דברי הגר"מ קסלר לגמ"ח יד שמשון בעניין השתדלות לחתונות ילדים
-
אני חושב שהעולה מדברי מרן הגרמ"ה ורבותינו הפוסקים הוא שגם אברך מן הראוי שישקיע באופן שלא יסיח דעתו מן הלימוד ולא יעסיק אותו.
וכמו שנשות האברכים עובדות למרות שבד"כ כלל זה גורם לעול על הבעל האברך.
אבל כמובן צריך לזכור שיש את הנהגת האברכים המקובלת עשרות שנים שלא עובדים לפרנסתם כלל.
וכל האמור הוא רק באופן שלא סותר את זה. -
@הקול-השפוי וחשוב לחזור ולהדגיש בלי הפסקה, אין זו השקעה במובן של לשבת מול המסכים כברוקר ולהשקיע, אלא זוהי המקבילה הפשוטה לגמחים הגדולים דוגמת הגמח המרכזי ויד שמשון, הוראת קבע פשוטה שיוצאת מהחשבון בנק והפעם הבאה שבודקים מה היא הניבה זה כשההצעות לשידוך טוב מתדפקות על דלתנו.
-
@אבי-ה-נערה
אני תמיד אומר שכל אדם משקיע בשוק ההון,
הפנסיה, הקרן השתלמות והחסכון לכל ילד,
וזה לא מפריע לנו אם היו עליות או ירידות, כי את הפנסיה לא מרגישים.
וזה לא מפריע לתינוק לבקש דייסה או לקפץ פחות בשמחה כשיש ירידות בחסכון לכל ילד.אם משקיעים פאסיבית בכזה צורה, ברור שזה לא מפריע ללימוד.
כל מי שתופס את זה פתאום מסתכל ע"ז אחרת. -
@אבי-ה-נערה ו-@צמיחה הוא אשר דיברתי,
רק יש מקום להזהיר ולהזהר לא להסחף לזה ולא להשקיע אקטיבית בכלל.
זה דבר שמאוד סוחף וחבל שאברכים יעסיקו את ראשם בזה.
(אם כי יתכן שהחתך העיקרי של האברכים שממילא עוסק גם בדברים אחרים אולי עדיף שיעסוק בזה ולא בדבריו של פוליטיקאי זה או אחר). -
@טריידר כתב בדברי הגר"מ קסלר לגמ"ח יד שמשון בעניין השתדלות לחתונות ילדים:
שווה קריאה !
לגמרי!
ברור ומדהים!
תודה על ההעלאה! -
@אבי-ה-נערה כתב בדברי הגר"מ קסלר לגמ"ח יד שמשון בעניין השתדלות לחתונות ילדים:
@צמיחה אני חייב לדייק אותך ע"פ דברי רבינו הגר"מ שליט"א במשאו בכנס יד שמשון שהובא בראשית אשכול זה.
אין דבר כזה שיהודי ירוויח כסף, אם יש לו כסף הוא צריך מיד לשים אותו בגמח יד שמשון, ומאן דכר שמיה שהוא ילווה אותו לגוי בריבית (כמו שביקשו לייסד בארגון בנקל, שכאשר הכסף מושקע בS&P500 אז מרוויחים מהגויים ריבית וכמובן ברווחים מחזיקים תורה ומחתנים ילדים וכו', וכפי אשר אנוכי הקטן זוכה לעשות).אם זה ההגדרה אז באמת הגר"מ קסלר צודק וזו גמ' מפורשת שהבאתי למעלה "ישראל בחינם ועכו"ם בריבית ישראל קודם".
-
@רבנאי-יתרעם-גאון צר לי של עיין מר כראוי בדברי הגמרא בב"מ ע"א.(ובע' ע"ב למטה עיקר ההיתר), שלתמיד חכם מותר בכדי חייו.
וביותר, שכך נפסק להלכה ולא כדברי ה'איכא דמתני לה'. עיין שוע ח"מ סימן נט שלא כתב שם המחבר שום אזכור בדיני הלוואה, לחלק בין עכום בריבית וכו', וביו"ד קנט פסק במפורש כדברי הגמרא הראשונים (וכך פסק הטור) "דבר תורה מותר להלוות לעובד כוכבים ברבית וחכמים אסרוהו אם לא כדי חייו או לת"ח או ברבית דרבנן והאידנא מותר "
ומה שמובא בר"מ פ"ה מהלכות מלוה ולוה 'מצוה להקדים הלואת ישראל בחנם להלואת עכו"ם ברבית' כבר מבואר בנושאי כלים שכוונתו על ראשית הפרק ובו חידש שיש מצוות עשה להללות בריבית לעכו"ם ואעפ"כ המצווה של הלוואת ישראל בלי ריבית יותר גדולה (ולא מדובר על מי שפרנסתו מזה וכ"ש לא כספי חתונת ילדיו).
