלום בבזק חשמל היה רק בתאריך 28 לחודש עבור חודש שלפני, חדש ניתן לבחור בכל חודש 3 תאריכים או 6 לחודש או 2 לחודש או 28 לחודש, מי שלא בוחר כברירת מחדל זה יהיה בתאריך 6 לחודש (דבר זה חדש ועדיין לא פורסם לציבור כך שלא ידוע בדיוק מה יהיה ואיך יהיה התהליך)

    למה נראה לי שאני משלם יותר ממה ששילמתי לחברת החשמל?

    היו כמה שינויים בנושא החשמל, א. מתחילת שנת 2025 עלה המע"מ ב1% כך שלדוגמא לחשבונית של 1000 ש"ח לחודש זה תוספת של 10 ש"ח על הקוט"ש, בנוסף גם על התשלום הקבוע ממוצע לחודש כ- 25 ש"ח
    השינוי היותר מהותי זה שחברת החשמל העלתה את המחיר לכלל צרכני החשמל בעוד כמה אחוזים זה דבר שמתנה כל הזמן, כך שלא ניתן לבדוק חודש ינואר מול חודש ינואר אשתקד מכיוון שהמחירים עלו, והם יחזרו לחברת חשמל יהיה יותר יקר.
    יש לקוחות שבחודש הראשון להצטרפות לא גבו מהם עקב בעיה באשראי זה נצבר להם לחודש השני או השלישי עבור כמה חודשים

    מדוע חברת בזק מבקשים בדיקת BDI?

    לקוח שלא משלם לח"ח כמה חודשיים הם מיידית מנתקים לו את החשמל וזה האיום הכי גדול ובסוף כולם משלמים לח"ח כי א"א לגור בלי חשמל, בשונה מזה אדם שלא משלם לחברת בזק ולשאר החברות אין להם אופציה לנתק את החשמל האופציה היחידה שלהם זה להוציא אותו מבזק ואוטומטי הוא יעבור לחברת חשמל, והאופציה לגבות את התשלום זה ע"י הוצל"פ וכדו' בלבד, מכיוון שבזק זה חברה חזקה ביותר הם עושים בדיקת BDI הם לא מקבלים את נתוני האשראי הם רק מקבלים מהבנק האם תקין או לא, זה בדיקה שעורכת שניה, מי שלא תקין א"א לנייד אותו לבזק מהסיבה הנ"ל.
    הכלל שכל לקוח שעוזב את החברות הפרטיות תמיד יעבור אוטומטי לחברת חשמל
    באופן עקרוני היום לקוחות יכולים לעבור לדוגמא לאמישראגז להשאיר שם חוב של חודש חודשיים ואז לעבור לאלקטרה להשאיר שם חוב ואז לעבור לחברה אחרת בקיצור כל חודשיים לעבור חברה, ולכן לבזק א"א לעבור מי שיש לו BDI שלילי וזה יוצא שבתר עניא אזלא עניותא, ביאור בגלל שהוא עני הוא גם לא יכול לקבל את ההנחה בחברת החשמל ומפסיד כל חודש 6% (למותר לציין שכל החברות יפנו מיידית להוצהל"פ וכדו' וזה לא דבר מומלץ כמובן שיהיה חיוב של ריביות וכדו')
    טיפ קטן! מה חשוב להיזהר היות ובבזק ובעוד חברות בתחילה היה 7% הנחה וכעת זה ירד ל-6% הנחה עם החלפת אשראי או יש לכם תקלה והתשלום לא בוצע, מומלץ לשלם את זה בהקדם, כי אם לא תשלמו תמצאו את עצמכם מוחזרים לחברת החשמל מיד אחרי חודש שלא תשלמו ואח"כ כשתחזרו לבזק זה כמו ניוד מחדש צריך את כל התהליך של צילום מונה וכדו', והנזק הגדול שתקבלו רק 6% הנחה ולא יעזור שום תירוצים! לכן יש לכם בעיה באמצע י תשלום תטפלו בזה בהקדם.

    אני משכיר או שוכר דירה איך אני משנה את הבעלות בבזק או בח"ח?

    שינוי בעלים מתבצע רק ע"י חברת החשמל!
    לסיום התקשרות עם חברת בזק ניתן לפנות לח"ח או לשירות לקוחות של בזק ולבקש לחזור שוב בכל עת לחברת החשמל, ואין צורך בצילום מונה.

    היכן ניתן לעקוב ולבדוק מה בדיוק קריאת המונה שלי?

    אין לכם מחשב ניתן להתקשר למוקד חשמל 103 ולשאול אותם בדיוק כמה היה הצריכה בכל חודש
    ניתן לבדוק בכל עת באתר חברת החשמל גם ללקוחות שאר החברות, נכנסים לאזור האישי באתר חברת החשמל אזור אישי > חברת החשמל עם ת"ז וקוד שנשלח למייל או לנייד >דף הבית >עוד פעולות >לוחצים שוב עוד פעולות >מידע אישי > נתוני הצריכה שלי שם יופיע כל הקריאות מונה שהיו
    ניתן לראות עבור חצי שנה אחורה כמה סה"כ היה הכל ביחד ולחלק את זה לחצי שנה ולראות כמה ממוצע יוצא כל חודש, (למי שיש אפליקציה יש לבזק אופציה לעקוב באפליקציה)
    מצורף קובץ לדוגמא שרואים שחודש אחד קובץ לפי שתיים הקוט"ש, ובבדיקה של הלקוח בסה"כ עד כעת גבו ממנו בדיוק את הצריכה שהשתמש
    למי שיש מונה חכם יש דרך נוספת נכנסים לאזור האישי באתר חברת החשמל אזור אישי > חברת החשמל > "עוד פעולות" מגוון שירותים ישירים > לוחצים למטה בשורה השלישית- באמצע "מחשבוני צריכה" > ואח"כ לוחצים למטה בשורה נפרדת "לנתוני הצריכה שלך" > ואח"כ לוחצים על הקוביה הימנית "מצב צריכה עדכני"- לחשבון עם מונה קריאה מרחוק >ואז מגלגלים עד למטה למילים > ולוחצים על "קבלת קובץ אקסל עם נתוני צריכה מהשנה האחרונה למייל שלך" > ומקבלים אחר כמה רגעים אקסל למיין אוטומט את הקוט"ש מהגדול לקטן ונמצא מה השעות עם המחיר הגדול

    שאלת השאלות למי שיש מונה חכם מה עדיף איזה מסלול לבחור?

    מבדיקה לרוב האנשים הכי טוב 6% 24/7, כי המסלולים השונים נכון שסכום ההנחה יותר גבוה אבל זה לא בסופ"ש הציבור החרדי בפרט משתמש בשבת יותר בחשמל מכל השבוע כי מדליקים יותר מזגנים וכולם בבית וכדו' וכן לא בכל שעות היממה כך שבסוף זה לא יוצא יותר משתלם, החברות לא מחלקות סתם הנחות! אבל ישנם אנשים ספציפים שיתכן וזה כן שווה להם, כמו לדוגמא מי שיש לו רכב חשמלי שהוא מטעין אותו בלילה יתכן שעדיף לו לעשות מונה חכם בשביל שיוכל לבחור מסלול הנחה בלילה וכדו'
    איך מזמינים מונה חכם? מתקשרים למוקד 103 יש עלות כ- 270 ש"ח (בהמשך יחליפו לכולם למונה חכם, יש ערים שכבר כעת מחליפים להם בחינם למונה חכם, ניתן לברר זאת מול ח"ח)
    בדר"כ לוקח כמה חודשים עד שיגיע המונה חכם, מומלץ בינתיים כבר לנייד עם המסלול הקיים אח"כ זה פשוט בשירות לקוחות להעביר מסלול מאחד לשני

    הנחה 6% או 7%? בתחילה היה הנחה 7% ורוב החברות הורידו את ההנחה, האם יש חשש שירד עוד?

