דילוג לתוכן

שאלת השאלות: האם לקנות דירה או לחכות?

נדל"ן ומשכנתאות
41 17 1.9k 19
  • @הקול-השפוי וכן @פריפריאליסט שכתב

    אם אתה קונה למגורים ומתעניין בפריפריה
    בחלק מהמקומות תרכוש כמה שיותר מהר

    נעזוב את מי שמתלבט אם לקנות או להשקיע,
    וגם את מי שמתלבט אם לקנות ולגור או לשכור ולהשכיר,
    כי זה התלבטות שלא רלוונטית לעיתוי הנוכחי (אא״כ מישהו יודע שהריבית הולכת להיחתך מחר 😉 ).

    לדעתך מי שהחליט כבר על קניה למגורים גם במרכז,
    עדיף לו לחכות עם הקניה?

    לעניות דעתי, ממש לא.

    נקח לדוגמא זוג שכיום היכולת הקניה שלו זה 3 חדרים במרכז 5 בפריפריה.

    א. ההיסטוריה בישראל מוכיחה שעליה דרמטית במחירים יכולה לקרות הרבה הרבה יותר מהר מירידות דרמטיות.
    חוץ מתרחיש קצה של התפוצצות בועה (שגם אם נניח שיש בועה בישראל, ההיסטוריה בעולם מוכיחה שאחרי התפוצצות בועה המשק כולו נכנס למשבר, והיכולת קניה יורדת! בגלל פיטורים, ירידות שכר, וכו׳) אז בא נקווה שלא זה יקרה אף פעם.

    לכן הסיכוי שיהיו פתאום עליות דרמטיות גבוה מהסיכוי שיהיה ירידות דרמטיות.

    ב. לירידות יש רף מינימלי שלא ירד אף פעם, עלות בניה + רווח יזמי + מחיר קרקע נמוך. (אחרת לבעלים יהיה עדיף לבנות מחסן ולהשכיר…)
    בשונה מעליות במחירים שתאורטית אין להם גבול.
    נכון שבמיקום מסוים הביקוש יכול לרדת מתחת הכדאיות של בניה אבל לא בממוצע וודאי שלא במרכז.

    לכן גודל הירידות המקסימלי הרבה יותר קטן מגודל הרווח המקסימלי.

    ג. ״שנאת ההפסד״.
    הקושי הרגשי שיהיה לזוג הנ״ל במקרה שעוד שנתיים היכולת קניה תרד ל2.5 במרכז או 4 בפריפריה,
    גדול פי כמה מהתחושה הטובה שתהיה להם אם עוד שנתיים הם יקנו 4 במרכז או 6 בפריפריה.
    ונכון שזה רק עניין רגשי, אבל כל מאמן כלכלי יגיד לך שהכי חשוב בניהול כלכלי נכון, זה המוטיבציה…

    לכל זה אין קשר לשאלה האם דעתי היא שהמחירים ירדו או יעלו,
    כי כו״ע מודו שגם אם בשונה מהעשור האחרון, (שאפילו שר האוצר דיבר רק על הקטנת העלייה!)
    סו״ס יש סיכוי סביר לירידות בעתיד (הקרוב / הרחוק),
    עדיין היחס הוא במקרה הטוב נוטה במקצת לירידות ולא מעבר…

    @שמח-לעזור

    בקו פרימיום (זה שחושב שהוא תמיד יודע מה יהיה בעתיד....)
    טוען כל הזמן שהמחירים רק יירדו עוד
    אבל מי יודע

  • @שמח-לעזור

    בקו פרימיום (זה שחושב שהוא תמיד יודע מה יהיה בעתיד....)
    טוען כל הזמן שהמחירים רק יירדו עוד
    אבל מי יודע

    @אנונימי2 יכול להיות מאוד
    ולמרות זה עדיין…
    כנ״ל הסיפא של ההודעה

    מי זה קו פרימיום?

  • @שמח-לעזור

    בקו פרימיום (זה שחושב שהוא תמיד יודע מה יהיה בעתיד....)
    טוען כל הזמן שהמחירים רק יירדו עוד
    אבל מי יודע

    @אנונימי2 בתור מה אתה מצטט אותו?

  • תלוי מי יצליח לשכנע יותר טוב את הציבור,
    אם הציבור ישתכנע שיהיה עוד ירידות כולם ימשיכו לחכות שירד עוד ואז באמת ימשיך לרדת,
    ואם הציבור יחשוב שהולך להיות עליות כולם יקפצו על השוק כך שבאמת המחירים יעלו,
    ותראו שאח"כ יבואו אותם חכמים ויגידו אתם רואים ידענו.

