דברי הגר"מ קסלר לגמ"ח יד שמשון בעניין השתדלות לחתונות ילדים
-
במידה ולא מסתכלים על מימון חתונות הילדים ודירות כתרומה לזוג ישראל עני,
אלא כהתחייבות שיהיה מוטל על ההורים לשלם,
ולא משנה מאיזה סיבה - זאת המציאות העובדתית,
הרי זה בכלל מש"כ החפץ חיים שם שבזה חייו קודמין,
ואין צורך בקיום שום תנאים... -
@טריידר
אתה מעיר כאן נקודה חשובה,
א"כ א"א לחתן ממעשר כי זה בשביל ההתחייבות האישית שלך,
אא"כ נימא שבעל חוב גדול פטור ממעשר.
אבל ודאי שא"א לפטור כבר היום ממעשר, כי היום אתה לא כזה בע"ח.
ואז צריך לעשות פלגינן יש סכום שאתה נותן בתור התחייבות שלך, ויש סכום שאתה נותן בתור תרומה לזוג עני, ואת הסכום הזה אפשר לתת ממעשר. -
לא.
אפשר לחלק/לשלב.עובדתית - הכסף מיועד לזוג ישראל עני - ממילא ניתן להפריש ממעשר כספים.
עובדתית - על ההורים לדאוג לכסף בעת החתונה - ממילא חייך קודמין.כלומר, גם אם זה לא מוגדר כחוב המוטלת על ההורים,
למעשה ההורים יצטרכו להשיג את המימון,
בין אם זה עקב חתימה על התנאים,
או לחץ הצד השני, או ישרות, או דאגה לילדים,
או שמירת השם הטוב שלהם עבור שידוכים הבאים וכו'.(בדומה לעסקן שהבטיח לאב גוסס לדאוג לחתן את הילדים שלו,
ברור שהוא יכול להתרים אחרים ואף להפריש מכספי המעשר שלו,
אע"פ שעובדתית זה מוטל עליו, מאחר ואינה חוב הלכתית)ולכאורה חייך קודמים לא נאמר רק על לחם וחלב,
וגם מניעת קריסה כלכלית והתקף לב ולחץ דם נכלל בזה.כך שהשקעה של כספים עבור חתונת הילידם,
קודם לגמ"ח לעני ישראל, ואף ניתן לתרום ממעשר.*אני לא פוסק הלכה, וגם לא מנסה לעשות קומבינות, אבל כך אני רואה את זה.
(אישית אני לא מפקיד/מלווה/משקיע ממעשרות בכלל...) -
@טריידר לקחתי לי את המילים מהמקלדת.
אפשר לומר את זה בנוסחאות שונות אבל בסוף זה הרעיון.
יש לנו את המכתב של הפוסקים בעניין.
אני התכוונתי בעיקר לדבר על זה שמביאים את החפץ חיים שדיבר על המעלה של גמ"ח ביחס לריבית וכשמסתכלים בפנים רואים שהדברים לא פשוטים.
זה ודאי שהחפץ חיים לא התכוון שאף אחד לא ישקיע שום כסף בשום עסק רק בגמ"ח,
ודאי שיש בזה חילוקים, ובאמת החפץ חיים עצמו מחלק בזה. -
כינוס גמ"ח יד שמשון בהשתתפות הגר"מ קסלר
בדקה 1:39 מדבר הגר"מ על עניין ההשקעה S&P 500.
אם מישהו יוכל לתמלל תבוא עליו ברכה. -
@הקול-השפוי כתב בדברי הגר"מ קסלר לגמ"ח יד שמשון בעניין השתדלות לחתונות ילדים:
אם מישהו יוכל לתמלל תבוא עליו ברכה.
אפשר להוריד את הקובץ (למי שיש לו חשבון בקול הלשון) - לחתוך את הקטע - ולהעלות לתמלול אוטומטי בבינה מלאכותית (חינם), כמו כאן.
-
פוסט זה נמחק!
-
@הקול-השפוי כתב בדברי הגר"מ קסלר לגמ"ח יד שמשון בעניין השתדלות לחתונות ילדים:
כינוס גמ"ח יד שמשון בהשתתפות הגר"מ קסלר
בדקה 1:39 מדבר הגר"מ על עניין ההשקעה S&P 500.
אם מישהו יוכל לתמלל תבוא עליו ברכה.בנוסף בדקה 5:30 הרב אשר ברסלויער רבה של שכונת נוף כנרת פוריה מצטרף לדברי הגר"מ קסלר.
ובדקה 5:34 הרב נתן רוטשילד רבה של קהילת גבעת המורה מסתייג בעדינות. -
כמובן שהתמלול לא מדוייק ואין לסמוך על הכתוב כלל
(0:09) זה נראה שכל שנה, פחות או יותר, בסדר, מגוונים פה או שם, חוזרים כאילו על אותם דברים, למעשה זה לגמרי לא נכון. (0:25) יש ציבור שכבר היה בעבר, שנמצא כל שנה, אין בסמ"טוס ולא חידוש, אבל המציאות גם מתחדשת כל הזמן. (0:35) כל הנושא הזה שדנים בו בוועידה הזו, יד שמשון במשך כל השנים, זה למעשה אולי הנושא הכי בוער בציבור החרדי, הישיבתי, בדרך כלל.
(0:56) כל הנושא הזה של הכלכלה, של נישואי הילדים, הדברים משתנים, המציאות כל הזמן, יש רעיונות חדשים ויוזמות חדשות, ויש באמת עניין גדול כל פעם מחדש לדון בדברים ולבדוק ולבחון. (1:12) כבר הרבה תועלת יצאה מהבית מדרש הזה. יש הרבה נקודות שאפשר לדבר עליהן.
מה, שדעתי מאוד בוער עכשיו, וזה נושא שהלך במשך החורף האחרון ביותר בקויללים, אולי גם קצת מחוץ לזה. (1:39) הרעיונות החדשים של צורת החיסכון, בקופות גמל, בקרנות, בהשקעות, בשוק ההון, אני לא מומחה לזה ששמעתם פה קודם, לא יכול להביע דעה על דברים שאני לא מבין בהם. (2:01) אבל דבר אחד יסודי חשוב מאוד לקחת בחשבון.