    מי שקיבל 7% הנחה זה נשאר לו עד היום זה ממשיך כרגיל ההנחה ירדה רק ללקוחות חדשים
    בעבר מי שנייד לפני שנה וחצי וקיבל אפי' 8% הרוויח וזה נשאר לו עד היום!
    ככל שמתרבים הניודים יתכן שהחברות יורידו את אחוזי ההנחה, ולכן מומלץ לא להמתין לזה שזה ירד אלא לנייד כבר כעת, מלבד ההנחה החודשית המשתלמת

    האם עדיין אנשים מניידים כל חודש או שזה רק היה שוונג לפני שנה?

    מכיון שאין סיבה שאנשים לא יניידו בכל חודש מניידים אלפי לקוחות לחברת בזק, היעד שבסוף כולם יניידו כי אין שום סיבה לא לנייד ולחסוך כל חודש, אז הזריזים עשו את זה מיד בהתחלה, האלו שחששו מה יקרה עם יהיה מלחמה באיראן האם גם אז ימשיך להם החשמל, הם ניידו בתקופה האחרונה, העצלנים יניידו עוד חודשיים, אתה תנייד כעת!

    מה זה דיווח קריאת מונה? איך עושים את זה? ומה המטרה בזה? וכמה חשוב לדייק בזה?

    היות ועד היום היית צריך לשלם לחברת חשמל ומהיום לחברת בזק, איך ידעו ממתי בדיוק לשלם לבזק? לכן צריך לדווח את קריאת המונה
    לכן יש יומיים בלבד בסוף כל חודש שצריך לדווח את קריאת המונה
    איך עושים את זה? נכנסים לאתר של חברת החשמל > דיווח קריאת המונה ומעלים צילום מונה, למהצריך להעלות צילום מונה? כדי שהם יראו שעדכנתם דיווח נכון, במידה והמערכת לא מזהה את המספר 2 פעמים בפעם השלישית ניתן לעדכן ידנית את המספר, חשוב מאוד להקפיד לכתוב את המספר הנכון של אותו יום כדי שלא יגרם לגזל מאחד החברו,
    מי שיש לו מונה חכם אינו צריך לדווח,
    לתשומת לבכם ישנם אנשים שמתבלבלים יש מונה חכם הוא גדול, ויש מונה דיגיטלי זה לא מונה חכם שאותו כן צריך לדווח לחברת החשמל!
    ניתן גם לשלוח לוואטסאפ של חברת החשמל
    אי צורך להיכנס לאזור האישי של חברת חשמל עם קוד וסיסמא, ניתן להיכנס רק עם מספר חוזה ומספר מונה,
    ניתן לשלוח לאיגוד צ'ילום מונה ויעשו זאת עבורכם

    מי לא יכול לנייד את חשבון החשמל שלו?

    מונה מת"מ (ראשי תיבות מונה תשלום מזומן)
    למי שיש סולארי
    ועד בית

    להורדת 'המדריך המעשי למשקיע הפאסיבי המתחיל' שכתבתי במיוחד כדי לקחת אתכם יד ביד בתהליך ההצטרפות לשוק ההון ולפשט את ההליך לחצו כאן

    ש I 2 תגובות תגובה אחרונה
    9
    • ניסן עציונינ ניסן עציוני

      בתקופה האחרונה קיבלתי שוב ושוב פניות מאנשים שניידו את החשבון חשמל שלהם מחברת החשמל לחברות הלווין שהצטרפו לנושא בכדי לקבל הנחה, לדבריהם המחיר אפילו התייקר, שלא לדבר על עמלות יקרות יותר שגובים מהם החברות השונות, בנוסף נחשפתי למספר כותבים שמסבירים לקוראים שלהם שמדובר בפייק ולמעשה אין רווח או חסכון בניוד תוכנית החשמל הבייתי, יצאתי לבדיקה יחד עם ידידי ורעי מנהל איגוד בתי הכנסת שניידו אלפי משתמשים לבזק, בדיקה שרלוונטית גם לכל החברות ולאו דווקא לבזק.

      ספוילר: שווה לנייד את החשבון חשמל, הכל משחק של חשבון הימים ומחירים שהתייקרו יחד עם המע"מ, הכל מפורט באריכות.

      להלן כמה דברים שחשוב לדעת!

      בחודש 3 היה טעות לבזק ששלחו חשבוניות עם סכום 'מופקע', לרובם הם לא גבו את הסכום ומיד תיקנו את זה ושלחו חשבוניות זיכוי לכולם, גם אם נגבה למישהו יותר בחודש שאחרי זה ניתן לראות זיכוי בחשבונית.
      (הסיבה שזה קרה שהיה להם טעות קטנה במקום - מינוס הם עשו פלוס, הם היו צריכים לעשות שבחודש קודם היה 1000 צריכה משוער וכעת 1500 הנוסחא שצריך לעשות זה 1500-1000 = 500 קוט"ש הם עשות 1500+1000 = 2500 ומיד הם קיבלו ים של פניות והמערכת הטלפונית בשירות לקוחות קרסה מרוב עומס)

      מה השתנה בתשלומים של החשמל בכל החברות לעומת חברת חשמל?

      בחברת חשמל התשלום פעם בחודשיים, היום בכל החברות הגביה פעם בחודש. - לרובם זה יותר טוב בח"ח משלמים פעם בחודשיים זה כמו הלוואה ללא ריבית אבל זה סוג של הלוואה שבסוף צריך לשלם אותה, בשאר החברות במקום לשלם בחודש אחד סכום גבוה וחודש אחד לא לשלם כלום משלמים כל חודש על חודש בלבד, כמו שבקניות במכולת לא משלמים פעם בחודשיים, מבחינה ניהול כלכלי זה מומלץ יותר.
      בבזק החשבוניות מגיעות במייל או SMS בלבד, בח"ח אפשרי גם בדואר, תכלס לרוב מי שקורא את המכתב הזה כנראה שיש מייל כך שזה עדיף יותר ונשמר לאורך שנים, ובפרט עם כל הבעיות שיש בחברות השילוח שחשבון חשמל מגיע עם פס אדום של התראה לפני ניתוק ואנחנו לא יודעים מה מדובר כי החשבונית הראשונה עדיין לא הגיע.

      מי מטפל בתקלות בחשמל?
      ח"ח היא זאת שממשיכה לטפל כרגיל בכל תקלות החשמל וההספקה והקווים התשתיות וכו' לכל תקלה יש לפנות לח"ח מוקד 103 לא לבזק
      עד היום ח"ח היתה קונה חשמל מיצרנים ומעבירה את החשמל ללקוח הפרטי, כעת בזק קונים חשמל מחברות פרטיות ויצרנים ומוכרים את החשמל ללקוח בהנחה.
      ח"ח זה גמ"ח הם עובדים בחינם על כל התפעול? ממש לא, ניתן לראות שבכל חשבונית יש את כמות הקוט"ש ויש את הסכום הקבוע לאספקה, סכום זה מגיע לחברת החשמל ולא לחברות הפרטיות ואין הבדל כלל בין כלל החברות כולם משלמים אותו דבר אלא שזה יחסית לפי יום בח"ח מחלקים את הסכום הזה ומכפילים אותו לפי הימים של החשבונית, ניתן לשים לב שבחשבונית של 65 יום הסכום גבוה יותר מחשבונית של 58 יום וכדו', כך גם בחברות הפרטיות זה מתחלק לפי ימים על אף שהחשבונית רק פעם בחודש.

      מהם התשלומים הקבועים מידי חודש? והאם יתכן שבחברות פרטיות שמשלמים פעם בחודש ישלמו יותר? ולמה כל חודש זה משתנה?

