דיונים על מאמר - "דאגת מחר"
-
ישנם רבים מגדולי ישראל שחיוו דעתם שחובת ההשתדלות אינה מחייבת השקעות אלא ראוי יותר להפקיד בגמ"ח ואף בגמ"ח רגיל שאינו מתחייב לתת הלוואות כמו הגמ"ח המרכזי.
מצורף מכתב הגר"מ קסלר המעיד שדעת הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל היתה שראוי יותר להפקיד בגמ"ח ולא להשקיע, וכן עדות הרב מישקובסקי [הבן] על דעת הגראי"ל שטיינמן זצ"ל שעדיף הפקדה בגמ"ח על השקעה מבחינת חובת ההשתדלות הראויה.
לא הצלחתי לצרף כאן אך מי שמעוניין יבקש ואשלח לו במייל -
@מאיר-וייס חשוב שהעלת את זה כי מעולם לא הוצג לגדולי ישראל זצוק"ל ואף חלק שאיתנו לאוי"ט, מה פירוש השקעות ולתפיסתם זה בורסה והימורים ונפילות והראש יוצא מהלימוד, ובדורנו, לא היא, ממש לא. כיום יש דרכים כמו השקעה במדדים לטווח ארוך בהפקדה חודשית שזה דרך ברורה להשאר שקוע בלימוד. אז כן, כיום יש חובה גמורה להתכונן ובכך מייצרים אפשרות לשבת וללמוד כראוי כשמחתנים ילדים ולא להתרוצץ בהלוואות והחזרים שאין יד בן אנוש יכולה לעמוד בהם.
הדיינים שאני שמעתי שממש לא נחה דעתם מהפרסומים המגמתיים של הגמחים שנצרך לטמון את הראש בחול ולצעוק אני בעל בטחון. הגר"י סילמן והגרמ"ש קליין והגרמ"מ שפרן ועוד רבים וטובים מצווים את שומעי לקחם שזו דרך ה' בימים אלו ולא רק שזה לא פוגע במידת הבטחון אלא זהו חלק מהחובה המוטלת על כל עמלי התורה.וחס וחלילה שלא ישמע זלזול בכי הוא זה בגדולי ישראל, אלא רק שימת לב מי המפרסם של הדברים (לא הרב קסלר אלא יד שמשון, בדקת מה הסיבה שהוא משלם על פרסום הועדים האלו ורק לעשות כנסים בכל מקום?)
אשמח לדעתו של הרב @אבישי-ויינגולד
-
@מאיר-וייס כתב בדיונים על מאמר - "דאגת מחר":
ראוי יותר להפקיד בגמ"ח ואף בגמ"ח רגיל שאינו מתחייב לתת הלוואות כמו הגמ"ח המרכזי.
מצורף מכתב הגר"מ קסלר המעיד שדעת הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל היתה שראוי יותר להפקיד בגמ"חדעת הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל הייתה לא להפקיד בכל מיני תוכניות גמח"ים
ולהפקיד בגמ"ח רגיל אם יש כסף מיותר
אני לא חושב שהיה לו הבדל בין תוכניות הגמח"ים השונות לבין השקעה בשוק ההון מבחינת השתדלות -
@רואה-את-הנולד הקדים ואכתוב שאני לא בטוח במה שאני כותב.
אבל כמדומני ששמעתי עדות שהיתה לו התנגדות ספציפית ולא כללית,
ואדרבה מי שיודע כך או אחרת שיכתוב. -
@אבי-ה-נערה כתב בדיונים על מאמר - "דאגת מחר":
@מאיר-וייס חשוב שהעלת את זה כי מעולם לא הוצג לגדולי ישראל זצוק"ל ואף חלק שאיתנו לאוי"ט, מה פירוש השקעות ולתפיסתם זה בורסה והימורים ונפילות והראש יוצא מהלימוד, ובדורנו, לא היא, ממש לא. כיום יש דרכים כמו השקעה במדדים לטווח ארוך בהפקדה חודשית שזה דרך ברורה להשאר שקוע בלימוד. אז כן, כיום יש חובה גמורה להתכונן ובכך מייצרים אפשרות לשבת וללמוד כראוי כשמחתנים ילדים ולא להתרוצץ בהלוואות והחזרים שאין יד בן אנוש יכולה לעמוד בהם.