ודו"ק כי קיצרתי. -
@אבי-ה-נערה כתב בדברי הגר"מ קסלר לגמ"ח יד שמשון בעניין השתדלות לחתונות ילדים:
@רבנאי-יתרעם-גאון צר לי של עיין מר כראוי בדברי הגמרא בב"מ ע"א.(ובע' ע"ב למטה עיקר ההיתר), שלתמיד חכם מותר בכדי חייו.
וביותר, שכך נפסק להלכה ולא כדברי ה'איכא דמתני לה'. עיין שוע ח"מ סימן נט שלא כתב שם המחבר שום אזכור בדיני הלוואה, לחלק בין עכום בריבית וכו', וביו"ד קנט פסק במפורש כדברי הגמרא הראשונים (וכך פסק הטור) "דבר תורה מותר להלוות לעובד כוכבים ברבית וחכמים אסרוהו אם לא כדי חייו או לת"ח או ברבית דרבנן והאידנא מותר "
ומה שמובא בר"מ פ"ה מהלכות מלוה ולוה 'מצוה להקדים הלואת ישראל בחנם להלואת עכו"ם ברבית' כבר מבואר בנושאי כלים שכוונתו על ראשית הפרק ובו חידש שיש מצוות עשה להללות בריבית לעכו"ם ואעפ"כ המצווה של הלוואת ישראל בלי ריבית יותר גדולה (ולא מדובר על מי שפרנסתו מזה וכ"ש לא כספי חתונת ילדיו).
ודו"ק כי קיצרתי.מה שמובא בע: הוא על אי' דר' ללוות מעכו"ם בריבית, הראיה משתיקת המחבר ממה שכשמתיר הלוואה לעכו"ם מהלוואת ישראל אינה מוכרחת כה"צ, "והאידנא מותר" הוא חידוש הפוסקים שבימינו הותר האי' דר' דריבית לעכו"ם.
הר"מ פ"ה ה"ז אשמח למקור שמבאר כך את הר"מ כי משער המשפט (סי' צז) לא משמע כן.לגוף הנידון נתבאר כבר שאין זה מדין הלוואת עכו"ם בריבית אלא מדין צדקה ועשיית חסד עם נפשו ומותר לאדם לעסוק במסחר שיהיה לו ממה להתפרנס ולפרנס את ילדיו וגם אם היום יש לו לחם מותר לו לעשות סחר בשביל מחר ואין בזה איסור.
דברי הגר"מ אינם מובנים לי כלל ולהבנתי טענתו שאין שייך השתדלות בכה"ג.
-
פוסט זה נמחק!
-
צריך לזכור בכל הדיון בנושא הזה,
שגם אותם הפוסקים שאוחזים שאין ראוי להשקיע ממעשרות הוא רק מדיני קדימה בצדקה.
אבל לכו"ע לחתן את ילדיו זה מצוות צדקה,
כך שלהשקיע בשבילה זה מצווה כשלעצמה.
ואם התירו כדי חייו אין ספק שהתירו בשביל צדקה לילדיו. -
@הקול-השפוי אבל לא ברור שכל השקעה כשירה שבכספי צדקה אסור לעשות קרוב להפסד וכבר דנו בזה בעבר.
-
@רבנאי-יתרעם-גאון כתב בדברי הגר"מ קסלר לגמ"ח יד שמשון בעניין השתדלות לחתונות ילדים:
@הקול-השפוי אבל לא ברור שכל השקעה כשירה שבכספי צדקה אסור לעשות קרוב להפסד וכבר דנו בזה בעבר.
אני מקווה שכל בר דעת מבין שלא עושים קרוב להפסד גם אם זה מותר על פי הלכה,
ברור שכל הנושא כאן מדבר על השקעה בטוחה הקרובה לרווח. -
@רבנאי-יתרעם-גאון כתב בדברי הגר"מ קסלר לגמ"ח יד שמשון בעניין השתדלות לחתונות ילדים:
הר"מ פ"ה ה"ז אשמח למקור שמבאר כך את הר"מ כי משער המשפט (סי' צז) לא משמע כן.
אני בחדר המיטות ואין עמדי לעיין, אך מימה שיש כאן ולחידודא בעלמא ה'קרית ספר' הבין כדבריך בר"מ
ולענין שאלתך, אולי ב'מרכבת המשנה' (בל"נ מחר אנסה לצלול לנושא) הבין כך וכן הוא בפשיטות רצף דברי הר"מ.