      יש 3 סוגי תשלומים קבועים בכל חשבונית, התשלומים נקבעים ע"פ אמת המידה של חברת החשמל,
      כדלהלן ומשתנים מיד תקופה: 1. תשלום קבוע חלוקה, 2. תשלום קבוע אספקה, 3. תשלום בגין הספק KVA כדלהלן:

      זה נוסח מדויק מהחשבונית של בזק נראה לי שחובה לרשום את זה בחשבוניות למטה - פירוט רכיבי "התשלום הקבוע" בגין חלוקה: הסכום מועבר במלואו לספק שירות חיוני כפי שנקבע על ידי רשות חשמל: הון > ותפעול המונים 4.88 ש"ח, קריאת מונה 2.35 ש"ח, שירות לקוחות ומידע לצרכן 2.36 ש"ח. התעריפים המוצגים נכונים ליום הפקת החשבון.
      פירוט רכיבי התשלום הקבוע בגין אספקה: עריכת חשבון ומשלוח 1.99 ש"ח, גביה 5.74 ש"ח, שירות לקוחות ומידע לצרכן 5.64 ש"ח. התעריפים המוצגים נכונים ליום הפקת החשבון.
      KVA גודל החיבור ללקוח מוכפל ב- 4.18 ש"ח לשנה (כולל מע"מ) בחלוקה על פי ימי החודש.

      למה לא ראיתי מעולם בבניין נציג של בזק שעושה קריאת מונה כמו שהיה עד היום נציג של ח"ח?

      בזק לא קוראת את המונה, ח"ח היא זאת שממשיכה כרגיל לעשות את קריאת המונה והם מדווחים לכל החברות הפרטיות את הקוט"ש שנגבה כל חודש.

      על מה ההנחה של ה- 6 %? בחשבונית זה נראה שההנחה היא על סכום בלי מע"מ וזה לא באמת 6%?

      כל חשבונית יש את כמות הקוט"ש ויש את התשלום הקבוע, ההנחה רק על הכמות קוט"ש ולא על התשלום הקבוע, כאמור לעיל
      תשלום ההנחה מחושב לפני מע"מ לדוגמא על 2000 קוט"ש עם הסכום המלא הוא 1000 ש"ח + מע"מ, ההנחה על 6% מתוך 1000 = 60 ש"ח וזה מה שרשום בחשבונית זיכוי 60 ש"ח על פניו נראה שהחיסכון הוא רק 60 ש"ח, אבל מכיוון שבסוף החשבונית מופיע שמשלמים גם מע"מ יוצא שהחיסכון הוא 60+ מע"מ = 70.8 ש"ח

      האם עושים כל חודש קריאת מונה? אם לא איך יודעים כמה לגבות כל חודש?

      לפי החוק אין חיוב לעשות קריאת מונה כל חודש אלא מספיק פעם בחודשיים, ובאמת ח"ח לא עושה קריאה מונה כל חודש במונה רגיל / בסיסי - לשון החוק 'על מנת לצמצם מקרים בהם מוגש חשבון על בסיס הערכת צריכה ומניעת אי הדיוקים בחשבונות בעקבות כך, מורה הרשות לחשמל לחברה לקרוא את מוני החשמל אחת לחודשיים'
      במונה חכם יש קריאה אוטומטית כל חודש וזה יוצא במדויק!
      יש מחשבון שמחשב 'הערכה' בכמה חשמל כל לקוח משתמש לפי נתונים מסוימים כגון מה היו בחודשים קודמים או בשנה קודמת וכדו', גם בתקופות הקורונה ח"ח השתמשה עם המחשבון הזה, ח"ח עושה הערכה ושולחת לחברות הפרטיות את הקוט"ש שכנראה השתמשו, יש בזה טעויות כל משפחה לפי ענינה, בכל אופן הם מתקנים את הטעות בחודש שאחרי, לדוגמא אם הם גבו יותר חודש הבא יעשו זיכוי על הסכום הזה, אם הם גבו פחות חודש הבא יגבו יותר, לפעמים יש אפי' תיקוני צריכה עבור כמה חודשים אחורה, ניתן לראות את זה בחשבונית חשמל כתוב שורה נוספת הערכה חודש 12/24 וכדו', דוגמא משפחה שצורכת 1000 קוט"ש לחודש בח"ח ישלמו פעם בחודשיים לפי קריאה 2000 קוט"ש, כעת יתכן שלפי חשבון הערכה חודש ראשון ישלמו 500 קוט"ש וחודש שני ישלמו על 1500 קוט"ש, אבל בסה"כ בסוף הם ישלמו בדיוק את הסכום שהם צריכים לשלם לא שקל פחות ולא יותר (כמובן שתמיד יתכן שאצל משפחה ספציפית יקרא טעות ניתן להתקשר לחברת בזק 1800800555 ולברר מול השירות לקוחות, אבל מתוך אלפי פניות לא מצאתי דבר כזה)
      המעונים יכולים לדווח כל חודש בתאריך 28 לחודש באתר חברת החשמל וכך יגבו מהם לפי המספר האמיתי ולא לפי הערכה > דיווח קריאת המונה

      מה התהליך מתי בדיוק מסיימים עם חברת חשמל ומתי מתחילים עם בזק?

      תמיד התהליך מול בזק מתחיל רק בראשון לחודש אחרי שהעלו צילום מונה או מונה חכם שאין צריך לדווח,
      חברת חשמל שולחת על הסכום של החודש הקודם עד התאריך של המעבר לחברת בזק

      מתי זמני הניוד ואיך זה עובד?

      חברת בזק מעבירה לחברה חיצונית חברת 'נוגה' את כל הפרטים שהלקוח ממלא החברה בודקת אם זה תקין מצוין, ואם לא אז חברת 'נוגה' מחזירה לבזק לבדוק מה היה השגיאה ולטפל בזה, זה הסיבה שבעת מילוי הטופס צריך לדייק בפרטים כי אחרת זה חוזה בגלל שגיאות
      כל מה שעובר לחברת נוגה עד כ- 18 יום מסוף החודש הלועזי אם זה מונה רגיל יצטרך לצלם מונה בסוף החודש ביומיים שיפורסמו, אם זה מונה חכם הניוד יבוצע מתאריך 1 לחודש שאחרי, לדוגמא כל מי שיבצע את הניוד החודש עד תאריך 13 לחודש בסוף החודש יצטרך לדווח קריאת מונה
      מי שיבצע אחרי התאריך הזה הניוד ידחה בחודש וחצי ויצטרך לצלם מונה בסוף חודש 8 והניוד יתחיל רק בחודש 1.9.25
      לקוח שיעלה החודש צילום חברת חשמל ישלחו חשבונית על עודף סוף החודש וחברת בזק ישלמו מאז ואילך

      איך משלמים לבזק?
      א"א לשלם בדיירקט אלא רק באשראי
      לקוחות קיימים בבזק ניתן לשלם גם בהו"ק אם קיים להם
      ניתן גם להקים הו"ק חדשה אבל זה קצת מורכב באיגוד מטפלים בזה רק למי שיצור קשר במייל באופן פרטני וזה לא פורסם לציבור
      חדש! עד היום התאריך לתשלום בבזק חשמל היה רק בתאריך 28 לחודש עבור חודש שלפני, חדש ניתן לבחור בכל חודש 3 תאריכים או 6 לחודש או 2 לחודש או 28 לחודש, מי שלא בוחר כברירת מחדל זה יהיה בתאריך 6 לחודש (דבר זה חדש ועדיין לא פורסם לציבור כך שלא ידוע בדיוק מה יהיה ואיך יהיה התהליך)

      למה נראה לי שאני משלם יותר ממה ששילמתי לחברת החשמל?

      היו כמה שינויים בנושא החשמל, א. מתחילת שנת 2025 עלה המע"מ ב1% כך שלדוגמא לחשבונית של 1000 ש"ח לחודש זה תוספת של 10 ש"ח על הקוט"ש, בנוסף גם על התשלום הקבוע ממוצע לחודש כ- 25 ש"ח
      השינוי היותר מהותי זה שחברת החשמל העלתה את המחיר לכלל צרכני החשמל בעוד כמה אחוזים זה דבר שמתנה כל הזמן, כך שלא ניתן לבדוק חודש ינואר מול חודש ינואר אשתקד מכיוון שהמחירים עלו, והם יחזרו לחברת חשמל יהיה יותר יקר.
      יש לקוחות שבחודש הראשון להצטרפות לא גבו מהם עקב בעיה באשראי זה נצבר להם לחודש השני או השלישי עבור כמה חודשים

      מדוע חברת בזק מבקשים בדיקת BDI?