הדיינים שאני שמעתי שממש לא נחה דעתם מהפרסומים המגמתיים של הגמחים שנצרך לטמון את הראש בחול ולצעוק אני בעל בטחון. הגר"י סילמן והגרמ"ש קליין והגרמ"מ שפרן ועוד רבים וטובים מצווים את שומעי לקחם שזו דרך ה' בימים אלו ולא רק שזה לא פוגע במידת הבטחון אלא זהו חלק מהחובה המוטלת על כל עמלי התורה.וחס וחלילה שלא ישמע זלזול בכי הוא זה בגדולי ישראל, אלא רק שימת לב מי המפרסם של הדברים (לא הרב קסלר אלא יד שמשון, בדקת מה הסיבה שהוא משלם על פרסום הועדים האלו ורק לעשות כנסים בכל מקום?)
אשמח לדעתו של הרב @אבישי-ויינגולד
ממה ששמעתי מאחורי הקלעים של הוועדים הללו
היוזמה לא באה מיד שמשון אלא מהגר''מ קסלר שרתם לעניין את יד שמשון כדי שיוציאו את זה אל הפועל לבקשתו.
החשש היה אכן מהשקעות מפוקפקות של אברכים שיוציאו אותם מהלימוד וכו'.
אני לא יכול בכזה פורום מכובד וציבורי שכזה לכתוב יותר.
רק אציין שאברכים שמודרכים היטב ע''י בעלי מקצוע ובאופן אחראי ומקיף יכולים להשקיע למען העתיד ללא יציאה מהלימוד בכלל אלא להיפך!
רוב מי שאני מכיר שפועלים נגד הנושא (לא ר' אריה ליבוביץ' היקר)
זה או מחוסר ידע של המוצר הזה או לצערי מאינטרס שהם משווקים משהו אחר (לאו דווקא גמחי''ם) לעיתים במודע ולעיתים בתת מודע.
סליחה על החריפות. -
@הקול-השפוי כתב בדיונים על מאמר - "דאגת מחר":
@אבישי-ויינגולד
באופן כללי כנראה זה כך, אני מאמין שאתה יודע מה שאתה כותב.
אבל לדעתי עדיין תתכן סיטואציה שאברך בלי יעוץ נכון ידחק מעל ומעבר ליכולותיו.
ובעיקר יכול להיות שאותם רבנים רצו למנוע מצב שאברך ירדוף מרגע נשואיו אחרי כל שקל בשביל שיוכל לחסוך.
וזה דבר שמאוד מהר יכול להוציא אברך מהשקיעות בלימוד ואולי אף מהכולל.המצב הזה שמשפ' לא חושבת על העתיד
אלא רק חיה את ההווה זה המתכון המהיר והבטוח ביותר לתסבוכת כלכלית ולחובות שגם מוציאים אברכים מהלימוד ואף מהכולל!
האם אברך יכול להקטין ראש ולומר אני מאוכלי המן זו שאלה תורנית שהוא צריך לשאול את רבו לא אותי כיועץ כלכלי.
המציאות מוכיחה שהרבה אברכי משי חוסכים בכל חודש סכומים ניכרים בלי לצאת מהלימוד!
והרבה אברכים שלא חוסכים נכנסים לתסבוכת כלכלית שמוציאה אותם מהלימוד באופן חלקי או מלא.
אז יבחר הבוחר וישאל את רבו מה עליו לעשות? -
מה שגדולי ישראל שהבאתי קבעו זה, שהפקדה בגמ"ח נחשבת להשתדלות מושלמת ואין צורך השתדלות נוספת ואין זה נחשב לטמון את הראש בחול.
להלן מכתבו של הגר"מ קסלר שליט"א על דעת מרן הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל, ואח"כ עדותו של הרב מישקוסקי שליט"א על דעת מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל.
