דילוג לתוכן

עבדים או בני חורין? 3 צעדים פשוטים ליציאה מעבדות המותגים לחירות כלכלית

כלכלת המשפחה
2 2 111 2
  • בכל פעם שעולה לדיון המושג "חופש כלכלי", אני רואה אנשים עוצמים עיניים ומדמיינים את "הדירה ברובע", רכב 7 מקומות עם ריח של ניילון, או חופשת קיץ באלפים (עם קייטרינג גלאט, כמובן). הם בטוחים שחופש הוא מספר. "אם יהיה לי סכום X בחשבון", הם אומרים, "אז סוף סוף אהיה רגוע".

    אבל האמת המרה היא שחופש כלכלי הוא לא יעד שמגיעים אליו עם מזוודה של מזומנים. חופש כלכלי הוא קודם כל מצב תודעתי של אי-תלות.

    1. מלכודת ה"מה יגידו"
    בציבור שלנו, המלכודת הגדולה ביותר היא לא הבזבוזים האישיים, אלא ה"סטנדרט". אנחנו לא באמת מחפשים חופש, אנחנו מחפשים "שיפור בתנאי הכליאה". כשההכנסה עולה קצת, אנחנו מיד מעלים את רמת החיים: המטבח הישן נראה פתאום כמו מוצג ארכיאולוגי, העגלה של התינוק חייבת להיות מדגם שמתאים לנחיתה על הירח, והשמחות? השמחות הפכו להפקות שגורמות לכל אירוע יוקרה ב'ולדורף' להיראות כמו בר מצווה בצניעות."

    התוצאה? אנשים מרוויחים משכורות יפות, אבל חיים בחרדה של גמ"ח מהלך. הם חייבים להמשיך לרוץ על הגלגל רק כדי לשלם על "תפאורה" חיצונית. זה לא חופש, זה שעבוד למבטים של השכנים בבית הכנסת. הם עבדים של המותגים שלהם.

    2. "שליחים" של כסף במקום "חובות" של כבוד
    חופש כלכלי אמיתי מתחיל ברגע אחד פשוט: הרגע שבו ההוצאות שלכם קטנות מההכנסה שהכסף שלכם מייצר עבורכם בשקט.

    תחשבו על כל שקל שחסכתם והשקעתם כעל "שליח" שעובד עבורכם. השליח הזה הוא העובד האידיאלי: הוא לא צריך לישון, הוא לא מבקש "סיבוב" בכולל באמצע היום, והוא לא מתקשר בערב חג לבקש העלאה כי "המחירים עלו". כשיש לכם מספיק שליחים כאלו (בנדל"ן, בשוק ההון או בעסק), אתם כבר לא עובדים בשביל הכסף – הכסף עובד בשבילכם. היכולת להגיע למצב שבו ה"שליחים" מכסים את החשמל והארנונה, היא ההגדרה האמיתית של 'בן חורין'.

    3. הכוח לומר "לא" (הנכס הכי יקר בשוק)
    המדד האמיתי לעושר הוא לא כמה אתם יכולים לקנות, אלא לכמה דברים אתם יכולים לומר "לא".

    לומר "לא" לשדרוג הסלון רק כי הגיס קיבל ירושה והחליף רהיטים.

    לומר "לא" להלוואה מעיקה בשביל בר-מצווה שכוללת כניסה במסוק.

    לומר "לא" למירוץ החומרי ולהתמקד במה שחשוב באמת.

    העושר האמיתי הוא היכולת לקום בבוקר ולהיות הבעלים של השעות שלכם. אם אדם חייב לעבוד בלחץ ובמתח רק כדי לממן את רמת החיים הראוותנית שלו – הוא עבד של המציאות שיצר, גם אם יש לו שעון יוקרה על היד (שמראה לו בדיוק כמה זמן הוא מבזבז כדי לשלם עליו).

    השורה התחתונה
    חופש כלכלי לא דורש זכייה בלוטו, הוא דורש שני דברים: משמעת עצמית וקצת פחות דמיון חברתי. אל תקנו דברים שאתם לא צריכים, בכסף שאין לכם, כדי להרשים אנשים שגם ככה עסוקים מדי בלנסות להרשים אתכם.

    תשקיעו ב"שליחים" שלכם, תנו להם לגדול בלי רעש, ויום אחד תגלו שהנכס הכי גדול שלכם הוא השקט הנפשי – הידיעה שאתם לא חייבים שום דבר לאף אחד, חוץ מלעצמכם ולמשפחתכם. ובנימה אישית: עדיף לחיות כמו עני ולהיות עשיר, מאשר לחיות כמו עשיר ולהיות... ובכן, אתם יודעים.

  • בקיצור, שתי משפטים בחז"ל-
    איזהו עשיר השמח בחלקו,
    ואיזהו גיבור הכובש את יצרו.