      לקוח שלא משלם לח"ח כמה חודשיים הם מיידית מנתקים לו את החשמל וזה האיום הכי גדול ובסוף כולם משלמים לח"ח כי א"א לגור בלי חשמל, בשונה מזה אדם שלא משלם לחברת בזק ולשאר החברות אין להם אופציה לנתק את החשמל האופציה היחידה שלהם זה להוציא אותו מבזק ואוטומטי הוא יעבור לחברת חשמל, והאופציה לגבות את התשלום זה ע"י הוצל"פ וכדו' בלבד, מכיוון שבזק זה חברה חזקה ביותר הם עושים בדיקת BDI הם לא מקבלים את נתוני האשראי הם רק מקבלים מהבנק האם תקין או לא, זה בדיקה שעורכת שניה, מי שלא תקין א"א לנייד אותו לבזק מהסיבה הנ"ל.
      הכלל שכל לקוח שעוזב את החברות הפרטיות תמיד יעבור אוטומטי לחברת חשמל
      באופן עקרוני היום לקוחות יכולים לעבור לדוגמא לאמישראגז להשאיר שם חוב של חודש חודשיים ואז לעבור לאלקטרה להשאיר שם חוב ואז לעבור לחברה אחרת בקיצור כל חודשיים לעבור חברה, ולכן לבזק א"א לעבור מי שיש לו BDI שלילי וזה יוצא שבתר עניא אזלא עניותא, ביאור בגלל שהוא עני הוא גם לא יכול לקבל את ההנחה בחברת החשמל ומפסיד כל חודש 6% (למותר לציין שכל החברות יפנו מיידית להוצהל"פ וכדו' וזה לא דבר מומלץ כמובן שיהיה חיוב של ריביות וכדו')
      טיפ קטן! מה חשוב להיזהר היות ובבזק ובעוד חברות בתחילה היה 7% הנחה וכעת זה ירד ל-6% הנחה עם החלפת אשראי או יש לכם תקלה והתשלום לא בוצע, מומלץ לשלם את זה בהקדם, כי אם לא תשלמו תמצאו את עצמכם מוחזרים לחברת החשמל מיד אחרי חודש שלא תשלמו ואח"כ כשתחזרו לבזק זה כמו ניוד מחדש צריך את כל התהליך של צילום מונה וכדו', והנזק הגדול שתקבלו רק 6% הנחה ולא יעזור שום תירוצים! לכן יש לכם בעיה באמצע י תשלום תטפלו בזה בהקדם.

      אני משכיר או שוכר דירה איך אני משנה את הבעלות בבזק או בח"ח?

      שינוי בעלים מתבצע רק ע"י חברת החשמל!
      לסיום התקשרות עם חברת בזק ניתן לפנות לח"ח או לשירות לקוחות של בזק ולבקש לחזור שוב בכל עת לחברת החשמל, ואין צורך בצילום מונה.

      היכן ניתן לעקוב ולבדוק מה בדיוק קריאת המונה שלי?

      אין לכם מחשב ניתן להתקשר למוקד חשמל 103 ולשאול אותם בדיוק כמה היה הצריכה בכל חודש
      ניתן לבדוק בכל עת באתר חברת החשמל גם ללקוחות שאר החברות, נכנסים לאזור האישי באתר חברת החשמל אזור אישי > חברת החשמל עם ת"ז וקוד שנשלח למייל או לנייד >דף הבית >עוד פעולות >לוחצים שוב עוד פעולות >מידע אישי > נתוני הצריכה שלי שם יופיע כל הקריאות מונה שהיו
      ניתן לראות עבור חצי שנה אחורה כמה סה"כ היה הכל ביחד ולחלק את זה לחצי שנה ולראות כמה ממוצע יוצא כל חודש, (למי שיש אפליקציה יש לבזק אופציה לעקוב באפליקציה)
      מצורף קובץ לדוגמא שרואים שחודש אחד קובץ לפי שתיים הקוט"ש, ובבדיקה של הלקוח בסה"כ עד כעת גבו ממנו בדיוק את הצריכה שהשתמש
      למי שיש מונה חכם יש דרך נוספת נכנסים לאזור האישי באתר חברת החשמל אזור אישי > חברת החשמל > "עוד פעולות" מגוון שירותים ישירים > לוחצים למטה בשורה השלישית- באמצע "מחשבוני צריכה" > ואח"כ לוחצים למטה בשורה נפרדת "לנתוני הצריכה שלך" > ואח"כ לוחצים על הקוביה הימנית "מצב צריכה עדכני"- לחשבון עם מונה קריאה מרחוק >ואז מגלגלים עד למטה למילים > ולוחצים על "קבלת קובץ אקסל עם נתוני צריכה מהשנה האחרונה למייל שלך" > ומקבלים אחר כמה רגעים אקסל למיין אוטומט את הקוט"ש מהגדול לקטן ונמצא מה השעות עם המחיר הגדול

      שאלת השאלות למי שיש מונה חכם מה עדיף איזה מסלול לבחור?

      מבדיקה לרוב האנשים הכי טוב 6% 24/7, כי המסלולים השונים נכון שסכום ההנחה יותר גבוה אבל זה לא בסופ"ש הציבור החרדי בפרט משתמש בשבת יותר בחשמל מכל השבוע כי מדליקים יותר מזגנים וכולם בבית וכדו' וכן לא בכל שעות היממה כך שבסוף זה לא יוצא יותר משתלם, החברות לא מחלקות סתם הנחות! אבל ישנם אנשים ספציפים שיתכן וזה כן שווה להם, כמו לדוגמא מי שיש לו רכב חשמלי שהוא מטעין אותו בלילה יתכן שעדיף לו לעשות מונה חכם בשביל שיוכל לבחור מסלול הנחה בלילה וכדו'
      איך מזמינים מונה חכם? מתקשרים למוקד 103 יש עלות כ- 270 ש"ח (בהמשך יחליפו לכולם למונה חכם, יש ערים שכבר כעת מחליפים להם בחינם למונה חכם, ניתן לברר זאת מול ח"ח)
      בדר"כ לוקח כמה חודשים עד שיגיע המונה חכם, מומלץ בינתיים כבר לנייד עם המסלול הקיים אח"כ זה פשוט בשירות לקוחות להעביר מסלול מאחד לשני

      הנחה 6% או 7%? בתחילה היה הנחה 7% ורוב החברות הורידו את ההנחה, האם יש חשש שירד עוד?

      מי שקיבל 7% הנחה זה נשאר לו עד היום זה ממשיך כרגיל ההנחה ירדה רק ללקוחות חדשים
      בעבר מי שנייד לפני שנה וחצי וקיבל אפי' 8% הרוויח וזה נשאר לו עד היום!
      ככל שמתרבים הניודים יתכן שהחברות יורידו את אחוזי ההנחה, ולכן מומלץ לא להמתין לזה שזה ירד אלא לנייד כבר כעת, מלבד ההנחה החודשית המשתלמת

      האם עדיין אנשים מניידים כל חודש או שזה רק היה שוונג לפני שנה?

      מכיון שאין סיבה שאנשים לא יניידו בכל חודש מניידים אלפי לקוחות לחברת בזק, היעד שבסוף כולם יניידו כי אין שום סיבה לא לנייד ולחסוך כל חודש, אז הזריזים עשו את זה מיד בהתחלה, האלו שחששו מה יקרה עם יהיה מלחמה באיראן האם גם אז ימשיך להם החשמל, הם ניידו בתקופה האחרונה, העצלנים יניידו עוד חודשיים, אתה תנייד כעת!