הטבע של הציבור שלנו, בגלל שהוא ציבור ייחודי, הוא חי בצורה מאוד יוצאת דופן ממה שרגילים בעולם. (2:24) המנהג שלו אינו כל כך קשור אליהם. יש התנהלות מיוחדת חרדית בכל התחומים.
וכך צריך באמת להיות. (2:36) אבל באופן טבעי שעולה משהו חדש, זה נהיה כמו איזה אש בשדה קוצים, זה מתפשט בכל מקום, ומתחילים לדבר, התלהבות כזו, ופשש (3:01) איך אפשר להיות ת"ח וגדול במוקי מחוד, להתעשר קצת, להיות רייכמן או פריש בעשר, או אני יודע מה, אבל בסדר, יהיה ככה בעלבתיש, מכובד, ואנשים מאוד מתלהבים בזה, וזה מאוד מובן, אנשים באמת חיים במצוקה, חיים בדוחק, וגם מודאגים מאוד, מאוד מאוד מודאגים, מה יהיה?
(3:33) אנחנו לא יודעים מה חשבונות שמיים, אבל אנחנו יודעים מהניסיון של עשרות שנים, שכל יוזמה ציבורית רחבה כזו, שבעצם באה כאילו לשנות איזושהי הנהגה מסוימת או תפוס מסוים, לא בהכרח היה סייעתא דשמיא. אנחנו לא יודעים למה.
(3:57) אבל בסדר גמור, אנשים אומרים, מה אנחנו רוצים? ובוא הנה, שלא יודעים למה, אתה נותן לנו בשמחה ילדים, בנים, בנות, אתה רוצה שאנחנו נחתן אותם, נו אז תעזור לנו שזה יהיה לנו בנקל, למה אנחנו צריכים כל כך להתאמץ ולהיות מתוחים ודאוגים?
(4:19) לא יודעים למה, אולי כן נוכל עוד מעט להסביר קצת, ואנשים כל פעם מתלהבים מחדש וחושבים שסוף כל סוף הגיע הגאולה לעולם, עד כדי כך. וזה אני חושב שעוד לא היה.
(4:38) הרי נבנו במשך השנים גמ"חים גדולים עם התוכניות האלה של הנישואין כמו שיש לנו פה ביד שמשון, יש עוד כמה גמ"חים כאלה. (4:52) זו תוכנית מסודרת, שלמה יישא הרעיון של התוכנית הזו, שהכסף שאתה נותן כל חודש הוא נכנס לקופת גמ"ח ואתה עושה בזה צדקה וחסד,
(5:07) זה מחליק אצל שנים, בסדר, אם מקיימים את זה כסדוק הם בעלי חוב, או שזה נידון במבנה עצמו, החפץ חיים מביא על זה מחלוקת, אבל בוודאי צדקה יש בזה. (5:24) חסד, כתוב למה יש לחלק שאדם לא ישים הכל בגמ"ח, שאדם ייתן צדקה חוץ מזה, בסדר.
(5:33) ואנשים עשו את זה במשך השנים, ה-20 שנה האחרונות וראו בזה באמת תקווה ויש כאלה שזה מאוד עזר להם, הרבה עזר עזר להם מאוד. (5:45) עכשיו באו עם תוכניות חדשות, אני מבין שדיברו על זה קודם, ויש התלהבות מאוד מאוד גדולה, אבל למה זה מביא?
(5:56) דבר ראשון זה מביא, הוא אומר רגע, אם אני יכול להשקיע את אותם 500 שקל שאני נותן לגמ"ח, אני יכול לשים בתוכנית בקופת גמל ובסוף יש לי ריבית, ריבית דריבית, ריבית כל חודש בהנחה, (6:14) וזה נכנס לקרן, והקרן גדלה וגדלה וצומחת, זה משהו לא נורמלי, חלום.
(6:22) ואומרים אנשים זהירים, אנשים מנוסים, שלפי המידע שיש ב-70 שנה האחרונות, בסך הכל אנשים עשו הרבה אחוזי ריבית, קיבלו אחוזי ריבית מאוד גבוהים, (6:39) וזה משהו ממש בטוח, כמעט ללא שום צד הפסד, ובאמת זה לא קשור רק לחילוניים, באמת יש התלהבות גדולה פה, אני לא יודע כמה מיליארדים, מדובר על סכומים עצומים שרק בזמן האחרון השקיעו,
(6:55) כל מיני קרנות השתלמות, כל הקופות האלה של העובדים וכולי השקיעו בתוכניות האלה מיליארדים, יותר מעשרות מיליארדים, ככה אני ראיתי נכון, 200 ומשהו מיליארדים מילים. (7:15) אז זה מביא אנשים לחשוב, אומרים רגע, אם ככה, מה לי להיות כזה בטלן, ולהמשיך הלאה להפריש את הכסף שלי לגמ"ח, בוא אני מכאן ולאבא, אני אשים את כל הכסף שלי שם, ולא עוד, גם מה שיש לי כבר, אני אמשוך אותו,
(7:35) אמשוך מהגמ"ח, ואני אשים את זה בקופות האלה, ואני יכול ממש להכפיל ולשלש את הסיכוי שלי לקבל הרבה כסף כשאני אבוא לחתן את הילדים. וזה דבר שקשה לי להבין איך זה קורה לנו, אני לא מבין, הבן שלנו.
(7:56) אנחנו לא יודעים שיש מצוות עשר של הלוואה בתורה. אין עוד הרבה דברים שהתורה הבטיחה, כל כך המון הבטחות, כשאדם עושה צדקה וחסד עם מישהו אחר. אין. פסוקים לגבי פסוקים. פעמים רבות שהתורה מבטיחה דברים מאוד גדולים למי שעוזר לשני. ויש משנה מפורשת על זה.
(8:22) אלו דברים שאדם אוכל פירותיהם בעולם הזה, והקרן קיימת לו לעולם הבא. אחד מהדברים האלה זה גמילות חסדים, כמו שהרבי בגרסנא היה אומר, אני זכרתי את זה כבר פעם. פירותיהם בעולם הזה, פירותיהם בעולם הזה.
