דילוג לתוכן

עבדים או בני חורין? 3 צעדים פשוטים ליציאה מעבדות המותגים לחירות כלכלית

כלכלת המשפחה
2 2 111 2
  • בכל פעם שעולה לדיון המושג "חופש כלכלי", אני רואה אנשים עוצמים עיניים ומדמיינים את "הדירה ברובע", רכב 7 מקומות עם ריח של ניילון, או חופשת קיץ באלפים (עם קייטרינג גלאט, כמובן). הם בטוחים שחופש הוא מספר. "אם יהיה לי סכום X בחשבון", הם אומרים, "אז סוף סוף אהיה רגוע".

    אבל האמת המרה היא שחופש כלכלי הוא לא יעד שמגיעים אליו עם מזוודה של מזומנים. חופש כלכלי הוא קודם כל מצב תודעתי של אי-תלות.

    1. מלכודת ה"מה יגידו"
    בציבור שלנו, המלכודת הגדולה ביותר היא לא הבזבוזים האישיים, אלא ה"סטנדרט". אנחנו לא באמת מחפשים חופש, אנחנו מחפשים "שיפור בתנאי הכליאה". כשההכנסה עולה קצת, אנחנו מיד מעלים את רמת החיים: המטבח הישן נראה פתאום כמו מוצג ארכיאולוגי, העגלה של התינוק חייבת להיות מדגם שמתאים לנחיתה על הירח, והשמחות? השמחות הפכו להפקות שגורמות לכל אירוע יוקרה ב'ולדורף' להיראות כמו בר מצווה בצניעות."

    התוצאה? אנשים מרוויחים משכורות יפות, אבל חיים בחרדה של גמ"ח מהלך. הם חייבים להמשיך לרוץ על הגלגל רק כדי לשלם על "תפאורה" חיצונית. זה לא חופש, זה שעבוד למבטים של השכנים בבית הכנסת. הם עבדים של המותגים שלהם.

    2. "שליחים" של כסף במקום "חובות" של כבוד
    חופש כלכלי אמיתי מתחיל ברגע אחד פשוט: הרגע שבו ההוצאות שלכם קטנות מההכנסה שהכסף שלכם מייצר עבורכם בשקט.

    תחשבו על כל שקל שחסכתם והשקעתם כעל "שליח" שעובד עבורכם. השליח הזה הוא העובד האידיאלי: הוא לא צריך לישון, הוא לא מבקש "סיבוב" בכולל באמצע היום, והוא לא מתקשר בערב חג לבקש העלאה כי "המחירים עלו". כשיש לכם מספיק שליחים כאלו (בנדל"ן, בשוק ההון או בעסק), אתם כבר לא עובדים בשביל הכסף – הכסף עובד בשבילכם. היכולת להגיע למצב שבו ה"שליחים" מכסים את החשמל והארנונה, היא ההגדרה האמיתית של 'בן חורין'.

    3. הכוח לומר "לא" (הנכס הכי יקר בשוק)
    המדד האמיתי לעושר הוא לא כמה אתם יכולים לקנות, אלא לכמה דברים אתם יכולים לומר "לא".

    לומר "לא" לשדרוג הסלון רק כי הגיס קיבל ירושה והחליף רהיטים.

    לומר "לא" להלוואה מעיקה בשביל בר-מצווה שכוללת כניסה במסוק.

    לומר "לא" למירוץ החומרי ולהתמקד במה שחשוב באמת.

    העושר האמיתי הוא היכולת לקום בבוקר ולהיות הבעלים של השעות שלכם. אם אדם חייב לעבוד בלחץ ובמתח רק כדי לממן את רמת החיים הראוותנית שלו – הוא עבד של המציאות שיצר, גם אם יש לו שעון יוקרה על היד (שמראה לו בדיוק כמה זמן הוא מבזבז כדי לשלם עליו).

    השורה התחתונה
    חופש כלכלי לא דורש זכייה בלוטו, הוא דורש שני דברים: משמעת עצמית וקצת פחות דמיון חברתי. אל תקנו דברים שאתם לא צריכים, בכסף שאין לכם, כדי להרשים אנשים שגם ככה עסוקים מדי בלנסות להרשים אתכם.

    תשקיעו ב"שליחים" שלכם, תנו להם לגדול בלי רעש, ויום אחד תגלו שהנכס הכי גדול שלכם הוא השקט הנפשי – הידיעה שאתם לא חייבים שום דבר לאף אחד, חוץ מלעצמכם ולמשפחתכם. ובנימה אישית: עדיף לחיות כמו עני ולהיות עשיר, מאשר לחיות כמו עשיר ולהיות... ובכן, אתם יודעים.

  • בקיצור, שתי משפטים בחז"ל-
    איזהו עשיר השמח בחלקו,
    ואיזהו גיבור הכובש את יצרו.