      מה זה דיווח קריאת מונה? איך עושים את זה? ומה המטרה בזה? וכמה חשוב לדייק בזה?

      היות ועד היום היית צריך לשלם לחברת חשמל ומהיום לחברת בזק, איך ידעו ממתי בדיוק לשלם לבזק? לכן צריך לדווח את קריאת המונה
      לכן יש יומיים בלבד בסוף כל חודש שצריך לדווח את קריאת המונה
      איך עושים את זה? נכנסים לאתר של חברת החשמל > דיווח קריאת המונה ומעלים צילום מונה, למהצריך להעלות צילום מונה? כדי שהם יראו שעדכנתם דיווח נכון, במידה והמערכת לא מזהה את המספר 2 פעמים בפעם השלישית ניתן לעדכן ידנית את המספר, חשוב מאוד להקפיד לכתוב את המספר הנכון של אותו יום כדי שלא יגרם לגזל מאחד החברו,
      מי שיש לו מונה חכם אינו צריך לדווח,
      לתשומת לבכם ישנם אנשים שמתבלבלים יש מונה חכם הוא גדול, ויש מונה דיגיטלי זה לא מונה חכם שאותו כן צריך לדווח לחברת החשמל!
      ניתן גם לשלוח לוואטסאפ של חברת החשמל
      אי צורך להיכנס לאזור האישי של חברת חשמל עם קוד וסיסמא, ניתן להיכנס רק עם מספר חוזה ומספר מונה,
      ניתן לשלוח לאיגוד צ'ילום מונה ויעשו זאת עבורכם

      מי לא יכול לנייד את חשבון החשמל שלו?

      מונה מת"מ (ראשי תיבות מונה תשלום מזומן)
      למי שיש סולארי
      ועד בית

      ש מנותק
      ש מנותק
      שמואל
      כתב נערך לאחרונה על ידי שמואל
      #2

      @ניסן-עציוני
      יפה ומעשיר!
      כמו תמיד!
      (רק אולי טיפה'לה לקצר וכן להדגיש/לסמן את השאלות)

      תגובה 1 תגובה אחרונה
      1
      • ארגון בנקלא מנותק
        ארגון בנקלא מנותק
        ארגון בנקל
        צוות ניהול
        כתב נערך לאחרונה על ידי
        #3

        חשוב להדגיש שמי שעובר זוכה להצטרף להגרלה הגדולה על מגוון מתנות מעניינות ומשכנעות!
        ההגרלה הגדולה - ארגון בנקל וארגון תבונה.pdf

        תגובה 1 תגובה אחרונה
        4
        • ניסן עציונינ ניסן עציוני

          בתקופה האחרונה קיבלתי שוב ושוב פניות מאנשים שניידו את החשבון חשמל שלהם מחברת החשמל לחברות הלווין שהצטרפו לנושא בכדי לקבל הנחה, לדבריהם המחיר אפילו התייקר, שלא לדבר על עמלות יקרות יותר שגובים מהם החברות השונות, בנוסף נחשפתי למספר כותבים שמסבירים לקוראים שלהם שמדובר בפייק ולמעשה אין רווח או חסכון בניוד תוכנית החשמל הבייתי, יצאתי לבדיקה יחד עם ידידי ורעי מנהל איגוד בתי הכנסת שניידו אלפי משתמשים לבזק, בדיקה שרלוונטית גם לכל החברות ולאו דווקא לבזק.

          ספוילר: שווה לנייד את החשבון חשמל, הכל משחק של חשבון הימים ומחירים שהתייקרו יחד עם המע"מ, הכל מפורט באריכות.

          להלן כמה דברים שחשוב לדעת!

          בחודש 3 היה טעות לבזק ששלחו חשבוניות עם סכום 'מופקע', לרובם הם לא גבו את הסכום ומיד תיקנו את זה ושלחו חשבוניות זיכוי לכולם, גם אם נגבה למישהו יותר בחודש שאחרי זה ניתן לראות זיכוי בחשבונית.
          (הסיבה שזה קרה שהיה להם טעות קטנה במקום - מינוס הם עשו פלוס, הם היו צריכים לעשות שבחודש קודם היה 1000 צריכה משוער וכעת 1500 הנוסחא שצריך לעשות זה 1500-1000 = 500 קוט"ש הם עשות 1500+1000 = 2500 ומיד הם קיבלו ים של פניות והמערכת הטלפונית בשירות לקוחות קרסה מרוב עומס)

          מה השתנה בתשלומים של החשמל בכל החברות לעומת חברת חשמל?

          בחברת חשמל התשלום פעם בחודשיים, היום בכל החברות הגביה פעם בחודש. - לרובם זה יותר טוב בח"ח משלמים פעם בחודשיים זה כמו הלוואה ללא ריבית אבל זה סוג של הלוואה שבסוף צריך לשלם אותה, בשאר החברות במקום לשלם בחודש אחד סכום גבוה וחודש אחד לא לשלם כלום משלמים כל חודש על חודש בלבד, כמו שבקניות במכולת לא משלמים פעם בחודשיים, מבחינה ניהול כלכלי זה מומלץ יותר.
          בבזק החשבוניות מגיעות במייל או SMS בלבד, בח"ח אפשרי גם בדואר, תכלס לרוב מי שקורא את המכתב הזה כנראה שיש מייל כך שזה עדיף יותר ונשמר לאורך שנים, ובפרט עם כל הבעיות שיש בחברות השילוח שחשבון חשמל מגיע עם פס אדום של התראה לפני ניתוק ואנחנו לא יודעים מה מדובר כי החשבונית הראשונה עדיין לא הגיע.

          מי מטפל בתקלות בחשמל?
          ח"ח היא זאת שממשיכה לטפל כרגיל בכל תקלות החשמל וההספקה והקווים התשתיות וכו' לכל תקלה יש לפנות לח"ח מוקד 103 לא לבזק
          עד היום ח"ח היתה קונה חשמל מיצרנים ומעבירה את החשמל ללקוח הפרטי, כעת בזק קונים חשמל מחברות פרטיות ויצרנים ומוכרים את החשמל ללקוח בהנחה.
          ח"ח זה גמ"ח הם עובדים בחינם על כל התפעול? ממש לא, ניתן לראות שבכל חשבונית יש את כמות הקוט"ש ויש את הסכום הקבוע לאספקה, סכום זה מגיע לחברת החשמל ולא לחברות הפרטיות ואין הבדל כלל בין כלל החברות כולם משלמים אותו דבר אלא שזה יחסית לפי יום בח"ח מחלקים את הסכום הזה ומכפילים אותו לפי הימים של החשבונית, ניתן לשים לב שבחשבונית של 65 יום הסכום גבוה יותר מחשבונית של 58 יום וכדו', כך גם בחברות הפרטיות זה מתחלק לפי ימים על אף שהחשבונית רק פעם בחודש.

          מהם התשלומים הקבועים מידי חודש? והאם יתכן שבחברות פרטיות שמשלמים פעם בחודש ישלמו יותר? ולמה כל חודש זה משתנה?

          יש 3 סוגי תשלומים קבועים בכל חשבונית, התשלומים נקבעים ע"פ אמת המידה של חברת החשמל,
          כדלהלן ומשתנים מיד תקופה: 1. תשלום קבוע חלוקה, 2. תשלום קבוע אספקה, 3. תשלום בגין הספק KVA כדלהלן:

          זה נוסח מדויק מהחשבונית של בזק נראה לי שחובה לרשום את זה בחשבוניות למטה - פירוט רכיבי "התשלום הקבוע" בגין חלוקה: הסכום מועבר במלואו לספק שירות חיוני כפי שנקבע על ידי רשות חשמל: הון > ותפעול המונים 4.88 ש"ח, קריאת מונה 2.35 ש"ח, שירות לקוחות ומידע לצרכן 2.36 ש"ח. התעריפים המוצגים נכונים ליום הפקת החשבון.
          פירוט רכיבי התשלום הקבוע בגין אספקה: עריכת חשבון ומשלוח 1.99 ש"ח, גביה 5.74 ש"ח, שירות לקוחות ומידע לצרכן 5.64 ש"ח. התעריפים המוצגים נכונים ליום הפקת החשבון.
          KVA גודל החיבור ללקוח מוכפל ב- 4.18 ש"ח לשנה (כולל מע"מ) בחלוקה על פי ימי החודש.