(8:38) זאת אומרת, מי שמוציא את הכספים שלו מהגמ"ח, ושם אותם בקופות אחרות, הוא בעצם אומר, אני לא מאמין לחז"ל. פה באו מומחים והוכיחו לי, אנשים בעלי ניסיון, שהכסף הזה יכול להביא תשואה כזו גבוהה, ובגמ"ח, בסופו של דבר, בגמ"ח אני לא אקבל יותר ממה שנתתי, אני אפילו אקבל פחות.
(9:06) שהסדר של הגמ"ח הוא שגם צריך להשאיר משהו שם בגמ"ח בשביל לקבל בסוף. לא חס ושלום, לא עניין של ריבית, כפי שסידרו את זה על פי גדולי הפוסקים.
(9:18) אבל האדם אומר, אדם שמוציא כסף שכבר היה בגמ"ח, מה הוא אומר? הוא אומר, אני לא מאמין, לא מאמין למה שהתורה אומרת, לא מאמין למה שהברייתא אומרת, משנה, פאה, שפירותיהם בעולם הזה.
(9:31) אני לא מאמין בזה. אם הייתי מאמין בזה, אז הייתי משאיר את זה בשמחה רבה. זה דבר שקשה לי מאוד להבין אותו, ואני שומע גם שיש רבנים שאומרים כך, רבנים, לא רק אנשים פשוטים.
(9:45) אני אומר לכם, אל תשמעו להם. דברי הרב ודברי התלמיד, אם הקב"ה, אם התורה מבטיחה משהו, ויבוא רב ויגיד הפוך – אל תשמעו לו. אז תסמכו על התורה, יותר מאשר על הרב. תסמכו על התורה.
(10:02) תשאלו אותי אם הרב הזה לא יודע – אני לא יודע מה להגיד לכם. אבל זהו, אני יודע מה שכתוב במשנה. אבל מעבר לזה יש עוד דבר. הכניסו לאברכים הצעירים דאגה. אם עד היום, עד היום, עד לפני כמה שנים, אברך שהיה מתחתן, לא חשב הרבה.
(10:26) הרי בינינו, אם כל בחור, לפני שהיה מתחתן, היה עושה חשבון – נו, מה גודל משפחה חרדית ממוצעת? ומה הסיכוי שלי לקבל בקוילל, לכמה? בסדר, אז מי שאשתו מרוויחה, אני לא יודע מה, נו, ניחה.
(10:46) אבל זה אחוז לא גדול. רוב המשכורות הן לא עשרות אלפי שקלים. אז מה הסיכוי שלי לכלכל משפחה ולחתן אותה? באמת. אז מה לי בנצור האזרועית? שבו שלכם – שמה אני צריך את זה?
(11:04) אבל המזל שלנו עד היום היה שאנשים הלכו בתמימות, ידעו שיש מצווה להתחתן, הם רוצים גם להתחתן, ולא שואלים יותר מדי שאלות, וחונן מרחם לא ייחל – לא שואלים, באמת לא שואלים.
(11:21) מי ששואל ואין לו אמונה, אם אין לו ביטחון מהקב"ה – אין לו תשובות. ולא כל אחד נמצא במדרגה שהוא כל כך בטוח. אז הוא לא שואל, הוא הולך הלאה, ככה היה כל הדור, כל עשרות השנים האחרונות.
(11:36) ופה יצרו מצב שכבר אברך אחרי החתונה, אין לו ילדים, הוא כבר דואג, הוא כבר מתחיל לעשות חשבונות, אומרים לו תעשה ככה וככה וככה וככה. עכשיו תראו איזה פלא – בקוייללים נולד הרעיון הזה עכשיו בתחילת, באמצע החורף.
(11:51) אני בכסלו, טבת, משהו כזה, הם מגדולים, דנו ופלפלו, פה יש תשובה של רבנים וכל זה. מה קרה עכשיו בחודש האחרון עם המדד הזה, עם ה-500, מה נהיה איתו, עם ה-500?
(12:09) הייתה שם פעולה גדולה, אז אומרים שזה לא נפק"מ, ושבעצם כל הרעיון של ההשקעה שם זה בטווח רחוק – בסדר. אבל האנשים לא כל כך מבינים ולרוע מזלם, בדיוק כשהם החליטו להצטרף לתוכנית, פתאום עכשיו זה מתחיל לצנוח, זה לא עושה הרגשה טובה, זה לא נעים הדבר הזה.
(12:36) אני כבר יודע על הרבה, ממש בבטחה. איך אמר לי איזה ראש קוילל – אמר לי: יש לי איזה חדר מחשבים ליד הקוילל, האברכים שלי רצים, אומר, לפעמים יותר מפעם אחת ביום. רצים, הולכים, רצים. כל הרעיון זה דברים שכל הזמן משתנים.
(12:53) זה מניות עם דברים אחרים, מדברות חוץ, לא יודע מה. אז את המנוחת הנפש של השקיעות בלימוד זה ודאי לוקח. וזה – יש לזה גמרא מפורשת.
(13:08) אמר עולא: מחשבה מועלת אפילו לדבר תורה, שנאמר: מאפר מחשבות ערומים ולא תעשנה ידי תושיה. אומר רש"י: מחשבה, דאגת הלב על מזונותיו של אדם מועלת – מה כלומר מועלת? מלשון תועלת.
(13:26) מהניא לשכח לימודיה. חובו ומודבס. דאגת הלב על מזונותיו של אדם מהניא לשכח לימודיה. זה מועיל לשכוח את הלימוד. היינו, לא יכולים להתרכז. הריכוז הזה המחשבתי בדאגה על המזונות לוקח מאיתנו את הכוח, את הזיכרון של הלימוד.
(13:50) בקיצור – זה מקשה על הלימוד. והרמב"ם כותב שמי שתורתו אומנותו, שהוא פתח לו – מה שהוא פתח לשבט לוי – אחד מהתנאים המרכזיים הם שהוא פורק מעליו עול חשבונות ערבים. יש עול חשבונות ערבים יותר גדול מזה שאחד, עכשיו אתמול התחתן, והוא כבר מתחיל לחשב את הכפולות של הריביות וכולי וכולי.
(14:17) אני לא רוצה לנבא שום דבר. כמעט אצלי ברור שהאכזבה תהיה גדולה, לצערי הרב. לא יודע למה. ושככה הקב"ה רוצה שיהיה. רוצה שנישאר במנוחה. ושמי שבכל אופן החליט ללכת במסלול הזה של תורתו אומנותו, להיות בן תורה – יוכל להתקדם קודם כל החתונות.
