דילוג לתוכן

פסיכולוגיה של הכסף

שוק ההון והשקעות
2 1 144 2
  • הפסקתי לעשן, אז איפה המרצדס? 🚗💨
    לפני כמה שנים דיברתי עם חבר שרצה להפסיק לעשן. הוא הבין שחוץ מהנזק הבריאותי, יש פה חתיכת נזק כלכלי – בקיצור, חור רציני בכיס. 💸
    תוך כדי השיחה, הוא פותח מולי מחשבון בעיניים בורקות ומראה לי את החישוב: לפי הכסף שנחסך מהסיגריות, תוך כמה שנים הוא יוכל לקנות מרצדס חדשה! התלהבתי יחד איתו, והוא אפילו הבטיח לי סיבוב על המרצדס בעוד כמה שנים. 🤝
    לפליאתכם (או שלא...), פגשתי את אותו חבר לאחר כמה שנים כשהוא נוסע... באוטובוס. 🚌 הסתכלתי עליו ושאלתי: "נווו... איפה המרצדס?" הוא הביט בי ואמר: "תשמע, אין לי מושג איך אני לא נוסע עכשיו במרצדס". 🤷♂
    התשובה לכך היא במשפט אחד: מלאי מגדיר שימוש. 🧠
    המוח שלנו מתוכנת להשתמש בכל המשאבים שקיימים לרשותו. כלומר, כל חפץ או כסף שזמינים לנו בהישג יד או בקרבתנו – המוח מכניס אותם ל"רשימת המלאי" שלו, ותוך זמן קצר הוא כבר ימצא דרך להשתמש בהם.
    לכן, כסף ששוכב בעובר ושב הוא כסף שרוב הסיכויים פשוט יתבזבז. ברגע שהמוח שלנו רואה יתרה "פנויה" של 500 ש"ח, הוא מיד מכניס אותה לרשימת השימוש המיידי. פתאום נראה איזה גלידה, בגד או חפץ כלשהו, והדרך לקנייה תהיה קצרה מאוד – כי הרי יש "עודף" בחשבון. 🍦🛍
    בשורה התחתונה:
    אם אותו חבר שהפסיק לעשן היה מרחיק את הכסף ממנו – לחיסכון סגור, קופת גמל או השקעה – סביר להניח שהיום הוא באמת היה נוסע במרצדס. 🏎️ ברגע שהוא בחר להשאיר את הכסף נגיש בחשבון, המוח שלו דאג שהכסף הזה "ייעלם" על החיים עצמם.
    זכרו: כדי לשמור על הכסף, צריך לפעמים לשמור אותו מעצמנו. 🔒💰