    ובקשר לשאלה של הכותרת אני חושב שזה תלוי בין אחד שיש לו כרגע את האפשרות לקנות שאז מומלץ לא להמתין,
    כי א"א לדעת מה באמת יהיה מחר, וגם אם מחר ירדו המחירים עוד אי"ז נחשב שהוא הפסיד, כיון שלא מדובר כאן על דירה להשקעה שהוא מעונין שהיא תעלה אלא בדירה למגורים, וכשהוא קנה זה היה השווי, וגם אם אח"כ המחירים ירדו אי"ז הפסד בשבילו כיון שאין לו שום משמעות לערך של הדירה אלא על האפשרות לגור בה,
    ואם אין לו כרגע את האפשרות לכאו' אין לו למה למהר כל עוד התהליך כרגע בירידה.

  • שאלה בנוגע לדירה להשקעה, אם הריביות היום הם כ5% לשנה, והכנסות דמי שכירות פחות מ3% לשנה, וזה מלבד הוצאות שונות של רכישת ותיחזוק הדירה, בשביל שזה יהיה ריווחי צריך לפחות עלייה של 3-4% בשנה [מה שלא קיים כרגע], וגם זה רווח מינימאלי של בקושי אחוז אחד בשנה, כיצד א"כ זה יכול להיות ריווחי

  • שאלה בנוגע לדירה להשקעה, אם הריביות היום הם כ5% לשנה, והכנסות דמי שכירות פחות מ3% לשנה, וזה מלבד הוצאות שונות של רכישת ותיחזוק הדירה, בשביל שזה יהיה ריווחי צריך לפחות עלייה של 3-4% בשנה [מה שלא קיים כרגע], וגם זה רווח מינימאלי של בקושי אחוז אחד בשנה, כיצד א"כ זה יכול להיות ריווחי

    @אלקנה
    לא מדויק, רשמתי ע"ז במקום אחר
    השכירות הממוצעת יותר קרוב הל3.5 אחוז, עלית ערך הדירה הממוצעת היא בד"כ כארבע אחוז, גם אם זה לא קרה בשנה שנתיים בקודמות בד"כ זה משלים את עצמו בשנים הקרובות, כל השקעה שהיא לטווח קצר של מספר שנים נמצאת בסיכון גבוה לחוסר הצלחה לא מודדים השקעה על פי השנה שנתיים האחרונות.

  • שאלה בנוגע לדירה להשקעה, אם הריביות היום הם כ5% לשנה, והכנסות דמי שכירות פחות מ3% לשנה, וזה מלבד הוצאות שונות של רכישת ותיחזוק הדירה, בשביל שזה יהיה ריווחי צריך לפחות עלייה של 3-4% בשנה [מה שלא קיים כרגע], וגם זה רווח מינימאלי של בקושי אחוז אחד בשנה, כיצד א"כ זה יכול להיות ריווחי

    @אלקנה
    אם השאלה שלך היא האם זה ריווחי זה ביחס לשוק ההון - כבר דובר על כך רבות בפורום ועיי"ש.
    ואם השאלה היא בפני עצמה האם זה ריווחי להשקיע בדירה אז דבר ראשון יש לשים לב שלכאו' מדובר באחד שיש לו הון עצמי וא"כ המשכנתא היא לא על כל סכום ההשקעה, כך שה5% המדובר הוא לא מדויק.
    דבר שני ג"כ נכתב כבר בפורום שאם הריבית 5% לשנה לכל חיי המשכנתא למשכנתא של 30 שנה זה יוצא כמו 3.1% ריבית לשנה ואם המשכנתא קצרה יותר כך זה קטן יותר (ל20 שנה 2.85% ל10 שנים 2.61%) כיון שלא כל חיי המשכנתא יש אצל הלווה את כל הקרן.
    ובמיוחד זה שאדם שקונה דירה להשקעה לא קונה בכל מקום ובונה על העליה הממוצעת אלא הוא מחפש מקום שבו תהיה עלית ערך מהירה יותר, ועיין ערך @משהמשה .
    וכן אחרי שמסיים עם המשכנתא נשאר עם דירה והכנסה משכירות כמעט ללא הוצאות.

    מה שכן מאוד יכול נכון זה שכשקונים להשקעה (בשונה מלמגורים שאז כל אחד קונה לפי צרכיו) שהנושא הוא רווח כלכלי צריך לשקול מה עדיף אם יש שני אופציות או דירה גדולה ויקרה ומשכנתא ל30 שנה או דירה קטנה יותר ומשכנתא קצרה יותר, מאוד יכול להיות שהאופציה השניה תהיה יותר רווחית כיון שאז האחוז הכללי של הריביות יותר נמוך, וכן יותר מהר יסיים עם ההוצאה של המשכנתא ויתחיל להרוויח את ההכנסות.