(14:40) פגשתי אחד, שמע אותי מדבר על זה, אז הוא אמר לי: רב, זה לא נקרא לטמון את הראש בחול? כאילו, אתה אומר לאנשים: תשמעו, תלמדו, אל תעשו חשבונות, אל תדאגו. אמרתי לו: לא, זה לטמון את הראש בגמרא.
(14:54) מי שיטמון את הראש שלו בגמרא, בעזרת ה' – יש קודש יעודם, שמיים. תבורכו מן השמיים. יבורך נדבו. -
@הקול-השפוי כתב בדברי הגר"מ קסלר לגמ"ח יד שמשון בעניין השתדלות לחתונות ילדים:
כמובן שהתמלול לא מדוייק ואין לסמוך על הכתוב כלל
(0:09) זה נראה שכל שנה, פחות או יותר, בסדר, מגוונים פה או שם, חוזרים כאילו על אותם דברים, למעשה זה לגמרי לא נכון. (0:25) יש ציבור שכבר היה בעבר, שנמצא כל שנה, אין בסמ"טוס ולא חידוש, אבל המציאות גם מתחדשת כל הזמן. (0:35) כל הנושא הזה שדנים בו בוועידה הזו, יד שמשון במשך כל השנים, זה למעשה אולי הנושא הכי בוער בציבור החרדי, הישיבתי, בדרך כלל.
(0:56) כל הנושא הזה של הכלכלה, של נישואי הילדים, הדברים משתנים, המציאות כל הזמן, יש רעיונות חדשים ויוזמות חדשות, ויש באמת עניין גדול כל פעם מחדש לדון בדברים ולבדוק ולבחון. (1:12) כבר הרבה תועלת יצאה מהבית מדרש הזה. יש הרבה נקודות שאפשר לדבר עליהן.
מה, שדעתי מאוד בוער עכשיו, וזה נושא שהלך במשך החורף האחרון ביותר בקויללים, אולי גם קצת מחוץ לזה. (1:39) הרעיונות החדשים של צורת החיסכון, בקופות גמל, בקרנות, בהשקעות, בשוק ההון, אני לא מומחה לזה ששמעתם פה קודם, לא יכול להביע דעה על דברים שאני לא מבין בהם. (2:01) אבל דבר אחד יסודי חשוב מאוד לקחת בחשבון.
הטבע של הציבור שלנו, בגלל שהוא ציבור ייחודי, הוא חי בצורה מאוד יוצאת דופן ממה שרגילים בעולם. (2:24) המנהג שלו אינו כל כך קשור אליהם. יש התנהלות מיוחדת חרדית בכל התחומים.
וכך צריך באמת להיות. (2:36) אבל באופן טבעי שעולה משהו חדש, זה נהיה כמו איזה אש בשדה קוצים, זה מתפשט בכל מקום, ומתחילים לדבר, התלהבות כזו, ופשש (3:01) איך אפשר להיות ת"ח וגדול במוקי מחוד, להתעשר קצת, להיות רייכמן או פריש בעשר, או אני יודע מה, אבל בסדר, יהיה ככה בעלבתיש, מכובד, ואנשים מאוד מתלהבים בזה, וזה מאוד מובן, אנשים באמת חיים במצוקה, חיים בדוחק, וגם מודאגים מאוד, מאוד מאוד מודאגים, מה יהיה?
(3:33) אנחנו לא יודעים מה חשבונות שמיים, אבל אנחנו יודעים מהניסיון של עשרות שנים, שכל יוזמה ציבורית רחבה כזו, שבעצם באה כאילו לשנות איזושהי הנהגה מסוימת או תפוס מסוים, לא בהכרח היה סייעתא דשמיא. אנחנו לא יודעים למה.
(3:57) אבל בסדר גמור, אנשים אומרים, מה אנחנו רוצים? ובוא הנה, שלא יודעים למה, אתה נותן לנו בשמחה ילדים, בנים, בנות, אתה רוצה שאנחנו נחתן אותם, נו אז תעזור לנו שזה יהיה לנו בנקל, למה אנחנו צריכים כל כך להתאמץ ולהיות מתוחים ודאוגים?
(4:19) לא יודעים למה, אולי כן נוכל עוד מעט להסביר קצת, ואנשים כל פעם מתלהבים מחדש וחושבים שסוף כל סוף הגיע הגאולה לעולם, עד כדי כך. וזה אני חושב שעוד לא היה.
(4:38) הרי נבנו במשך השנים גמ"חים גדולים עם התוכניות האלה של הנישואין כמו שיש לנו פה ביד שמשון, יש עוד כמה גמ"חים כאלה. (4:52) זו תוכנית מסודרת, שלמה יישא הרעיון של התוכנית הזו, שהכסף שאתה נותן כל חודש הוא נכנס לקופת גמ"ח ואתה עושה בזה צדקה וחסד,
(5:07) זה מחליק אצל שנים, בסדר, אם מקיימים את זה כסדוק הם בעלי חוב, או שזה נידון במבנה עצמו, החפץ חיים מביא על זה מחלוקת, אבל בוודאי צדקה יש בזה. (5:24) חסד, כתוב למה יש לחלק שאדם לא ישים הכל בגמ"ח, שאדם ייתן צדקה חוץ מזה, בסדר.
(5:33) ואנשים עשו את זה במשך השנים, ה-20 שנה האחרונות וראו בזה באמת תקווה ויש כאלה שזה מאוד עזר להם, הרבה עזר עזר להם מאוד. (5:45) עכשיו באו עם תוכניות חדשות, אני מבין שדיברו על זה קודם, ויש התלהבות מאוד מאוד גדולה, אבל למה זה מביא?
(5:56) דבר ראשון זה מביא, הוא אומר רגע, אם אני יכול להשקיע את אותם 500 שקל שאני נותן לגמ"ח, אני יכול לשים בתוכנית בקופת גמל ובסוף יש לי ריבית, ריבית דריבית, ריבית כל חודש בהנחה, (6:14) וזה נכנס לקרן, והקרן גדלה וגדלה וצומחת, זה משהו לא נורמלי, חלום.