קישור לעדות על דעת מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל [הראיון הראשון בחוברת]
https://www.dirshu.co.il/486518/?srsltid=AfmBOooboKIMon_NlgcwjUHuQ4zfpLtKD7bqu0fOXs_biaX3Ndy9inf6 -
@מאיר-וייס
ראשית סו"ס אני רואה שיש מישהו שכותב במפורש שהשתדלות רוחנית נחשבת השתדלות.
כי מה שהגמ"ח המרכזי כותבים שזו ההשתדלות, זה הם כותבים ולא הרבנים, הרבנים רק כתבו שמצוה גדולה לתרום לגמ"ח, ולמרות שזה ממש מוזר שצריכים לכתוב כזה דבר, אבל בשביל לשווק מוצר מספיק להציג חתימות של מאה רבנים שמצוה לתרום לגמ"ח, ואז לכתוב במודעות פרסום שזו ההשתדלות...
ולגופו של ענין כמדומני שהרב קסלר עצמו דיבר בוועדים שמי שאין לו מה לשלם לא צריך להתחייב כ"כ הרבה כסף.
ולדעתי כאן מגיע קונפליקט, מצד אחד אדם רוצה להתחייב הרבה כסף כדי לחתן את ילדיו, בגלל שאם לא יתחייב כיצד יחתן אותם, מחשבה של חסרון באמונה.
אז הוא חושב לעשות השתדלות, ולכן הוא תורם לגמ"ח כדי שיהיה לו בבוא עת זכות לקבל הלוואה. כלומר הוא עושה השתדלות לקבל כסף שצריך לעשות שוב השתדלות כדי לקבל עוד כסף בשביל להחזיר את הכסף הראשון שקיבל בתורת הלוואה.
ושוב במעשה זה יש חסרון באמונה, וכי הקב"ה לא יכול לחתן לך את הילדים בלי הלוואה, וכי הוא לא יכול לארגן לך את כל הכסף שיהיה שלך?
ולכן אדרבה, מי שמשקיע נכון יותר קל לו לבטוח שהקב"ה יביא לו את כל הכסף, לא בגלל שהוא עוזר לקב"ה להביא לו את הכסף, שהרי הוא לא יכול לדעת האם כשיצטרך את הכסף או לפני - שלא תהיה מפולת ח"ו בכל השווקים. אבל הוא יודע שאת החלק שלו הוא עשה והקב"ה יעשה את שלו.
ואה"נ השאיפה שלנו בתור בני תורה היא להגיע לדרגה הגבוהה יותר של אמונה ובטחון בלי צורך בהשתדלות, וכמו שכבר כתב השבט הלוי בתחילת חלק ד שחובה לחסוך לחתונות הילדים משום שמצד הטבע כשיגיע אותה עת לא תהיה את האפשרות להשיג כזה הרבה כסף בזמן קצר, אבל מי שגדול במידת הביטחון אינו צריך לכל זה.
עכ"פ מי שמספיק לו השתדלות רוחנית, גם זו דרגה גבוהה. -
ודבר נוסף זכורני שהרב קסלר בוועדים חילק בדרגות הס"ד שיש בין אברך שכל כולו שקוע בתורה, לבין אברך ששקוע בתורה אבל פחות.
-
@מאיר-וייס רק רציתי להפנות את תשומת הלב שהרב קסלר בעצמו כותב בשם הגר"ג אדלשטין ..."מאשר להתיגע ולהסתכן בהשקעות ויחד אם זאת להצליח להשאר מונח בלימוד ולצמוח ת"ח שהרבה עשו ולא עלתה בידם וד"ל"
הינו שאין לו משהוא נגד להשקיע את הכסף אלא רק שלא יוציא את הראש מהלימוד פלוס הסיכונים
וכידוע שאפשר להשקיע בלי להוציא את הראש מהלימוד ואם מינימום סיכונים(פחות מאשר לתת לכסף לשכב בצד)
(ומה עדיף אלפי אברכים שמתעסקים בנדל"ן כול היום בשביל לחתן ילדים?)
וכי אם תשאל את הרב קסלר האם להוסיף 50 שקל לקצבת ילדים הוא יגיד שזה לא השתדלות -
@שוקי חזק ביותר!!!