          למה לא ראיתי מעולם בבניין נציג של בזק שעושה קריאת מונה כמו שהיה עד היום נציג של ח"ח?

          בזק לא קוראת את המונה, ח"ח היא זאת שממשיכה כרגיל לעשות את קריאת המונה והם מדווחים לכל החברות הפרטיות את הקוט"ש שנגבה כל חודש.

          על מה ההנחה של ה- 6 %? בחשבונית זה נראה שההנחה היא על סכום בלי מע"מ וזה לא באמת 6%?

          כל חשבונית יש את כמות הקוט"ש ויש את התשלום הקבוע, ההנחה רק על הכמות קוט"ש ולא על התשלום הקבוע, כאמור לעיל
          תשלום ההנחה מחושב לפני מע"מ לדוגמא על 2000 קוט"ש עם הסכום המלא הוא 1000 ש"ח + מע"מ, ההנחה על 6% מתוך 1000 = 60 ש"ח וזה מה שרשום בחשבונית זיכוי 60 ש"ח על פניו נראה שהחיסכון הוא רק 60 ש"ח, אבל מכיוון שבסוף החשבונית מופיע שמשלמים גם מע"מ יוצא שהחיסכון הוא 60+ מע"מ = 70.8 ש"ח

          האם עושים כל חודש קריאת מונה? אם לא איך יודעים כמה לגבות כל חודש?

          לפי החוק אין חיוב לעשות קריאת מונה כל חודש אלא מספיק פעם בחודשיים, ובאמת ח"ח לא עושה קריאה מונה כל חודש במונה רגיל / בסיסי - לשון החוק 'על מנת לצמצם מקרים בהם מוגש חשבון על בסיס הערכת צריכה ומניעת אי הדיוקים בחשבונות בעקבות כך, מורה הרשות לחשמל לחברה לקרוא את מוני החשמל אחת לחודשיים'
          במונה חכם יש קריאה אוטומטית כל חודש וזה יוצא במדויק!
          יש מחשבון שמחשב 'הערכה' בכמה חשמל כל לקוח משתמש לפי נתונים מסוימים כגון מה היו בחודשים קודמים או בשנה קודמת וכדו', גם בתקופות הקורונה ח"ח השתמשה עם המחשבון הזה, ח"ח עושה הערכה ושולחת לחברות הפרטיות את הקוט"ש שכנראה השתמשו, יש בזה טעויות כל משפחה לפי ענינה, בכל אופן הם מתקנים את הטעות בחודש שאחרי, לדוגמא אם הם גבו יותר חודש הבא יעשו זיכוי על הסכום הזה, אם הם גבו פחות חודש הבא יגבו יותר, לפעמים יש אפי' תיקוני צריכה עבור כמה חודשים אחורה, ניתן לראות את זה בחשבונית חשמל כתוב שורה נוספת הערכה חודש 12/24 וכדו', דוגמא משפחה שצורכת 1000 קוט"ש לחודש בח"ח ישלמו פעם בחודשיים לפי קריאה 2000 קוט"ש, כעת יתכן שלפי חשבון הערכה חודש ראשון ישלמו 500 קוט"ש וחודש שני ישלמו על 1500 קוט"ש, אבל בסה"כ בסוף הם ישלמו בדיוק את הסכום שהם צריכים לשלם לא שקל פחות ולא יותר (כמובן שתמיד יתכן שאצל משפחה ספציפית יקרא טעות ניתן להתקשר לחברת בזק 1800800555 ולברר מול השירות לקוחות, אבל מתוך אלפי פניות לא מצאתי דבר כזה)
          המעונים יכולים לדווח כל חודש בתאריך 28 לחודש באתר חברת החשמל וכך יגבו מהם לפי המספר האמיתי ולא לפי הערכה > דיווח קריאת המונה

          מה התהליך מתי בדיוק מסיימים עם חברת חשמל ומתי מתחילים עם בזק?

          תמיד התהליך מול בזק מתחיל רק בראשון לחודש אחרי שהעלו צילום מונה או מונה חכם שאין צריך לדווח,
          חברת חשמל שולחת על הסכום של החודש הקודם עד התאריך של המעבר לחברת בזק

          מתי זמני הניוד ואיך זה עובד?

          חברת בזק מעבירה לחברה חיצונית חברת 'נוגה' את כל הפרטים שהלקוח ממלא החברה בודקת אם זה תקין מצוין, ואם לא אז חברת 'נוגה' מחזירה לבזק לבדוק מה היה השגיאה ולטפל בזה, זה הסיבה שבעת מילוי הטופס צריך לדייק בפרטים כי אחרת זה חוזה בגלל שגיאות
          כל מה שעובר לחברת נוגה עד כ- 18 יום מסוף החודש הלועזי אם זה מונה רגיל יצטרך לצלם מונה בסוף החודש ביומיים שיפורסמו, אם זה מונה חכם הניוד יבוצע מתאריך 1 לחודש שאחרי, לדוגמא כל מי שיבצע את הניוד החודש עד תאריך 13 לחודש בסוף החודש יצטרך לדווח קריאת מונה
          מי שיבצע אחרי התאריך הזה הניוד ידחה בחודש וחצי ויצטרך לצלם מונה בסוף חודש 8 והניוד יתחיל רק בחודש 1.9.25
          לקוח שיעלה החודש צילום חברת חשמל ישלחו חשבונית על עודף סוף החודש וחברת בזק ישלמו מאז ואילך

          איך משלמים לבזק?
          א"א לשלם בדיירקט אלא רק באשראי
          לקוחות קיימים בבזק ניתן לשלם גם בהו"ק אם קיים להם
          ניתן גם להקים הו"ק חדשה אבל זה קצת מורכב באיגוד מטפלים בזה רק למי שיצור קשר במייל באופן פרטני וזה לא פורסם לציבור
          חדש! עד היום התאריך לתשלום בבזק חשמל היה רק בתאריך 28 לחודש עבור חודש שלפני, חדש ניתן לבחור בכל חודש 3 תאריכים או 6 לחודש או 2 לחודש או 28 לחודש, מי שלא בוחר כברירת מחדל זה יהיה בתאריך 6 לחודש (דבר זה חדש ועדיין לא פורסם לציבור כך שלא ידוע בדיוק מה יהיה ואיך יהיה התהליך)

          למה נראה לי שאני משלם יותר ממה ששילמתי לחברת החשמל?

          היו כמה שינויים בנושא החשמל, א. מתחילת שנת 2025 עלה המע"מ ב1% כך שלדוגמא לחשבונית של 1000 ש"ח לחודש זה תוספת של 10 ש"ח על הקוט"ש, בנוסף גם על התשלום הקבוע ממוצע לחודש כ- 25 ש"ח
          השינוי היותר מהותי זה שחברת החשמל העלתה את המחיר לכלל צרכני החשמל בעוד כמה אחוזים זה דבר שמתנה כל הזמן, כך שלא ניתן לבדוק חודש ינואר מול חודש ינואר אשתקד מכיוון שהמחירים עלו, והם יחזרו לחברת חשמל יהיה יותר יקר.
          יש לקוחות שבחודש הראשון להצטרפות לא גבו מהם עקב בעיה באשראי זה נצבר להם לחודש השני או השלישי עבור כמה חודשים

          מדוע חברת בזק מבקשים בדיקת BDI?