(6:22) ואומרים אנשים זהירים, אנשים מנוסים, שלפי המידע שיש ב-70 שנה האחרונות, בסך הכל אנשים עשו הרבה אחוזי ריבית, קיבלו אחוזי ריבית מאוד גבוהים, (6:39) וזה משהו ממש בטוח, כמעט ללא שום צד הפסד, ובאמת זה לא קשור רק לחילוניים, באמת יש התלהבות גדולה פה, אני לא יודע כמה מיליארדים, מדובר על סכומים עצומים שרק בזמן האחרון השקיעו,
(6:55) כל מיני קרנות השתלמות, כל הקופות האלה של העובדים וכולי השקיעו בתוכניות האלה מיליארדים, יותר מעשרות מיליארדים, ככה אני ראיתי נכון, 200 ומשהו מיליארדים מילים. (7:15) אז זה מביא אנשים לחשוב, אומרים רגע, אם ככה, מה לי להיות כזה בטלן, ולהמשיך הלאה להפריש את הכסף שלי לגמ"ח, בוא אני מכאן ולאבא, אני אשים את כל הכסף שלי שם, ולא עוד, גם מה שיש לי כבר, אני אמשוך אותו,
(7:35) אמשוך מהגמ"ח, ואני אשים את זה בקופות האלה, ואני יכול ממש להכפיל ולשלש את הסיכוי שלי לקבל הרבה כסף כשאני אבוא לחתן את הילדים. וזה דבר שקשה לי להבין איך זה קורה לנו, אני לא מבין, הבן שלנו.
(7:56) אנחנו לא יודעים שיש מצוות עשר של הלוואה בתורה. אין עוד הרבה דברים שהתורה הבטיחה, כל כך המון הבטחות, כשאדם עושה צדקה וחסד עם מישהו אחר. אין. פסוקים לגבי פסוקים. פעמים רבות שהתורה מבטיחה דברים מאוד גדולים למי שעוזר לשני. ויש משנה מפורשת על זה.
(8:22) אלו דברים שאדם אוכל פירותיהם בעולם הזה, והקרן קיימת לו לעולם הבא. אחד מהדברים האלה זה גמילות חסדים, כמו שהרבי בגרסנא היה אומר, אני זכרתי את זה כבר פעם. פירותיהם בעולם הזה, פירותיהם בעולם הזה.
(8:38) זאת אומרת, מי שמוציא את הכספים שלו מהגמ"ח, ושם אותם בקופות אחרות, הוא בעצם אומר, אני לא מאמין לחז"ל. פה באו מומחים והוכיחו לי, אנשים בעלי ניסיון, שהכסף הזה יכול להביא תשואה כזו גבוהה, ובגמ"ח, בסופו של דבר, בגמ"ח אני לא אקבל יותר ממה שנתתי, אני אפילו אקבל פחות.
(9:06) שהסדר של הגמ"ח הוא שגם צריך להשאיר משהו שם בגמ"ח בשביל לקבל בסוף. לא חס ושלום, לא עניין של ריבית, כפי שסידרו את זה על פי גדולי הפוסקים.
(9:18) אבל האדם אומר, אדם שמוציא כסף שכבר היה בגמ"ח, מה הוא אומר? הוא אומר, אני לא מאמין, לא מאמין למה שהתורה אומרת, לא מאמין למה שהברייתא אומרת, משנה, פאה, שפירותיהם בעולם הזה.
(9:31) אני לא מאמין בזה. אם הייתי מאמין בזה, אז הייתי משאיר את זה בשמחה רבה. זה דבר שקשה לי מאוד להבין אותו, ואני שומע גם שיש רבנים שאומרים כך, רבנים, לא רק אנשים פשוטים.
(9:45) אני אומר לכם, אל תשמעו להם. דברי הרב ודברי התלמיד, אם הקב"ה, אם התורה מבטיחה משהו, ויבוא רב ויגיד הפוך – אל תשמעו לו. אז תסמכו על התורה, יותר מאשר על הרב. תסמכו על התורה.
(10:02) תשאלו אותי אם הרב הזה לא יודע – אני לא יודע מה להגיד לכם. אבל זהו, אני יודע מה שכתוב במשנה. אבל מעבר לזה יש עוד דבר. הכניסו לאברכים הצעירים דאגה. אם עד היום, עד היום, עד לפני כמה שנים, אברך שהיה מתחתן, לא חשב הרבה.
(10:26) הרי בינינו, אם כל בחור, לפני שהיה מתחתן, היה עושה חשבון – נו, מה גודל משפחה חרדית ממוצעת? ומה הסיכוי שלי לקבל בקוילל, לכמה? בסדר, אז מי שאשתו מרוויחה, אני לא יודע מה, נו, ניחה.
(10:46) אבל זה אחוז לא גדול. רוב המשכורות הן לא עשרות אלפי שקלים. אז מה הסיכוי שלי לכלכל משפחה ולחתן אותה? באמת. אז מה לי בנצור האזרועית? שבו שלכם – שמה אני צריך את זה?
(11:04) אבל המזל שלנו עד היום היה שאנשים הלכו בתמימות, ידעו שיש מצווה להתחתן, הם רוצים גם להתחתן, ולא שואלים יותר מדי שאלות, וחונן מרחם לא ייחל – לא שואלים, באמת לא שואלים.
(11:21) מי ששואל ואין לו אמונה, אם אין לו ביטחון מהקב"ה – אין לו תשובות. ולא כל אחד נמצא במדרגה שהוא כל כך בטוח. אז הוא לא שואל, הוא הולך הלאה, ככה היה כל הדור, כל עשרות השנים האחרונות.
(11:36) ופה יצרו מצב שכבר אברך אחרי החתונה, אין לו ילדים, הוא כבר דואג, הוא כבר מתחיל לעשות חשבונות, אומרים לו תעשה ככה וככה וככה וככה. עכשיו תראו איזה פלא – בקוייללים נולד הרעיון הזה עכשיו בתחילת, באמצע החורף.
(11:51) אני בכסלו, טבת, משהו כזה, הם מגדולים, דנו ופלפלו, פה יש תשובה של רבנים וכל זה. מה קרה עכשיו בחודש האחרון עם המדד הזה, עם ה-500, מה נהיה איתו, עם ה-500?