    וכמובן שלא דובר כאן לגבי אב שרוצה לקנות דירה לבתו ומקדים לקנותה שזה וודאי עדיף כי אם לא יקנה חוץ מזה שיחסר לו עלית ערך הנכס הוא (או היא לא כ"כ משנה) יצטרך לשלם את העליה כך שהוא הפסיד כפול.
    (לדוג' אם היה לו אפשרות לקנות דירה ע"ס מיליון ש"ח והוא המתין שנה ולא קנה ובמהלך השנה שווי הדירה עלה ב4% כך ששנה אח"כ היא שווה 1,040,000 לא רק שהוא לא הרוויח את ה40,000 אלא הוא יצטרך לשלם היום עוד 40,000)

  • @אלקנה
    לא מדויק, רשמתי ע"ז במקום אחר
    השכירות הממוצעת יותר קרוב הל3.5 אחוז, עלית ערך הדירה הממוצעת היא בד"כ כארבע אחוז, גם אם זה לא קרה בשנה שנתיים בקודמות בד"כ זה משלים את עצמו בשנים הקרובות, כל השקעה שהיא לטווח קצר של מספר שנים נמצאת בסיכון גבוה לחוסר הצלחה לא מודדים השקעה על פי השנה שנתיים האחרונות.

    @שמיל-שמיל כתב בשאלת השאלות: האם לקנות דירה או לחכות?:

    השכירות הממוצעת יותר קרוב הל3.5 אחוז

    איפה?

  • לפי כמות הפינוי בינוי בירושלים לא נראה שיש סיכוי לעליית מחירים בקרוב

  • עשיתי הליכה ובכל שכונה יש בניינים בבנייה ומקומות שאומרים שיהיה בנייה והכל במספרים של אלפים

  • כדי לגדר את העסקה מירידות מחירים
    צריך לחפש דווקא את המקומות שכבר חוו ירידות מחירים
    והיגיון אומר לנו המחיר הנוכחי לא משקף את הערך האמיתי,
    כמו לדוגמא דירה חדשה בבני ברק במתחם הסופרים, חריש, או אחיסמך.
    דירה ישנה בבאר שבע או בקרית אתא.

    כמו בשוק ההון
    'אם כולם רצים תברח
    אם כולם בורחים תקנה'

    @אלון-דוד said:

    כמו לדוגמא דירה חדשה בבני ברק במתחם הסופרים, חריש, או אחיסמך.
    דירה ישנה בבאר שבע או בקרית אתא.

    מאוד אהבתי את הרשימה הזו,
    אני מסכימה איתה לגמרי.
    מה שכן-
    חלק גדול מהמקומות האלו לא מתאימים להשקעה לטווח קצר אלא רק לטווח ארוך.

  • אני מסיכמה מאוד שיש אי וודאות.
    יש סיכויים לתרחישים ל 2 הכיוונים וייתכן שאכן תהיה עלייה בפריפריה וירידה במרכז מה שלמעשה אומר כך:
    מדרבן את הזוגות הצעירים להיכנס לרכישה של קורת גג בלי לדחות,
    ואת המשקיעים להיכנס רק להשקעות חכמות שלא תלויות בעליית מחיר.

    מהשטח אני כבר רואה עלייה סמויה בפריפריה שמתבטאת המקומות מסוימים בעליית מחיר,
    ובמקומות אחרים בצמצום בהיצע הגדול שהיה בתקופה האחרונה.