נושאים מוצעים


  • 3 הצבעות
    1 פוסטים
    46 צפיות
    מ
    בהתרגשות רבה!! ניאות ידידינו החשוב ר' אבישי ויינגולד הי"ו לפתוח מועדון למאמנים כלכליים - שם נמשיך ללמוד ולהעמיק עוד ועוד בתחום הנפלא הזה של קידום משפחות מבחינה כלכלית, נקיים סיעור מוחות, נשתף, נתחזק ונחזק... (אני הק' אחראי על ה'אקשן' - רעיונות, ביזנס וכו'..) הבעיות שאנו באים לפתור כאן הן: א. למעשה ישנם מקומות נפלאים ללימוד המקצוע: גוטפלוס, מסילה, תבונה, פעמונים.. כל אחד בדרכו, אך כאשר המאמן הצעיר יוצא לשטח - הוא ניצב בפני אתגרים לא פשוטים כיצד להתנהל מול משפחות בפועל, איך לדרבן אותם להתקדם, איך עוזרים להם למצוא הכנסה וכו' וכו'... ואין עדיין איזה מקום שאפשר להתייעץ בצורה רשמית ומסודרת עם הותיקים בתחום. לאחר 10+ שנים של ניסיון בהכוונה למשפחות, וצבירת ידע מקצועי במגוון תחומים - הרב ויינגולד בא ליצור כאן קהילה שבה אנחנו מתכנסים לדון יחד, מותר וראוי לשאול הההכל ולהיו בהתקדמות תמידית ועקבית בס"ד בשליחות נפלאה זו. ב. המאמנים עצמם זקוקים לפרנסה עבור הבית כמו כל יהודי אחר... וכידוע יש אתגר מיוחד במכירת תהליכים שהם בעצם אוויר שאי אפשר לגמרי לחוש אותו (ואתה גם לא עושה שום דבר בשביל הלקוח, רק אומר לו שיפעל לבד וישלם לך על זה...). הנושא הזה דורש הרבה ליבון וחיזוק הדדי - ואנחנו נפתור הכל יחד בס"ד. ביום שני הקרוב בשעה 20:00 נקיים בע"ה ערב מבוא חינם - כדאי לבוא ולהתבשם! הרישום לקבלת ההזמנה לזום נמצא כאן >> מסתבר שלעשיריה הפותחת יהיה מחיר מיוחד באמת כמנוי חודשי במועדון. מתאים למאמנים העוסקים בפועל עם משפחות, וכן לאלו שלמדו וחוששים לצאת לדרך... ואולי גם מי שרוצה ללמוד מאפס יוכל לעלות על הגל (יהיה מאתגר אבל אפשרי). בברכה שכולנו נזכה לפרנסה בשפע, ולעסוק בשליחות המיוחדת שלנו - כל אחד במקומו שלו!
  • 0 הצבעות
    5 פוסטים
    199 צפיות
    ד
    @ב.-קונץ דעתי היא שכל עוד לא למדת את הדברים הבסיסיים עדיף שהכסף יהיה בקרן כספית ולא יסתכן בסיכון גבוה , ההבנה הבסיסית של המערכת חשובה מאוד מאוד , תחשוב על מצב שמחר אתה מקשיב להרצאה של בחור כמו הרב טופורוביץ , אתה מתבלבל ומיד מושך כסף או עושה טעויות שלא מתאימות לאסטרטגיה בה אתה מנסה להשקיע . אני חייב לומר שזה לא מידי מורכב ללמוד את התחום בצורה הבסיסית , דורש ממך כמה שעות בקורסים או בספרים שיש המון . כמובן שאני לא ממליץ לשום צד
  • 0 הצבעות
    6 פוסטים
    212 צפיות
    ה
    @יאיר-אלדרק לא נראה לי שיש התכוונתי אם תלווה רק 50 או 60 אחוז.
  • 3 הצבעות
    7 פוסטים
    340 צפיות
    אבי ר.א
    @משה-עוזיאל כתב בהאם עדיך לקחת הלוואה מגמ"ח או מהבנק?!: והגר"ח ענה לו שעל מנהל גמ"ח לבחון אך ורק את יכולת ההחזר של הלווה ומעבר לכך אין זה בסמכותו @משה-עוזיאל כתב בהאם עדיך לקחת הלוואה מגמ"ח או מהבנק?!: וכמדומני שזה כן מוטל על בעל הגמ"ח לבחון/ להריח האם השגת התשואה היא באמצעים קונבנציונליים או שלא ובזה מאחריותו, עליו לא לסייע לדבר שבעיני רוב האנשים הוא מעשה טיפשי קצת סתירה. @משה-עוזיאל כתב בהאם עדיך לקחת הלוואה מגמ"ח או מהבנק?!: אינני מובן מה הבעייתיות בלקיחת הלוואה לצורך חיסכון עלות למשכנתא/השגת תשואה כנראה שעיקר הנושא הוא על תשואה, ובזה יכול להיות שיש קדימה לאדם שצריך את זה לכדי חייו, וודאי שאדם שצריך להעמיד אותו עכשיו עדיף על להעמיד אחר לעוד 20 שנה.
  • 6 הצבעות
    4 פוסטים
    302 צפיות
    אבי ר.א
    @משתמשת כתב באסור או מותר לקנות במבצעים? אסור או מותר לקחת הלוואות?: כשיש חגיגה ביש, אנחנו הולכים לאושר עד.... אותם מבצעים בלי להשתולל, בלי להתחייב, בלי להרגיש את שנאת ההפסד (טוב הגזמנו, לא אותם מבצעים בדיוק. אחרים.) בעבר באמת היה אותם מבצעים באושר עד, רק בפעם האחרונה היה רק חלק מועט, אלא שבד"כ גם בשפע ברכת השם יש אותם מבצעים. מה שחשוב לי בזה זה שגם מי שכן קונה במבצעים שידע שהוא לא צריך לעשות אשראי של יש בשביל החגיגות.