(12:09) הייתה שם פעולה גדולה, אז אומרים שזה לא נפק"מ, ושבעצם כל הרעיון של ההשקעה שם זה בטווח רחוק – בסדר. אבל האנשים לא כל כך מבינים ולרוע מזלם, בדיוק כשהם החליטו להצטרף לתוכנית, פתאום עכשיו זה מתחיל לצנוח, זה לא עושה הרגשה טובה, זה לא נעים הדבר הזה.
(12:36) אני כבר יודע על הרבה, ממש בבטחה. איך אמר לי איזה ראש קוילל – אמר לי: יש לי איזה חדר מחשבים ליד הקוילל, האברכים שלי רצים, אומר, לפעמים יותר מפעם אחת ביום. רצים, הולכים, רצים. כל הרעיון זה דברים שכל הזמן משתנים.
(12:53) זה מניות עם דברים אחרים, מדברות חוץ, לא יודע מה. אז את המנוחת הנפש של השקיעות בלימוד זה ודאי לוקח. וזה – יש לזה גמרא מפורשת.
(13:08) אמר עולא: מחשבה מועלת אפילו לדבר תורה, שנאמר: מאפר מחשבות ערומים ולא תעשנה ידי תושיה. אומר רש"י: מחשבה, דאגת הלב על מזונותיו של אדם מועלת – מה כלומר מועלת? מלשון תועלת.
(13:26) מהניא לשכח לימודיה. חובו ומודבס. דאגת הלב על מזונותיו של אדם מהניא לשכח לימודיה. זה מועיל לשכוח את הלימוד. היינו, לא יכולים להתרכז. הריכוז הזה המחשבתי בדאגה על המזונות לוקח מאיתנו את הכוח, את הזיכרון של הלימוד.
(13:50) בקיצור – זה מקשה על הלימוד. והרמב"ם כותב שמי שתורתו אומנותו, שהוא פתח לו – מה שהוא פתח לשבט לוי – אחד מהתנאים המרכזיים הם שהוא פורק מעליו עול חשבונות ערבים. יש עול חשבונות ערבים יותר גדול מזה שאחד, עכשיו אתמול התחתן, והוא כבר מתחיל לחשב את הכפולות של הריביות וכולי וכולי.
(14:17) אני לא רוצה לנבא שום דבר. כמעט אצלי ברור שהאכזבה תהיה גדולה, לצערי הרב. לא יודע למה. ושככה הקב"ה רוצה שיהיה. רוצה שנישאר במנוחה. ושמי שבכל אופן החליט ללכת במסלול הזה של תורתו אומנותו, להיות בן תורה – יוכל להתקדם קודם כל החתונות.
(14:40) פגשתי אחד, שמע אותי מדבר על זה, אז הוא אמר לי: רב, זה לא נקרא לטמון את הראש בחול? כאילו, אתה אומר לאנשים: תשמעו, תלמדו, אל תעשו חשבונות, אל תדאגו. אמרתי לו: לא, זה לטמון את הראש בגמרא.
(14:54) מי שיטמון את הראש שלו בגמרא, בעזרת ה' – יש קודש יעודם, שמיים. תבורכו מן השמיים. יבורך נדבו.בהתחלה GPT הביא לי רק חצי
בקשתי ממנו שישלים את החצי השני,
הופתעתי מאוד, היו שם דברים שלא זכרתי שנאמרו, עד שהבנתי שהוא המציא לבד.
(7:09) מדובר פה בסכומים עצומים מאוד מאוד. עכשיו הציבור שלנו גם רוצה להיות בתוך זה, רוצה גם לקטוף, יש לו צער, יש לו קושי, רוצה קצת לנשום לרווחה.
(7:24) אז בוא נלך להשקיע שם, גם בשביל הילדים, גם בשביל הנכדים, בשביל הבר מצוות, בשביל הכול, יהיה לנו פנסיה, יהיה לנו זה, יהיה לנו זה, מצוין.
(7:38) אבל האמת היא, ואני מתנצל מאוד אם אני לא מספיק מבין בזה, כי אני לא מומחה לזה, אני פשוט אדם פשוט, אני אומר מה שמרגישים.
(7:51) עד היום לא מצאנו שיש מישהו שזכה ששם את כספו בדבר כזה והוא יצא מזה, ודאי, בוודאות, ברווח.
(8:04) כל ההיסטוריה מראה שיש כל מיני משברים, והמשברים האלה שורפים כספים, לפעמים הרבה מאוד כספים.
(8:14) ולפעמים מי שנכנס ברגע הנכון, ומי שיצא ברגע הנכון, הרוויח,
אבל מי שלא קלט את הזמנים, איבד הרבה מאוד כסף, וזה קרה לא מעט פעמים.
(8:27) כמובן שתמיד אומרים: "בסדר, זה היה פעם, היום זה הרבה יותר מסודר, היום יש ביטחונות, היום יש זה, יש זה, יש זה",
אבל בסופו של דבר, השוק הזה של ההשקעות הוא שוק תנודתי, הוא שוק משתנה, והכול יכול לקרות.
(8:46) והציבור שלנו, ציבור בני תורה, הם לא מומחים בכלכלה ולא מומחים בהשקעות.
(8:56) ובקלות מאוד הם יכולים להיסחף אחרי איזו עצה, ואחרי איזה סוכן כזה ואחר, ולאבד ממון רב מאוד.
(9:08) ואם מישהו היה בא ואומר לי: תראה, אני יש לי מאה אלף שקל מיותר,
אני לא צריך אותו עכשיו, אין לי מה לעשות איתו, אני רוצה להשקיע אותו,
אז בסדר, הוא יעשה מה שהוא מבין, שייקח עצות נכונות, ילמד, יתייעץ עם מומחים,
שייקח בחשבון גם את האפשרות של הפסד.
(9:27) אבל פה מדובר לא על כסף מיותר, אלא על כספי נישואין,
על הכסף שמיועד לחתן את הילדים שלנו.
(9:36) והאדם נותן את מיטב כספו חודש בחודשו, מאמץ את עצמו, מחניק את עצמו,
בשביל שתהיה לו קרן לחתן את ילדיו.