          לקוח שלא משלם לח"ח כמה חודשיים הם מיידית מנתקים לו את החשמל וזה האיום הכי גדול ובסוף כולם משלמים לח"ח כי א"א לגור בלי חשמל, בשונה מזה אדם שלא משלם לחברת בזק ולשאר החברות אין להם אופציה לנתק את החשמל האופציה היחידה שלהם זה להוציא אותו מבזק ואוטומטי הוא יעבור לחברת חשמל, והאופציה לגבות את התשלום זה ע"י הוצל"פ וכדו' בלבד, מכיוון שבזק זה חברה חזקה ביותר הם עושים בדיקת BDI הם לא מקבלים את נתוני האשראי הם רק מקבלים מהבנק האם תקין או לא, זה בדיקה שעורכת שניה, מי שלא תקין א"א לנייד אותו לבזק מהסיבה הנ"ל.
          הכלל שכל לקוח שעוזב את החברות הפרטיות תמיד יעבור אוטומטי לחברת חשמל
          באופן עקרוני היום לקוחות יכולים לעבור לדוגמא לאמישראגז להשאיר שם חוב של חודש חודשיים ואז לעבור לאלקטרה להשאיר שם חוב ואז לעבור לחברה אחרת בקיצור כל חודשיים לעבור חברה, ולכן לבזק א"א לעבור מי שיש לו BDI שלילי וזה יוצא שבתר עניא אזלא עניותא, ביאור בגלל שהוא עני הוא גם לא יכול לקבל את ההנחה בחברת החשמל ומפסיד כל חודש 6% (למותר לציין שכל החברות יפנו מיידית להוצהל"פ וכדו' וזה לא דבר מומלץ כמובן שיהיה חיוב של ריביות וכדו')
          טיפ קטן! מה חשוב להיזהר היות ובבזק ובעוד חברות בתחילה היה 7% הנחה וכעת זה ירד ל-6% הנחה עם החלפת אשראי או יש לכם תקלה והתשלום לא בוצע, מומלץ לשלם את זה בהקדם, כי אם לא תשלמו תמצאו את עצמכם מוחזרים לחברת החשמל מיד אחרי חודש שלא תשלמו ואח"כ כשתחזרו לבזק זה כמו ניוד מחדש צריך את כל התהליך של צילום מונה וכדו', והנזק הגדול שתקבלו רק 6% הנחה ולא יעזור שום תירוצים! לכן יש לכם בעיה באמצע י תשלום תטפלו בזה בהקדם.

          אני משכיר או שוכר דירה איך אני משנה את הבעלות בבזק או בח"ח?

          שינוי בעלים מתבצע רק ע"י חברת החשמל!
          לסיום התקשרות עם חברת בזק ניתן לפנות לח"ח או לשירות לקוחות של בזק ולבקש לחזור שוב בכל עת לחברת החשמל, ואין צורך בצילום מונה.

          היכן ניתן לעקוב ולבדוק מה בדיוק קריאת המונה שלי?

          אין לכם מחשב ניתן להתקשר למוקד חשמל 103 ולשאול אותם בדיוק כמה היה הצריכה בכל חודש
          ניתן לבדוק בכל עת באתר חברת החשמל גם ללקוחות שאר החברות, נכנסים לאזור האישי באתר חברת החשמל אזור אישי > חברת החשמל עם ת"ז וקוד שנשלח למייל או לנייד >דף הבית >עוד פעולות >לוחצים שוב עוד פעולות >מידע אישי > נתוני הצריכה שלי שם יופיע כל הקריאות מונה שהיו
          ניתן לראות עבור חצי שנה אחורה כמה סה"כ היה הכל ביחד ולחלק את זה לחצי שנה ולראות כמה ממוצע יוצא כל חודש, (למי שיש אפליקציה יש לבזק אופציה לעקוב באפליקציה)
          מצורף קובץ לדוגמא שרואים שחודש אחד קובץ לפי שתיים הקוט"ש, ובבדיקה של הלקוח בסה"כ עד כעת גבו ממנו בדיוק את הצריכה שהשתמש
          למי שיש מונה חכם יש דרך נוספת נכנסים לאזור האישי באתר חברת החשמל אזור אישי > חברת החשמל > "עוד פעולות" מגוון שירותים ישירים > לוחצים למטה בשורה השלישית- באמצע "מחשבוני צריכה" > ואח"כ לוחצים למטה בשורה נפרדת "לנתוני הצריכה שלך" > ואח"כ לוחצים על הקוביה הימנית "מצב צריכה עדכני"- לחשבון עם מונה קריאה מרחוק >ואז מגלגלים עד למטה למילים > ולוחצים על "קבלת קובץ אקסל עם נתוני צריכה מהשנה האחרונה למייל שלך" > ומקבלים אחר כמה רגעים אקסל למיין אוטומט את הקוט"ש מהגדול לקטן ונמצא מה השעות עם המחיר הגדול

          שאלת השאלות למי שיש מונה חכם מה עדיף איזה מסלול לבחור?

          מבדיקה לרוב האנשים הכי טוב 6% 24/7, כי המסלולים השונים נכון שסכום ההנחה יותר גבוה אבל זה לא בסופ"ש הציבור החרדי בפרט משתמש בשבת יותר בחשמל מכל השבוע כי מדליקים יותר מזגנים וכולם בבית וכדו' וכן לא בכל שעות היממה כך שבסוף זה לא יוצא יותר משתלם, החברות לא מחלקות סתם הנחות! אבל ישנם אנשים ספציפים שיתכן וזה כן שווה להם, כמו לדוגמא מי שיש לו רכב חשמלי שהוא מטעין אותו בלילה יתכן שעדיף לו לעשות מונה חכם בשביל שיוכל לבחור מסלול הנחה בלילה וכדו'
          איך מזמינים מונה חכם? מתקשרים למוקד 103 יש עלות כ- 270 ש"ח (בהמשך יחליפו לכולם למונה חכם, יש ערים שכבר כעת מחליפים להם בחינם למונה חכם, ניתן לברר זאת מול ח"ח)
          בדר"כ לוקח כמה חודשים עד שיגיע המונה חכם, מומלץ בינתיים כבר לנייד עם המסלול הקיים אח"כ זה פשוט בשירות לקוחות להעביר מסלול מאחד לשני

          הנחה 6% או 7%? בתחילה היה הנחה 7% ורוב החברות הורידו את ההנחה, האם יש חשש שירד עוד?

          מי שקיבל 7% הנחה זה נשאר לו עד היום זה ממשיך כרגיל ההנחה ירדה רק ללקוחות חדשים
          בעבר מי שנייד לפני שנה וחצי וקיבל אפי' 8% הרוויח וזה נשאר לו עד היום!
          ככל שמתרבים הניודים יתכן שהחברות יורידו את אחוזי ההנחה, ולכן מומלץ לא להמתין לזה שזה ירד אלא לנייד כבר כעת, מלבד ההנחה החודשית המשתלמת

          האם עדיין אנשים מניידים כל חודש או שזה רק היה שוונג לפני שנה?

          מכיון שאין סיבה שאנשים לא יניידו בכל חודש מניידים אלפי לקוחות לחברת בזק, היעד שבסוף כולם יניידו כי אין שום סיבה לא לנייד ולחסוך כל חודש, אז הזריזים עשו את זה מיד בהתחלה, האלו שחששו מה יקרה עם יהיה מלחמה באיראן האם גם אז ימשיך להם החשמל, הם ניידו בתקופה האחרונה, העצלנים יניידו עוד חודשיים, אתה תנייד כעת!

          מה זה דיווח קריאת מונה? איך עושים את זה? ומה המטרה בזה? וכמה חשוב לדייק בזה?