נושאים מוצעים


  • 0 הצבעות
    8 פוסטים
    312 צפיות
    shimonS
    מצרף מאמר יפה בעניין ממליץ מאוד להצטרף לרשימת התפוצה https://safe-view-link.ravsend1.co.il/link?sqs=7e6a089b-7dd0-4fc0-9070-a3665070af99&msg=UJMMPNL&rcp=PKJCEJGH&lnk=aHR0cHM6Ly9nLWVjb25vbWljcy5jb20v&acc=REDDEHEG&lists=52412 מסמך חדש.pdf
  • 19 הצבעות
    12 פוסטים
    582 צפיות
    הקול השפויה
    @אבינדב-הכהן מצטרף לכל מילה, גם בעבר אנשים יכלו לבזבז את כספם על אוכל מסיבות ומשרתים, יתכן שהיום יותר, ויתכן שפחות. ההבדל הגדול זה שהיום אנשים מתכחשים להבדלי מעמדות, וזה גרם למצבים מטורפים שעשירים ועניים חייבים לחיות באותה רמת חיים. הבעיה הזאת מן הסתם גם בציבור הכללי, אבל בציבור החרדי קשה שבעתיים היות וכסף לא מגדיר חברה, המצב הוא שכולם חיים יחד ומנסים להשתוות באורח חייהם.
  • 4 הצבעות
    1 פוסטים
    172 צפיות
    יצחק שקל דעתי
    אני מגיע לדרשה בבית כנסת קודם סליחות, יושב ליד חבר טוב, אנחנו מדברים על דא ועל הא, תוך כדי דיבור הוא אומר לי, ממש התלבטתי אם בכלל לבא לדרשה, עדיף לבא ישר לסליחות ולוותר על שלב הדרשה שגורם לי מועקה. שאלתי אותו: מה מעיק עליך? בתגובה לשאלה הוא אומר לי, בטוח לי שהדרשה של הרב תביא אותי למקום של אשמה וצורך בשינוי קיצוני שאין בכוחי לעשות אותו, אני לא יכול להשתנות כאן ועכשיו, לקבל קבלות על ידי חשבון נפש נוקב מתוך מקום שהכל חייב להיפסק ביום אחד. אמרתי לו, אתה חייב לתת צ'אנס, לך תדע, הפעם אתה יכול להיות מופתע ובענק. הרב התחיל את הדרשה: תדעו לכם כל אחד ואחד הוא כאן יקר שביקרים, יש כאן הזדמנות פז שה' יתברך נותן לנו פעם בשנה לשוב אליו ולחשב מסלול מחדש ולבנות לעצמנו דרך סלולה, אנחנו עומדים לפני יום גורלי, ובטוח לי שכל אחד מכם איפה שהוא נמצא יכול לשוב ולהתקדם מתוך מקום אמיתי של דרכי התשובה: • וידוי • חרטה • עזיבת החטא • קבלה לעתיד בזה הרב סיים את דבריו. אך לאחר סליחות אני המשכתי מתוך סקרנות ושאלתי את חבר שלי, נו..... איך היתה הדרשה? חברי אומר לי: בהתחלה הייתי מהוסס ומכווץ ותוך דקות התחלתי להיות יותר נינוח ורגוע. אני פשוט בן אדם אחר קיבלתי חיים במתנה. במעבר חד מההתרוממות הרוחנית עברתי איתו לעולם הכלכלה והחלטתי שאני מעניק לו מתנה נוספת. שאלתי אותו: איך המצב הכלכלי שלך מתנהל בבית ? הוא פשוט התחיל לשפוך, אין לך מושג כמה חובות יש לי, אני חייב לגמור את החודש, אך אני נמצא כל הזמן במקום של אשמה, אין בכוחי לעשות שינוי קיצוני, אני לא יכול להשתנות כאן ועכשיו, אני לא יכול לשנות התנהלות מתוך מקום שהכל חייב להיפסק ביום אחד. אמרתי לו: תדע לך יש לך כאן הזדמנות פז שה' יתברך נותן לך לשוב למצב כלכלי תקין ולחשב מסלול מחדש, זה נכון - אתה צריך לקחת אחריות אך בטוח לי שאיפה שאתה נמצא תוכל להתקדם מתוך מקום אמיתי כמו בדרכי התשובה • וידוי - מודעות כלכלית, תדע איפה אתה עומד בפן הכלכלי בבית. • חרטה – תתחרט ותכאב על כך שהגעת למצב כלכלי כזה אך תהיה נטול אשמה. • עזיבת החטא – תחליט החלטה אמיתית אני עוזב את ההתנהלות השגויה. • קבלה לעתיד – תקבל קבלות אמיתיות ותבנה לעצמך דרך סלולה למצב כלכלי תקין. איך אתם חושבים לשוב, ולחשב מסלול מחדש בהתנהלות הכלכלית שלכם? גמר חתימה טובה !!
  • מה עולה יותר לחם או מכונת כביסה?

    כלכלת המשפחה כלכלה נבונה
    14
    19 הצבעות
    14 פוסטים
    756 צפיות
    פשוט יהודיפ
    @הגיוני כתב במה עולה יותר לחם או מכונת כביסה?: @פשוט-יהודי יפה מאד! זה מתחבר לאשכול שלי- "איפה תרויחו הכי הרבה כסף". שהמכנה המשותף- לקבל פרספקטיבה אחידה לכל ההוצאות ההשקעות ושאר פעולות פיננסיות, וכשמחשבים את זה ברמה החודשית- זה הכי ברור, לצייר את זה מול העינים ולהשוות. אהבתי! תודה!
  • איפה לשמור כסף בצד?

    שוק ההון והשקעות חיסכון השקעות כסף בצד
    17
    0 הצבעות
    17 פוסטים
    681 צפיות
    ס
    @אמת-מארץ-תצמח כתב באיפה לשמור כסף בצד?: לקנות בבנק קרן כספית מצטרף להמלצה. אין סיבה שלא לקנות דרך הבנק, דוקא קרן כספית. כמובן שאם הוא יבחר בהמשך לקנות קרן אחרת ודאי שעדיף אז לפתוח חשבון בבית השקעות, להמנע מהעמלות הגבוהות של הבנק. אולם בקרן כספית אין בבנק עמלות.