(9:48) ואם, חלילה, בגלל איזה משבר, או בגלל איזה התמוטטות, או משהו אחר,
הכסף הזה יירד לטמיון, זה יהיה שבר גדול מאוד.
(10:00) זה לא סתם עוד הפסד.
זה הפסד של משהו שקשור בנשמת החיים, בילדים שלנו, במשפחות שלנו,
זה הפסד עם משמעות הרבה יותר עמוקה.
(10:13) ולכן צריך לשקול את הדברים האלה בכובד ראש.
(10:18) ולא להיסחף אחרי אופוריות זמניות ואחרי חלומות על רווחים מהירים.
(10:26) צריך להיות מאוד מאוד זהירים, לדעת שבכל השקעה יש סיכון,
ולדעת האם אנחנו רוצים לקחת סיכון בכספי הנישואין של הילדים שלנו.
(10:40) זה השאלה שכל אחד צריך לשאול את עצמו.
(10:45) אני לא אומר לאף אחד מה לעשות, אני לא בא להורות הוראות,
אני רק משתף את התחושה שלי, את הדאגה שלי, את מה שאני רואה מהניסיון של עשרות שנים.
(10:59) הוועידה הזאת היא באמת מקום טוב מאוד לדון, לחשוב, להחכים,
לשמוע דעות שונות, לשקול, לא להיסחף אחרי רגשות.
(11:10) גם כאשר מדובר בדברים שהם נראים מאוד מפתים, מאוד מלהיבים.
(11:17) בסוף צריך לקחת את כל המידע, לשים אותו על השולחן,
ולחשוב מחשבה ישרה, נקייה, אובייקטיבית,
ולשאול את עצמנו: מה הקב"ה רוצה מאיתנו? מה הכי נכון לעשות?
(11:31) זה הדרך שלנו, זאת המסורת שלנו.
ואם נלך בדרך הזו, בעזרת השם נזכה לברכה והצלחה,
גם בגשמיות וגם ברוחניות.
(11:45) תודה רבה. -
@הקול-השפוי כתב בדברי הגר"מ קסלר לגמ"ח יד שמשון בעניין השתדלות לחתונות ילדים:
(9:18) אבל האדם אומר, אדם שמוציא כסף שכבר היה בגמ"ח, מה הוא אומר? הוא אומר, אני לא מאמין, לא מאמין למה שהתורה אומרת, לא מאמין למה שהברייתא אומרת, משנה, פאה, שפירותיהם בעולם הזה.
(9:31) אני לא מאמין בזה. אם הייתי מאמין בזה, אז הייתי משאיר את זה בשמחה רבה. זה דבר שקשה לי מאוד להבין אותו, ואני שומע גם שיש רבנים שאומרים כך, רבנים, לא רק אנשים פשוטים.
(9:45) אני אומר לכם, אל תשמעו להם. דברי הרב ודברי התלמיד, אם הקב"ה, אם התורה מבטיחה משהו, ויבוא רב ויגיד הפוך – אל תשמעו לו. אז תסמכו על התורה, יותר מאשר על הרב. תסמכו על התורה.
(10:02) תשאלו אותי אם הרב הזה לא יודע – אני לא יודע מה להגיד לכם. אבל זהו, אני יודע מה שכתוב במשנה.זה מעניין מאוד....
https://benakel.org/halacha/
למי הכוונה? -
@דוד-גולדברג כתב בדברי הגר"מ קסלר לגמ"ח יד שמשון בעניין השתדלות לחתונות ילדים:
@הקול-השפוי כתב בדברי הגר"מ קסלר לגמ"ח יד שמשון בעניין השתדלות לחתונות ילדים:
(9:18) אבל האדם אומר, אדם שמוציא כסף שכבר היה בגמ"ח, מה הוא אומר? הוא אומר, אני לא מאמין, לא מאמין למה שהתורה אומרת, לא מאמין למה שהברייתא אומרת, משנה, פאה, שפירותיהם בעולם הזה.
(9:31) אני לא מאמין בזה. אם הייתי מאמין בזה, אז הייתי משאיר את זה בשמחה רבה. זה דבר שקשה לי מאוד להבין אותו, ואני שומע גם שיש רבנים שאומרים כך, רבנים, לא רק אנשים פשוטים.
(9:45) אני אומר לכם, אל תשמעו להם. דברי הרב ודברי התלמיד, אם הקב"ה, אם התורה מבטיחה משהו, ויבוא רב ויגיד הפוך – אל תשמעו לו. אז תסמכו על התורה, יותר מאשר על הרב. תסמכו על התורה.
(10:02) תשאלו אותי אם הרב הזה לא יודע – אני לא יודע מה להגיד לכם. אבל זהו, אני יודע מה שכתוב במשנה. אבל מעבר לזה יש עוד דבר. הכניסו לאברכים הצעירים דאגה. אם עד היום, עד היום, עד לפני כמה שנים, אברך שהיה מתחתן, לא חשב הרבה.
(10:26) הרי בינינו, אם כל בחור, לפני שהיה מתחתן, היה עושה חשבון – נו, מה גודל משפחה חרדית ממוצעת? ומה הסיכוי שלי לקבל בקוילל, לכמה? בסדר, אז מי שאשתו מרוויחה, אני לא יודע מה, נו, ניחה.זה מעניין מאוד....
https://benakel.org/halacha/
למי הכוונה?הם לא דיברו על להוציא מגמ"ח.
אבל הגרמ"ה כן כתב (צריך לזכור שלא כהוראה ציבורית) -
איני ראוי להכריע בדיון הזה אבל לדון בדברים חושבני שאני יכול:
בעקבות הנידון כאן זכיתי לעיין קצת בשבת בספר אהבת חסד,
וראיתי כמה וכמה מקומות שהוא דן על מצוות הלוואה הן מהפן ההלכתי והן המפן המוסרי, ובכולם הוא שוב ושוב אומר שהוא מדבר רק על מי שיכול ועל מי שיש לו מספיק לכך (על מי שדחוק הוא אומר שיכול לשים סכום קטן לזה).
הטיעון המוזכר שיותר משתלם הבטחת התורה מהרווח הכלכלי לא מצאתי.
עוד הרהרתי אם הטוענים נגד ההשקעות גם טוענים שאם יש לך דירה להשקעה עדיף לתת אותה לעניים שישתמשו בה ולא להשכיר, כי הבטחת התורה קודמת.
