דילוג לתוכן

איך מקבלים החלטות בנדל"ן..?

נדל"ן ומשכנתאות
3 3 113 3
  • בתהליך עם משפחות לעיתים רבות עולה דיון סביב הנכס שלהם.
    לפעמים זה משהו שניתן לשפר בשוטף, לפעמים בסוגיה של צבירת הון,
    ולפעמים מדובר באיזו תפיסה שמחזיקה אותם במקום...
    אני משתף כאן שאלות מתוך מקרים שפגשתי, והמטרה היא לאו דוקא לומר לי מה לייעץ להם (ואני עוד לא יועץ נדל"ן),
    אלא לתרגם לחיים שלכם את השאלות הללו, ולהרגיש מתי כדאי לשלוח חבר להתייעץ עם בעל מקצוע.

    ובכן:

    משפחת ב. גרים בשכירות, יש להם דירה בשווי 1.5 מיליון ש"ח, יתרת משכנתא לסילוק 150 אלף, שכירות מתקבלת 2500 ש"ח, עלות משכנתא 1500 בחודש, אתגר כלכלי של כמה אלפים בשוטף.
    הבעיה - ההון העצמי שלהם מניב 0.88% בשנה.
    האם יש כאן משהו לעשות כדי לשפר את החודשי, או לבדוק אם כדאי להחליף להשקעה אחרת - עבור העתיד..?

    משפחת ה. מתגוררים בדירה שלהם ללא משכנתא בשווי 2.9 מיליון, הצטברו להם חובות של 700 אל"ש מהתנהלות של עשרות שנים, לא מוכנים להשקיע מספיק בהגדלת הכנסה כדי לעצור את הגירעון החודשי הממוצע של 10 אלף ש"ח...
    האם כדאי להם למכור את הנכס ולפרוע חובות, לגור בשכירות - ולהתקדם עם 2.2 מיליון הון עצמי ליצירת פתרון כלשהו?

    משפחת ג. יש להם מתנה מההורים של 140 אל"ש + הולך להיכנס להם 50 אלף פיצויים מב"ל + יתרה חודשית של 2000 ש"ח.
    לשים בצד לנישואי הילדים - או שיש להם דרך להתדם לדירה ראשונה?

    משפחת ס. יש להם מתנה מההורים של 900 אל"ש, החודשי שלהם דחוק - גרים ביחי"ד עם 2 ילדים בעלות של 4500 ש"ח.
    מחפשים נכס שגם ייצר להם הכנסה חודשית כדי לשלם את השכירות וגם מינוף טוב שיגרום לכסף להמשיך לגדול.
    יש כזה דבר?

    משפחת ל. גרים בנכס שלהם ללא משכנתא - בשווי 2.5 מיליון. רוצים להתקדם להשקעה בנכס נוסף אבל יש להם רק אלף ש"ח פנוי בתזרים החודשי.
    יש להם מה לעשות?

    משפחת ב. גרים בדירה שלהם בשווי 3 מיליון, יש משכנתא + חובות בגובה 1.7 מיליון. עובדים עכשיו על איחוד הלוואות שיתן להם החזר חודשי של 10 אלף למשכנתא החדשה. מתחילים לחתן עוד שנתיים, מסתפקים אם יש להם דרך להגיע להכנסות של 30 אלף בחודש מיגיע כפיים.
    מה האלטרנטיבה שלהם? לעבור לפריפריה לא מתאים להם בגיל הזה.
    האם כדאי למכור את הדירה ולגור בשכירות כדי להתחיל פרק חדש עם 1.3 ש"ח..?

    משפחת ל. קנו להם דירה מפוצלת בדרום. היא שווה מיליון ש"ח ויש עליה משכנתא של 250.
    כיום 1 מתוך 3 יחידות שם מושכרות בפועל, והגירעון בתקציב החודשי שלהם נובע מהעובדה שהם כבר תקופה מקווים שכבר ייכנסו עוד שוכרים...
    האם כדאי להם למכור את הנכס ולהתקדם להשקעה אחרת..?