נושאים מוצעים


  • 2 הצבעות
    4 פוסטים
    74 צפיות
    א
    @לייזרזון said: אני מחפש להשקעה, אדרבה, אולי תקנה ממני, רק שהפורום וג'מיני לא יבקשו דמי תיווך... 050-4133851 ירידת השכירות בבנייה: היזם ישלם לך שכירות במהלך הבנייה לפי דירת 55 מ"ר (להערכתי באזור ה-2,500-2,800 ש"ח בחודש), ולא לפי ה-3,900 ש"ח שאתה מקבל כיום מהחלוקה. זהו הפסד תזרימי של כ-1,200 ש"ח בחודש למשך כ-4 שנים (סך הכל קרוב ל-60,000 ש"ח פחות בתקופת הבנייה). דבר ראשון מקבלים דמי שכירות פלוס עשרה אחוז, בתוספת הצמדה למדד, ולפי ניקוד של השמאי שמן הסתם יתן משמעות לעובדה שזו קומת קרקע נגישה. דבר שני, בל נשכח שעל תקופה זו ה"שכירות" מתקבלת בצורה מסודרת מהיזם, ללא הוצאות בדק בית כלל, ללא חשש מיציאת שוכרים כלל, וללא צורך בתשלום לחברת ניהול, כך שההפסד התזרימי מתקזז כמעט לגמרי. דבר שלישי, יש התייחסות מפורשת בחוזה למקרה של דירה שכבר היתה מושכרת במחיר גבוה יותר מהניקוד של השמאי. המלצה פרקטית: בקש לראות את הסכם הפינוי-בינוי החתום ובדוק מהו גובה "דמי השכירות המובטחים" שהיזם מתחייב לשלם בזמן הבנייה. הנתון הזה יעזור לך לדייק את הצעת המחיר שלך. בבקשה: [image: 1781991665028-f13eb3ea-d8a9-458b-b2ed-6199d48da8c3-image.jpeg] מחירי דירות חדשות של 3.5-4 חדרים במגדלים מודרניים בקרית מוצקין (למשל באזורים כמו משכנות אמנים או פרויקטים חדשים במרכז העיר) נעים כיום באזור ה-1,750,000 ש"ח עד 1,950,000 ש"ח (תלוי במיקום המדויק ובקומה). אכן, זה גם הנתון שעלה בידי כשאני ביררתי על המחירים שם, אבל בל נשכח שבמדינתנו מחירי הדירות נוהגים לעלות בממוצע בשלושה אחוזים לשנה לפחות. מה שאומר שווי של 2,280,000 עד 2,540,000 ש"ח לדירת התמורה... נכון שבשנה האחרונה זה נעצר קצת, אבל כעת עם הורדות הריבית זה צפי להמשיך, אולי ביתר שאת. ובשמונה שנים ודאי שתהיה עלייה. השורה התחתונה: מהו "מחיר שווה"? מחיר מצוין (עסקת מציאה): כל מחיר שבין 1,100,000 ש"ח ל-1,250,000 ש"ח. בטווח הזה אתה קונה את הנכס קרוב למחיר השוק הנוכחי שלו, ומקבל את כל האפסייד העצום של הפינוי-בינוי כמעט בחינם. מחיר שוק הוגן: בין 1,250,000 ש"ח ל-1,350,000 ש"ח. במחיר הזה המוכר כבר "מגלגל" אליך חלק מהרווח העתידי של הפינוי-בינוי, אך עדיין נשאר לך רווח הון (אפסייד) של כמה מאות אלפי שקלים ביום קבלת המפתח. נשמע לי סביר בהחלט למכור על הגבול שבין מחיר המציאה למחיר ההוגן. אם אתה רציני אתה מוזמן ליצור קשר.
  • לשכור דירה שעשויה להימכר?

    נדל"ן ומשכנתאות נדלן
    8
    1 הצבעות
    8 פוסטים
    157 צפיות
    ז
    בכל דילמה כלכלית, שאלת השאלות היא האם החסרון מתומחר. בדילמה שלך ישנם שתי שאלות 1. האם איכות הדירה והמחיר שווים את חוסר היציבות וההפרעה של הקונים? התשובה לזה תלויה בך, יש אנשים שיותר קשה להם עם זה ויש שאין להם בעייה. ולכן לא תוכל לקבל לזה עזרה מאנשים אחרים ובפרט כאלו שלא מכירים אותך. הדילמה השנייה היא, יכול להיות שהדירה הזמנית היא היותר יקרה. במידה ותצטרך לעזוב עוד חודש למשל, תסכים איתי שזה לא שווה. לכן אתה צריך לבנות את החוזה בצורה מדורגת שבה לא אתה לוקח את כל הסיכון הכלכלי, אלא אתה מתחלק בו עם הבעלים. לדוגמא אפשרות אחת. במידה והדירה נמכרת תוך X אתה מפנה את הדירה תוךY חודשים ומשלם Z על החודשים הנותרים. אם יקח יותר זמן למכור את הדירה תוכל לקחת בחשבון זמן פינוי שבו אתה משלם יותר ממחיר החוזה בלי להנזק. אין שום סיבה בעולם שאתה תישא בכל הסיכון הכלכלי, בשעה שגם לבעל הדירה יש אינטרס שהיא תהיה מושכרת.
  • 0 הצבעות
    20 פוסטים
    401 צפיות
    משקיע זהיר מידימ
    @YM98745 בשביל לאחד צריך לקבל אישור איכלוס על ההיתר שאמור לכלול שינויים בלתי הפיכים בדירה שלא מאפשרים מגורים נפרדים כך שזה לא ממש אפשרי גם בהנחה שאתם מוכנים לעשות מסירה מוקדמת והוא ימשיך לשכור את הדירה
  • 5 הצבעות
    24 פוסטים
    1k צפיות
    ה
    @מגשש-באפילה נשמח רק אם הוא באמת עזר ולא עזר לך להסתדר לבד
  • 4 הצבעות
    26 פוסטים
    1k צפיות
    ה
    @טריידר האותיות הקטנות גם לא מענינות כאן כ"כ, בתחום הזה יש לבחור את הבנאדם לפי איך שהוא מתנהל בשטח. כי בפועל לא תתבע אותו על הפרת חוזה וגם בלי להפר חוזה הוא יכול לסובב אותך בלי בעיה