          היות ועד היום היית צריך לשלם לחברת חשמל ומהיום לחברת בזק, איך ידעו ממתי בדיוק לשלם לבזק? לכן צריך לדווח את קריאת המונה
          לכן יש יומיים בלבד בסוף כל חודש שצריך לדווח את קריאת המונה
          איך עושים את זה? נכנסים לאתר של חברת החשמל > דיווח קריאת המונה ומעלים צילום מונה, למהצריך להעלות צילום מונה? כדי שהם יראו שעדכנתם דיווח נכון, במידה והמערכת לא מזהה את המספר 2 פעמים בפעם השלישית ניתן לעדכן ידנית את המספר, חשוב מאוד להקפיד לכתוב את המספר הנכון של אותו יום כדי שלא יגרם לגזל מאחד החברו,
          מי שיש לו מונה חכם אינו צריך לדווח,
          לתשומת לבכם ישנם אנשים שמתבלבלים יש מונה חכם הוא גדול, ויש מונה דיגיטלי זה לא מונה חכם שאותו כן צריך לדווח לחברת החשמל!
          ניתן גם לשלוח לוואטסאפ של חברת החשמל
          אי צורך להיכנס לאזור האישי של חברת חשמל עם קוד וסיסמא, ניתן להיכנס רק עם מספר חוזה ומספר מונה,
          ניתן לשלוח לאיגוד צ'ילום מונה ויעשו זאת עבורכם

          מי לא יכול לנייד את חשבון החשמל שלו?

          מונה מת"מ (ראשי תיבות מונה תשלום מזומן)
          למי שיש סולארי
          ועד בית

          I מנותק
          I מנותק
          ia90990
          כתב נערך לאחרונה על ידי
          #4

          @ניסן-עציוני
          לי היה בבזק 6%
          עברתי עכשיו להוט הם עשו לי 7%
          ודרך אגב מי שיש לו גנרטור יכול להיות שיותר שווה לו ללכת על סכום ההנחה הגדול כי במילא הוא לא צורך מחברת חשמל..

          קל זכותק תגובה 1 תגובה אחרונה
          2
          • I ia90990

            @ניסן-עציוני
            לי היה בבזק 6%
            עברתי עכשיו להוט הם עשו לי 7%
            ודרך אגב מי שיש לו גנרטור יכול להיות שיותר שווה לו ללכת על סכום ההנחה הגדול כי במילא הוא לא צורך מחברת חשמל..

            קל זכותק מנותק
            קל זכותק מנותק
            קל זכות
            כתב נערך לאחרונה על ידי
            #5

            @ia90990
            תבדוק אם להוט מובייל יש היתר עיסקא
            בזמנו איצ'ה דזלובסקי בקו המידע עדכן שלא לכל החברות בתחום יש היתר עיסקא

            אני מכיר זאת מידיעה אישית בחברת אלקטרה פאאור, שבעת שעברתי אליהם לא חשבתי על זה, ולאחר שעברתי פניתי אליהם ואכן רק בעקבות הפניה הם חתמו על היתר עיסקא
            (כלומר ליתר דיוק להם תמיד היה היתר עיסקא אבל לדוראד אנרגיה ששותפים איתם בפרוקיט זה לא היה, ובעקבות מייל בודד ששלחתי אליהם הם עשו היתר עיסקא)

            רוצים להפסיק לשרוף שטר של 200 ש"ח כל יום? קבלו כעת את המדריך המלא לקבלת קצבת נכות
            לעולם הידע של 'קל זכות' לחצו כאן
            קל זכות - טלפון 02-642-80-80 דוא"ל: 6428080@gmail.com

            I תגובה 1 תגובה אחרונה
            2
            • קל זכותק קל זכות

              @ia90990
              תבדוק אם להוט מובייל יש היתר עיסקא
              בזמנו איצ'ה דזלובסקי בקו המידע עדכן שלא לכל החברות בתחום יש היתר עיסקא

              אני מכיר זאת מידיעה אישית בחברת אלקטרה פאאור, שבעת שעברתי אליהם לא חשבתי על זה, ולאחר שעברתי פניתי אליהם ואכן רק בעקבות הפניה הם חתמו על היתר עיסקא
              (כלומר ליתר דיוק להם תמיד היה היתר עיסקא אבל לדוראד אנרגיה ששותפים איתם בפרוקיט זה לא היה, ובעקבות מייל בודד ששלחתי אליהם הם עשו היתר עיסקא)

              I מנותק
              I מנותק
              ia90990
              כתב נערך לאחרונה על ידי
              #6

              @קל-זכות
              צודק אין להם היתר עיסקא!!
              אשריך זיכית אותי... אני מחר בל"נ ידבר איתם על הפסקת המעבר או שיעשו היתר עיסקא..

              ס תגובה 1 תגובה אחרונה
              👍
              3
              • I ia90990

                @קל-זכות
                צודק אין להם היתר עיסקא!!
                אשריך זיכית אותי... אני מחר בל"נ ידבר איתם על הפסקת המעבר או שיעשו היתר עיסקא..

                ס מנותק
                ס מנותק
                סייעתא דשמיא
                כתב נערך לאחרונה על ידי
                #7

                @ניסן-עציוני
                ניידתי לחברת פזגז חשמל לפני קרוב לשנה עם הנחה של 7%,
                עכשיו קיבלתי מהם הודעה בחשבונית החודשית שמהחודש הקרוב אחוז ההנחה ירד ל6% בלבד במקום 7%,
                האם זה תקין?
                עוד מישהו נתקל בזה?

                אין לי מה לכתוב בחתימה :)

                I ניסן עציונינ 2 תגובות תגובה אחרונה
                0
                • ס סייעתא דשמיא

                  @ניסן-עציוני
                  ניידתי לחברת פזגז חשמל לפני קרוב לשנה עם הנחה של 7%,
                  עכשיו קיבלתי מהם הודעה בחשבונית החודשית שמהחודש הקרוב אחוז ההנחה ירד ל6% בלבד במקום 7%,
                  האם זה תקין?
                  עוד מישהו נתקל בזה?

                  I מנותק
                  I מנותק
                  ia90990
                  כתב נערך לאחרונה על ידי
                  #8

                  @סייעתא-דשמיא
                  יש חברות כאלה..
                  אבל הם רושמות את זה בחוזה מראש..
                  ובדר"כ זה הפוך קודם 6 ואז 7 ואז 8..

                  תגובה 1 תגובה אחרונה
                  0
                  • ס סייעתא דשמיא

                    @ניסן-עציוני
                    ניידתי לחברת פזגז חשמל לפני קרוב לשנה עם הנחה של 7%,
                    עכשיו קיבלתי מהם הודעה בחשבונית החודשית שמהחודש הקרוב אחוז ההנחה ירד ל6% בלבד במקום 7%,
                    האם זה תקין?
                    עוד מישהו נתקל בזה?

                    ניסן עציונינ מנותק
                    ניסן עציונינ מנותק
                    ניסן עציוני
                    כתב נערך לאחרונה על ידי
                    #9

                    @סייעתא-דשמיא כתב בהאם באמת שווה לנייד את חשבון החשמל:

                    @ניסן-עציוני
                    ניידתי לחברת פזגז חשמל לפני קרוב לשנה עם הנחה של 7%,
                    עכשיו קיבלתי מהם הודעה בחשבונית החודשית שמהחודש הקרוב אחוז ההנחה ירד ל6% בלבד במקום 7%,
                    האם זה תקין?
                    עוד מישהו נתקל בזה?

                    מן הסתם זה מעוגן בחוזה

                    להורדת 'המדריך המעשי למשקיע הפאסיבי המתחיל' שכתבתי במיוחד כדי לקחת אתכם יד ביד בתהליך ההצטרפות לשוק ההון ולפשט את ההליך לחצו כאן

                    תגובה 1 תגובה אחרונה
                    0
                    תגובה
                    • תגובה כנושא
                    התחברו כדי לפרסם תגובה
                    • מהישן לחדש
                    • מהחדש לישן
                    • הכי הרבה הצבעות


                    • התחברות

                    • אין לך חשבון עדיין? הרשמה

                    • התחברו או הירשמו כדי לחפש.
                    • פוסט ראשון
                      פוסט אחרון
                    0
                    • דף הבית
                    • קטגוריות
                    • פוסטים אחרונים
                    • תגיות
                    • פופולרי
                    • משתמשים