  • @משה-חיים תודה על הפירוט המעשיר,
    אשמח לשוחח איתכם באישי ע''מ לייצר שיתוף פעולה בעז''ה לטובת הלקוחות כשיש דילמות.

    כמה הארות מהכיוון שלי-
    א. פעמים רבות כשנמצאים באמצע תהליך כלכלי,
    או גרוע מכך שהוא לא התחיל... רק נודעו למצב ועדיין לא אזרו את הכוחות הנדרשים לשיוי,
    כניסה לעיסקת נדל''ן שכאילו פותרת את המצב מעמיקה בפועל את הבור והבעיה בהתנהלות-
    כי אח''כ אין כבר איך לסייע להם כי מיצינו את האפשרויות.
    ב. מעבר לשכירות הוא אמנם כלכלי כיום,
    אבל הוא מאוד לא פשוט, והולך ונעשה מורכב משנה לשנה עם התגברות מצוקת הדיור,
    התבגרות הזוגות הצעירים,
    והצורך שלהם בדירות גדולות יותר.
    ג. יש הרבה פעמים שיש אנשים ששווה להם למכור את ההשקעה שעשו על אף ההפסד,
    אבל רבים מהם לא ירצו לעשות את זה כדי לא להוכיח לעצמם שטעו.
    לצערי הרב יש לי הרבה דוגמאות על זה.

  • @מרים-הורביץ-נכסים
    כדי לפנות ל @משה-חיים באישי ניתן לשלוח מייל לכתובת שמופיעה בחתימת הפוסט שלו