  • להצטרפות לפורום הפיננסי ניתן לשוח הודעה ל khny887@gmail.com

נושאים מוצעים


  • 5 הצבעות
    1 פוסטים
    58 צפיות
    ש
    אי שם במרתף קטן באחת מערי אירופה, אחרי אין ספור ניסיונות, כישלונות והצלחות, הצליחו ג'וש והארי להגיע לתוצאה המושלמת... בירה שלדעתם תהיה הכי טעימה בעולם. כמובן שהם בחנו, בדקו, שתו וטעמו מכל הבירות שיש בשוק, ולבסוף הגיעו לתוצאה המושלמת מבחינתם. אך הם ידעו שייקח להם הרבה זמן להיכנס לשוק, מכיוון שיש כל כך הרבה סוגים של בירות וטעמים שונים ומגוונים. ️ מוחם החל לתור אחר פתרון קסם שיכניס אותם לשוק בצורה מהירה ובלי הרבה הוצאות. לאחר שעשו סיעור מוחות וחשיבה מחדש, הם הגיעו למסקנה: לא נצטרך שלטי חוצות, פרסומות או תשדירים, אלא בקבוקי בירה ריקים... כל ערב, ג'וש והארי שילמו לחבורת נערים שיפזרו בקבוקי בירה ריקים עם סמל המותג שלהם בפתח של מסעדות ובתי מרזח. לאחר זמן לא רב, החל גל ביקוש של מותג הבירה שלהם, ומפה הכל היסטוריה – החברה שלהם צמחה לממדי ענק שהם לא דמיינו לעצמם! אז מה קרה לנו פה? 🧐 אנחנו, בני האדם, כשאנחנו באים לבחון מוצר חדש, מתנהגים בחשדנות ומנסים לברר לעומק. אבל ברגע שאנחנו רואים כמות של אנשים שנוהרים לקנות את המוצר, אז אנחנו עושים אחד ועוד אחד: אם כולם רצים לקנות, אז בטח הם בדקו את האמינות והאיכות, אז אני אחסוך לעצמי עבודה ופשוט אקנה כמו כולם. ‍️ אבל פה טמונה הנקודה הקריטית, במיוחד בעולם של הרשתות החברתיות שמגבירות את הנהירה של ההמונים. אנחנו צריכים להיות חכמים יותר ולשאול את עצמנו: האם אני קונה את המנייה בגלל שכולם קונים? האם אני חושב כך בגלל שכולם חושבים? 🧠 או שבדקתי, התעמקתי וחקרתי, ואפילו לקחתי בחשבון שהרוב עושה כך – אבל ההחלטה באה משכל ולא מנהירה? ️ לקבלת תוכן פיננסי איכותי ניתן להצטרף לפורום הפיננסי במייל khny887@gmail.com או בווצאפ 0506719079
  • 7 הצבעות
    138 פוסטים
    7k צפיות
    שמש מרפאש
    @רבנאי-יתרעם-גאון said: @שמש-מרפא said: המוגל העסקי הוא שטבעו של עולם שכלכלה טובה צומחת, ושטיבן של חברות חזקות להמשיך ולשגשג (או שחברות אחרות במקומן יעברו לשגשג, ונשקיע גם בהן בתורן). כמובן שכמו כל דבר בעולם החיזוק לכך הוא מהנסיון (במקרה הזה נסיון של מאות שנים), אבל כמובן שממוצע כזה או אחר אינו ערובה לכלום. באופן כללי הנימוק להשקיע פאסיבית בשוק ההון הוא כי זו החלופה הטובה ביותר מבין כל האחרות. לא יודע איך הגיע המודל העסקי לכאן. זה לא עסק, זו בראש ובראשונה השקעה. מניות דיבדנדים, בניגוד אולי לדברי אושית רשת כזו או אחרת, אינן שונות מאד מהותית ממניות שאינן מחלקות דיבדנד. הפולמוס הישן על השוק היעיל הוא נושא בפני עצמו. אה, זה כבר טענה אחרת שהסיבה להשקיע היא כדי למנוע את שחיקת האינפלציה, אבל להשקיע בהשקעה שיש לה פופולריות כהשקעה זה לא נראה דבר נכון, כי ביום שמרבית האנשים יחליטו שכהשקעה זה לא טוב להם אז גם ערך ההשקעות לא יישמר. (לכן אם התשואה הריאלית של סנופי הייתה אמורה להיות 3% והיא 85 זה דרמטי כי יום אחד זה יתוקן ואז הפסדת יותר מהאינפלציה, לכן צריך לדעת מה התשואה הריאלית של כל השקעה, וגם זהב אינו נכס גידור כיום מאותה סיבה). (ובקצרה, אי אפשר להפוך חברות נושמות ל"טיבעא") לא לא לא. איך הגעת לזה? כדי להמנע מאינפלציה יש מכשירים כמו אג"ח צמוד מדד. הרציונל מאחורי השקעה בשוק ההון הוא שכל עוד הקב"ה ברא את האדם עם קנאה תאווה וכבוד הוא ירצה להגדיל את הונו עוד ועוד, שחברות חזקות נוטות להתחזק עוד יותר (או לחילופין, לפנות את מקומם לכוכבות אחרות), ושהכלכלה העולמית באופן כללי נוטה לצמיחה. זה עקרון שנכון מאות שנים (למעשה כנראה יותר, אלא שקשה יותר למדוד אתזה מעבר לכך). באופן נקודתי אולי יהיו חברות שיכשלו, אולי אפילו יהיו סקטורים שידשדשו וגם על המדינות כן יאמר, אבל המגמה הכללית ולטווח ארוך היא למעלה. כך טיבעו של עולם.
  • קרן סל מחקה S&P של מגדל

    שוק ההון והשקעות שוק ההון קרן סל
    1
    0 הצבעות
    1 פוסטים
    129 צפיות
    י
    מעוניין להשקיע בקרן סל מחקה S&P בכשרות גלאט הון, מצאתי את הקרן הזו מגדל 1162189 עם דמי ניהול אפסיים (0.01), אבל אני מבין שהיא לא מחקה את כל המדד אלא לפי ערכים של איכות הסביבה וכד'. אשמח לחוו"ד מהמומחים עליה. האם הקרן מומלצת בכל זאת להשקעה ארוכת טווח? אציין שראיתי שהתשואות שלה גבוהות יותר ביחס למחקה S&P של מור 1165810 (דמי ניהול 0.12). תודה רבה.
  • 1 הצבעות
    19 פוסטים
    3k צפיות
    קל זכותק
    בהחלט הספר של אהרן זלץ הוא מיוחד מאוד
  • 2 הצבעות
    81 פוסטים
    2k צפיות
    חיסכון לחתונהח
    בעוד שבועיים יש את החלטת הריבית. מה התחזיות המעודכנות? האם כולם צופים הורדה או שההתחזקות המועטה בשקל משנה את התמונה?