ויותר מזה, חבל ללכת לעבוד, עדיף להתנדב בארגוני חסד, ומי שלא אומר כך הוא מדבר כנגד התורה לכאו'.
ומה האמת, שיש דרך העולם, ומדרך העולם וחובת ההשתדלות שבשביל שיהיה כסף צריך לעבוד וצריך להשקיע, ובאמת מי שיעשה את חובת ההשתדלות וגם יוסיף בגמ"ח וכדו' יזכה לברכת התורה.
נ.ב. אני לא שולל את האפשרות שיש בעלי מדריגה שראויים לנהוג בדרך אחרת, אבל לומר שדרך העולם זה נגד התורה זה דבר שלא שמענו מכל גדו"י מאז החפץ חיים ועד ימינו כולל גדו"י החיים עימנו היום לאוי"ט. -
@הקול-השפוי כתב בדברי הגר"מ קסלר לגמ"ח יד שמשון בעניין השתדלות לחתונות ילדים:
מאוד מצער שאנשים לוקחים ע"ע אתך האחריות לטלטל ציבור שלם ולהכניסו לסחרור, ולגרום לו לחוסר מנוחה וערעור הבטחון.
מעניין אותי האם הרב קסלר שליט"א אמר דברים אלו גם על גמ"ח המרכזי ודומיו ?
עיקר הטענה (בכינוס הנ"ל) היא שאברכים לא אמורים לחשוב ולדאוג על העתיד,
ותוכניות אלו הם ששתלו את ה"דאגה" בלב הציבור - ואגב, בתמיכת רבנים רבים...
ובזה ארגון בנקל סה"כ רק מציע חלופה איכותית יותר לתוכניות אלו, ותו לא !?
-
@טריידר כתב בדברי הגר"מ קסלר לגמ"ח יד שמשון בעניין השתדלות לחתונות ילדים:
@הקול-השפוי כתב בדברי הגר"מ קסלר לגמ"ח יד שמשון בעניין השתדלות לחתונות ילדים:
מאוד מצער שאנשים לוקחים ע"ע אתך האחריות לטלטל ציבור שלם ולהכניסו לסחרור, ולגרום לו לחוסר מנוחה וערעור הבטחון.
מעניין אותי האם הרב קסלר שליט"א אמר דברים אלו גם על גמ"ח המרכזי ודומיו ?
בחוברת הנ"ל של גמ"ח יד שמשון יש המשך של הבאתי ושם הוא נשאל האם תוכנית עזר נשואין של גמ"ח יד שמשון היא צעד נכון.
והוא ענה וז"ל "בעבר הסתייגתי מלהמליץ למשפחות צעירות להפקיד בגמ"ח נישואין זה או אחר. אך משרבו היוזמות שכמעט א"א לעמוד כנגדם, בלי ספק שהפקדה בתוכנית "עזר נשואין" של "יד שמשון" היא נכונה וראויה. ע"כ.עיקר הטענה (בכינוס הנ"ל) היא שאברכים לא אמורים לחשוב ולדאוג על העתיד,
ובזה ארגון בנקל סה"כ רק מציע חלופה איכותית לתוכניות אלו (שהם אלו ששתלו את ה"דאגה" בלב הציבור - בתמיכת רבנים רבים), ותו לא !?
אני חושב שמי ששתל את הדאגה זו המציאות ואין בלתה, אבל לשיטתו זו שאלה טובה.
-
ועדים מהגר"מ קסלר על נשואי הילדים
ספר_לחתן בבטחון.pdf -
כבר נכתב בשבט הלוי ח"ד תשובה א' על ענין זה, שכל דבר שמצד דרך הטבע א"א להתארגן עם הרבה כסף ברגע אחד בעת הצורך, אלא צריך להתכונן לזה הרבה זמן, אז זו חובה ואף מצוה לחסוך את הכסף קודם שיבוא אותו הזמן. בין פנסיה לזקנה, ובין כסף לחתונות הילדים.
וכתב שם שאדם שהוא גדול במידת הביטחון אי"צ לכל זה.
בודאי שכאשר מדברים לבני תורה מחנכים למושגים ודרגות גבוהות,
אבל יחד עם זה לא להתעלם, מי שהוא עדיין לא בדרגת רבי זושא שהספיק לו להגיד זושא רעב. אז כנראה שהוא צריך לטרוח להכין את האוכל, ומי שטרח בע"ש יאכל בשבת, ומי שלא טרח בע"ש מה יאכל בשבת.עכ"פ שאלתי מקודם לגיסי שגר בגבעת המורה בעפולה, ואמר לי שהתייעץ עם הרב רוטשילד שליט"א, וייעץ לו להפקיד את רוב הכסף בסנופי וחלק בגמ"ח בשביל העניין הסגולי והמצוה שיש בזה.
-
רוב רובם של האנשים מסתכלים עם השקעות כאיזה עב"מ ודבר מסוכן שנופלים בו.
אבל כשמבינים שנמצאים שם גם אם לא רוצים וגם תינוק משקיע כל חודש בשוק ההון. רק אז נופל האסימון שאפשר להשקיע ולהרויח הרבה כסף עם עושים אותו בכזאת צורה, ובדיוק כמו שאין לנו מושג מה קורה בפנסיה ולא עוקבים כל חודש לראות מה השתנה, כך אפשר לעשות השקעות נוספות מבלי לסגור את הגמרא.
בדיוק כמו שקונים דירה ומשלמים כל חודש משכנתא ולא עוקבים האם החודש השווי של הדירה עלה או ירד. -
יעויי' בב"מ עא דעמך ועכו"ם מחוייב לעמך ואפילו נכרי בחינם, והיינו שמחוייב להפסיד אפשרות רווח כדי לקיים מצוות הלוואה, וכבר עמד בזה בשער המשפט סי' צז איך אפ' שיהא כן ואין הס' תח"י כעת.
עכ"פ למדנו שיש כאן איזה נידון הלכיי.
-
@רבנאי-יתרעם-גאון אין לנו בעיה עם דיון הלכתי, יש בעיה עם שלילה גורפת של קבוצת דיינים הכי חשובה היום וביטול דברי רבותינו גדולי ישראל במחי יד.