נושאים מוצעים


  • 1 הצבעות
    2 פוסטים
    200 צפיות
    מ
    מצד אחד יש בשנים האחרונות הרבה מודעות לנושא הזה (-בתודה לכל הארגונים וחברות השונות שמפיצות את הבשורה!), אך יחד עם זאת יש בציבור קצת סקפטיות אם מדובר במשהו מובטח עם תוצאות (כי שמענו גם על אנשים שזנ לא כ"כ עזר להם...), וגם לא מובן כל כך מה הולך להתחדש שם, או למה לא מספיק מה שאנחנו מנסים לעשות לבד..? ואני רוצה ברשותכם לתת כאן קצת בהירות בנושא: כשאנחנו מתחילים פרויקט חדש של התייעלות - יש כאן צורך לעבוד בארבעה מישורים: תודעה בריאה - להאמין באפשרות לשנות את המצב בס"ד, להאמין שהקב"ה רוצה להשפיע לנו המון טובה וברכה (לא התכוונתי לחלוקה של ערבי החגים...), להאמין שאנחנו יכולים לגלות בתוכינו כוחות חדשים שטרם יצאו לאור, להאמין שהשיח בבית יכול להשתדרג באופן פלא וכו'... רצון חזק - או במילה המוכרת 'מוטיבציה'. להבין שהמצב כיום כואב; יש משהו לא בסדר בלהישאר כאן, לחשוב על העונג הצפוי מההצלחה הכלכלית שלנו בס"ד - איזו ברכה זה יביא לנו בשאר תחומי החיים..!! הדרכה - ישנם דרכים מסוימות שכבר נבדקו מאות ואלפי פעמים, אז כדאי ללמוד מהם השלבים הנכונים להתקדמות בריאה במקום לסחוט את עצמנו ולירות בכל הכיוונים. פעולות - כן, אנחנו כאן ב'עולם העשייה', ואם לא ניקח את כל מה שאנחנו יודעים וניישם אותו בשטח, בחיים שלנו - אז לא יקרה שום דבר, וכל ה'בכוח' הזה הופך לתסכול אחד גדול... כאן אנחנו מחפשים איך בצורה עקבית לצעוד קדימה פסיעה אחר פסיעה, עוד הרגל קטן, עוד שינוי מבורך - עד שהדברים נעשים טבע שני, ואנחנו גם מתחילים להאמין שאנחנו יותר אלופים ממה שחשבנו... ישנו עוד נושא נלווה, קוראים לו 'חסמים' - לפעמים עם כל הרצון הטוב להתקדם הלאה, יש איזה משהו שחוסם אותנו מבפנים. מתביישים, 'לא מתאים לי לשווק את עצמי', כל מיני הנחות קדומות, או אמונות מגבילות... בנושא הזה לפעמים יש צורך בשירות מהתחום של הטיפול הרגשי, אך לפעמים מדובר במשהו שניתן לשחרר די בקלות אצל מומחה, או אפילו תוך כדי העשייה בעצמה נולדת אמונה חדשה, כנ"ל. יש משל יפה מאוד ששמעתי מהיועץ העסקי צבי קרינסקי: משפחה שיצאה לטיול בטבע, ואיכשהו מצאו את עצמם בלב היער לאחר שירדה החשיכה... לא ידעו מה לעשות כדי להגן מפני החיות הרעות... ופתאום רואים איזה 'בעל עגלה' עובר שם עם פנס קטן... 'סליחה אדוני!!' קורא לעברו אבי המשפחה, 'יש לך אולי איך לעזור לנו? אנחנו נתקענו כאן עם המשפחה...' -'תראה' משיב לו העגלון, 'אין לי מקום בעגלה הקטנה שלי לקחת את כולכם. אבל יש לי כאן סחורה של כלי נשק שאני לוקח למכור לציידים בעיר - אולי אתה רוצה איזה קלצ'ניקוב; שיהיה ככה במה להתגונן...' האב הודה לו בחמימות, שילם על הנשק הארוך, והתחיל לצעוד לעבר המשפחה. 'רגע' הוא מסתובב חזרה, 'אני אברך כולל - מעולם לא עברתי הדרכה איך להשתמש בדבר הזה--- יש מצב שאתה נשאר איתי כאן חצי שעה להתאמן, ואני נותן לך עוד מאה ש"ח..?' אוקי; עברה חצי שעה של אימונים בשטח, והאבא קנה מיומנות בסיסית. 'למעשה' מפטיר האבא עם בקשה אחרונה, 'אני מאוד הייתי מעדיף שתישאר כאן אתה ותשמור עלינו למשך הלילה... כמה זה יעלה לי בתעריף 2..?' כולנו חכמים, כולנו נבונים. אם יש למישהו אתגר כלשהו - המצווה שלו היא למצוא איך לפתור את העניין! אם מספיק לך לקרוא ספר על כלכלה התנהגותית + ניהול תקציב, אז יופי - סיימת כאן סיפור ב-79 ש"ח (כולל משלוח עד הבית!), אם אתה צריך להשתתף ככה בסדנא עם קבוצה של חברים מהקהילה או החסידות; וזה מה שיקדם אתכם לפתרון - אז זה להשקיע קצת יותר, אולי דמי השתתפות של כמה מאות שקלים... ואם אתם מרגישים שדברים לא יזוזו עד שתקבלו ליווי אישי 1X1 (או 'אחד על שתים' יותר נכון..) - אז תשקיעו מה שצריך כדי להגיע אל המנוחה ואל הנחלה בע"ה. [אני יודע שהרב גוטמן למשל, אם הוא מזהה שיש כאן בתיק הזה עוד עניינים נלווים - הוא מודיע למשפחה שהתהליך היקר אצלו מותנה בתהליך נוסף אצל יועץ זוגי, או מטפל רגשי לטיפול בהתמכרויות וכדו', יקר יקר - אבל זה מה שצריכים...] ולסיום - חשוב לזכור!!! הקב"ה לא יקח מאף אחד את הבחירה! גם אם תקבלו את המאמן הכי מקצועי בעולם וכו'וכו' - הבחירה היא שלכם להמשיך ולצעוד בשמחה ובבריאות כרצון השם, מתוך אמונה ש'אין הדבר תלוי אלא בי'! שנזכה לראות בישועתם של כל אחינו בית ישראל! מ"ח
  • 0 הצבעות
    17 פוסטים
    671 צפיות
    אבי ר.א
    @צמיחה כתב בלענות תשובה 'על רגל אחת'..?: כנראה שההשתדלות צריכה להיות לפי מה שהכי הגיוני. מי שנמצא בשלב יותר מתקדם והוא כמעט מחתן, מומלץ שיפנה לייעוץ מקצועי מה הוא יכול לעשות, אולי עוד אפשר להציל את המצב. לפעמים אין ברירה וצריך להסתמך על הגמ"חים. זה בס"ה מה שרציתי להבהיר, ולשלול את התפיסה שאומרת בשום פנים ואופן אין לקחת הלוואה. Spoiler גילוי נאות: אני לגמרי נגד הלוואות ב"ה אין לי כאלה ואין לי אשראי ולא מסגרת בחשבון, ובכ"ז אני מפקיד לגמ"ח כי אני חושב שזה חלק מההשתדלות שלי, ובתקווה שלא אצטרך לזה. (אולי החתן שלי ירצה במקום משכנתא...)
  • אולי זה בכלל גזירת שמים..??

    כלכלת המשפחה 613
    2
    5 הצבעות
    2 פוסטים
    204 צפיות
    הקול השפויה
    פעם הצעתי למישהו עסקה שבעיני רבים היא לא לכתחילה, למרות שבעיני אחרים הוא מצווה גדולה. הייתי צריך את עזרתו בעניין, עזרה שמתן שכרה בצדה. הוא לא רוצה לעזור באומרו ש"זה לא השתדלות". לרגע התרשמתי מאמונתו הפועמת, אלא שבהמשך השיחה הוא אמר לי שאם אני אתן לו רווח יותר גדול אולי הוא כן ירצה. כלומר לדעתו להרוויח אלפיים ש"ח זה לא השתדלות אבל להרוויח 5 אל"ש זה כן...
  • ה'כלום' הזה שמנהל לנו את החיים...

    כלכלת המשפחה 613
    4
    5 הצבעות
    4 פוסטים
    277 צפיות
    התותח זה אניה
    @מפתח_בינה אבל לפעמים צריך לפתוח את הראש להגדלת הכנסות ורק אז להתקדם אם הכסף בחיים קשה להתקדם בחיים עם סכום שבקושי מכסה את החודש
  • למי אפשר להמליץ על רכישת נכס בארה"ב?

    הועבר נדל"ן ומשכנתאות
    1
    0 הצבעות
    1 פוסטים
    240 צפיות
    מ
    בכדי להעדיף השקעה בחו"ל על פני ארצנו הקדושה - צריכים בודאי סיבה טובה. אשתף מה שעלה בדעתי, ואשמח לשמוע את תגובות הציבור. אני מכיר באופן אישי מספר אברכים צעירים שבבעלותם דירה באזור המרכז ללא משכנתא כלל (!). כשמדברים על תכנון הוצאות העתיד כחתונות הילדים בע"ה, ישנם אלו שאינם מוכנים להשתדל בחסכון חודשי בסכום מכובד, ואף שעי"ז השמחות יעלו רבע מחיר. אז אברכים אומרים לי - 'אני מוכן להוציא משכנתא של מיליון ש"ח - רק תמצא לי השקעה שמכניסה בחודשי 6000 ש"ח כדי שאוכל להחזיר את המשכנתא...' אשמח לשמוע אם מישהו מכיר חיה כזאת... - לרכישת דירה שניה בארץ ללא הון עצמי, אדם זקוק ליכולת של הוצאה חודשית של כ-2000 ש"ח. גם שוק ההון לא מציע פתרון להנ"ל, כידוע. במקרה כזה, אני חושב שאפשר לשקול השקעה פאסיבית בנדל"ן בארה"ב, שם הנתונים של גובה השכירות לעומת מחירי הבתים - מראים על תזרים גבוה שמאפשר כיסוי החזר משכנתא בארץ. אז המטרה היא לא לשכנע אנשים שכדאי להרוויח 8% בחו"ל במקום 3.5% בארץ. - הרי יש כאן עליית ערך..! אבל אם הפתרון הזה יביא מישהו להשקיע במקום לעשות את ה'כלום' שהוא עושה עכשיו - אז כדאי שיבדוק את האפשרות...